در برخی واگذاری‌ها صرفا نگاه اقتصادی مدنظر قرار گرفته است / مشخص شدن  اعتبارات و هزینه‌کرد آن از طریق انجمن‌های تخصصی
مهدی شفیعی:
در برخی واگذاری‌ها صرفا نگاه اقتصادی مدنظر قرار گرفته است / مشخص شدن اعتبارات و هزینه‌کرد آن از طریق انجمن‌های تخصصی
مدیرکل هنرهای نمایشی معتقد است لزوم اعتماد به انجمن و حمایت از فعالیت‌های آن اولین گام در رشد و توسعه تئاتر استان‌هاست.
 
تاريخ : يکشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۵
به گزارش هنرنیوز و به نقل از ایلنا، مهدی شفیعی (مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی) در نشست چشم انداز تئاتر استان‌ها گفت: توجه به ظرفیت بی‌نظیر تئاتر در ارتقای فرهنگ عمومی، جامعه‌پذیری و فرهنگ‌پذیری، رشد اجتماعی کودکان و نوجوانان، اقتصاد فرهنگ و مشخصا ارتقای شرایط اقتصادی فعالان حوزه تئاتر از سرفصل‌های مهم این نشست است.

شفیعی تصریح کرد: امروز همکاران و فعالان ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها در کنار نمایندگان هنرمندان تئاتر در این جمع حضور دارند. نمایندگانی که از طریق انتخاب هنرمندان نماینده آنها شده‌اند. چگونه می‌توان این هم‌افزایی را ارتقا داد؟ چه ظرفیت‌هایی برای این هم‌افزایی وجود دارد؟ چه ظرفیت‌هایی باید به وجود بیاید؟ درباره چه موانعی باید گفتگو کرد؟ دلیل برگزاری این نشست گفتگو درباره این سوالات است.

او خاطرنشان کرد: رشد آگاهی‌های عمومی و تحصیلات دانشگاهی و توجه خانواده‌ها به ایجاد شرایط مناسب برای ارتقای فرهنگی و اجتماعی کودکان و نوجوانان، وجود قوانین بالادستی که نظر به مشارکت بیشتر مردم در حوزه‌های اقتصادی فرهنگی وا جتماعی دارد و مانند آن بخشی از ظرفیت موجود ارتقا و گسترش تئاتر در جامعه است. از این‌رو مواردی را که غالبا براساس نظرات هنرمندان و همکاران احصا شده است ارائه می‌کنم. امیدوارم با درایت و برنامه‌ریزی مقام عالی وزارت و هم‌افزایی ظرفیت‌های موجود جایگاه تئاتر در کشور بیش از پیش ارتقا پیدا کند.

مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به موارد احصا شده، تشریح کرد: انجمن هنرهای نمایشی ایران به عنوان نهاد منتخب هنرمندان تئاتر استان‌ها اصلی‌ترین مجری مدیریت فعالیت‌های هنرمندان در استان‌هاست. لزوم اعتماد به انجمن و حمایت از فعالیت‌های آن اولین گام در رشد و توسعه تئاتر استان‌هاست.

شفیعی مورد دوم را واگذاری مدیریت تالارهای نمایشی در اختیار ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعامل با سایر سازمان‌های دارای امکانات سخت‌افزاری برای این نوع واگذاری‌ها راهی دانست که به برنامه‌ریزی برای تداوم اجراهای عمومی در استان‌ها کمک می‌کند.

شفیعی ادامه داد: متاسفانه در برخی واگذاری‌ها صرفا نگاه اقتصادی مدنظر قرار گرفته است و مدیریت این اماکن به بخش‌های غیر تخصصی سپرده شده است. در نظر نگرفتن ملاحضات این حوزه و توجه نکردن به صلاحیت‌های تخصصی به مانعی جدی در گسترش تئاتر در آینده تبدیل خواهد شد.

او همچنین مورد سوم را ساخت مشارکتی تالارهای مشارکتی کم‌هزینه عنوان کرد.

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی یادآور شد: تعامل با کانون‌های تبلیغاتی که در ساختار استان‌ها ذیل معاونت‌های فرهنگی تعریف می‌شوند و همچنین معاونت مطبوعات و اطلاع رسانی در کنار هم افزایی با نهادهایی که امکان تبلیغاتی در اختیار دارند مانند شهرداری‌ها از مهم‌ترین گام‌ها در حوزه تبلیغ و اطلاع‌رسانی تئاتر است.

شفیعی با تاکید بر اینکه «هرچند گسترش اجرای عمومی به گیشه پررونق می‌انجامد اما حمایت‌های مستقیم مالی از انجمن هنرهای نمایشی و هنرمندان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است» گفت: خوشبختانه برخی گروه‌های نمایشی این امکان را یافته‌اند که درآمدزا باشند اما لزوما تمام گروه‌های نمایشی این امکان را نخواهند داشت و ضروری است حمایت‌های مادی از گروه‌ها تداوم داشته باشد.

او یادآور شد: از دیرباز اعتبارهای هنری در قالب حمایت از فعالیت‌های هنری در استان‌ها به واسطه نبود ردیف‌های مشخص در موافقت‌نامه‌های اعتبارات ادارات کل استان‌ها و اطلاق عام برای اعتبارات فرهنگی باعث اختلاف‌نظر بین هنرمندان رشته‌های مختلف و تشکیلات اداری بوده است. لزوم مشخص شدن این اعتبارات و هزینه‌کرد آن از طریق انجمن‌های تخصصی از ضرورت‌های نظام یافتن مطلوب فعالیت‌هاست.

شفیعی همچنین با اشاره به لزوم افزایش تعامل تئاتر با آموزش و پرورش گفت: تئاتر به عنوان مقوله آموزشی البته با چشم‌آنداز تربیت تماشاگران آینده تئاتر حرفه‌ای از نیازهای آینده تئاتر و هنر کشور است. شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصوبه سیاست‌های هنرهای نمایشی به خوبی این مساله را در نظر گرفته است اما متاسفانه در مقام اجرا با کاستی‌های قابل توجهی مواجه هستیم.

او با اشاره به اینکه انبوه مخاطبان، جوانان، زنان، خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان باید در تولید و عرضه آثار نمایشی به توسعه متوازن تئاتر در میهن عزیزمان انشالله دست پیدا کنند، گفت: حضور مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آقای دکتر صالحی‌آمیری که نشان دهنده عزم جدی وزارت‌خانه در ارتقا و گسترش تئاتر در جامعه است را قدر نهاده و از آنجا که همیشه نگاهی کلان و برنامه‌ریز به مقولات فرهنگی و هنری دارند استدعا می‌کنم تا مجموعه وزارتخانه را به هم افزایی برای ارتقای جایگاه تئاتر رهنمون سازند.
کد خبر: 94781
Share/Save/Bookmark