به گزارش (ايسنا)، در مراسمي كه همزمان با سومين سالروز درگذشت سيدهادي ميرميران در خانهي هنرمندان برگزار خواهد شد، ازسوي بنياد ميرميران به برترين پاياننامههاي كارشناسي ارشد و دكترا جايزههايي تعلق خواهد گرفت.
همچنين مراسم بزرگداشت سيدهادي ميرميران بههمراه برپايي نمايشگاه كتاب و آثار منتخب و همچنين نمايشگاهي از آثار وي در نگارخانهي بهنام خودش در خانهي هنرمندان برگزار ميشود.
رييس انجمن مفاخر معماري در اينباره توضيح داد: روز معمار كه هرساله با يك عنوان برگزار ميشود، امسال با عنوان فناوريهاي نوين ساختماني برگزار خوهد شد.
محمدرضا قهاري اضافه كرد: اين برجستهترين كاري است كه براي روز معمار امسال در نظر گرفته شده است.
وي همچنين از احداث پژوهشكده معماري ميرميران در كاشان خبر داد و گفت: اين پژوهشكده بهزودي راهاندازي خواهد شد.
قهاري درباره محوطهسازي مزار هادي ميرميران در قطعه هنرمندان توضيح داد: دو پروژه طراحي قطعه هنرمندان و ساخت تنديس او از برنامههاي پيشبيني شده بودند كه ساخت تنديس با هزينه سازمان اقتصادي كيش انجام و همزمان با دومين سال خاموشي هادي ميرميران درگذر هنرمندان كيش نصب و پردهبرداري شد. اما محوطهسازي قطعهي هنرمندان بهخاطر مشكلات موجود عملي نشد و دليل آن نيز بودجهاي بود كه بايد از طريق شهرداري تأمين ميشد.
سيد هادي ميرميران - هنرمند معمار و شهرساز-، شانزدهم فروردينماه 1385 نقشهها و طرحهاي نيمهكارهي احياي تاريخ ايران را موقتا رها كرد؛ تا براي ادامهي مداوا به آلمان سفر كند. اما عمل جراحي موفق نبود و بهرغم تلاش پزشكان براي بههوش آوردنش، پس از يكهفته بيهوشي دار فاني را وداع گفت.
از همان روزهايي كه تودهاي در كليهاش پيدا شد، ديگر ميرميران بدون عصا يا ويلچر راه نرفت، اما تا وقتي به اتاق ساده و كوچك او در گوشه ساختمان محل كار پويا و پررفتوآمدش نميرفتي، باور نميكردي كه روي ويلچر مينشيند و ساعاتي طولاني را روي تخت ميگذراند و چنين طرحهايي ميآفريند.
مديريت قاطع و حضور مستمر و باوسواسش در جلسات كه در اتاق خودش تشكيل ميشد، حاكي از اين امر بود.
به گفتهي خيليها او مارسل دوشان ايران است. تصاوير ماكتهاي ساختمانهاي اجرا شده و نشده، خود حاكي از اين مدعاست.
سالهاي 1345، 46 و 47، آن روزهايي كه مهندس هوشنگ سيحون رييس دانشكدهي هنرهاي زيباي دانشگاه تهران بود و به هر بهانهيي دانشجويان را جريمه و وادارشان ميكرد تا معماري ايران را بشناسند، آنان را به رلوه - اندازهگيري و تهيه نقشه - از بناهاي معماري مجاب ميكرد؛ از قرهكليساي ماكو، كليساي جلفا گرفته تا ارگ عليشاه و...؛ مسجد عاليقاپوي اصفهان نصيب ميرميران شد.
طرحهاي فانتزي، تخيلي و ايدههاي بلندپروازانهي او را سال پايينيهاي دانشكدهي معماري دانشگاه تهران، و آتليهي پروفسور اعتصام بهخوبي بهياد دارند.
دانشجويي كه بيشترين مدال، نشان و جايزهي دانشكده را از آن خود ميكرد.
سال 1347 و پس از پايان تحصيل، فعاليت حرفهيياش را آغاز كرد و با تاسيس شركت ملي ذوب آهن ايران - اصفهان، 10 سال مسؤول كارگاه معماري و آتليهي طراحي معماري و شهرسازي اين شركت شد.
پس از انقلاب، وزير مسكن و شهرسازي وقت - زندهياد مهندس سراجالدين كازروني - از هادي ميرميران كمك گرفت و طرح جامع منطقه و شهر اصفهان را به او سپرد. او شهر جديد بهارستان را طراحي كرد.
ميدان كهنه - محل زندگي كلميان اصفهان، حوالي مسجد جامع بود، ميرميران طرحي جديد براي اين ميدان ارايه داد؛ ميگويند نقطه عطف اصفهان از آنجا بسته شده است. همچنين بسياري از كارشناسان اذعان دارند، بسياري از آنچه را كه اصفهان امروز دارد، از اين پيشكسوت سازمان نظام مهندسي ساختمان كشور است.
ساختمان مكتبالقرآن و طراحي مجموعه فرهنگستانهاي جمهوري اسلامي كه عنوان نخست مسابقه - سال 1373- به خود اختصاص داده بود، هنوز در خاطرهها جا دارد. اين طرحها را نقطهي تحولي در معماري پس از انقلاب ميدانند كه يخ بستهشده معماري پس از انقلاب را آب كرد.
جايزهي نخست و مقام اول اين مسابقه به طراحي او - برج سهتايي بلندي كه دروازهي علم ميانهي آن جا داده شده بود ـ تعلق گرفت؛ اما هنوز هيچكس نميداند چرا طرح پنجم اجرا شد كه البته هنوز نيمهكاره مانده است.
ميرميران مشاور مادر شهر بم هم بود؛ طرح توسعهي شاهچراغ روي ميز كارش پهن و نيمه كار ماند و بازسازي محوطه ارگ كريمخاني شيراز هم.
پروژهي كتابخانه شوراي شهر كانساي، پروژه موزه ملي آب ايران و طرح بزرگراه نواب، توسعهي ميدان بهارستان، مجموعهي كريمخان زند شيراز، طرح توسعه حرم حضرت معصومه (س) و فعاليت در زمينه طراحي شهري اصفهان شيراز و تهران - طرح نواب، در كارنامهي مفيد كارياش ماندگار ماند.
آثار ميرميران داراي ويژگي تنديسگونهيي است و نمونه شاخص اين ويژگي در پروژهي بانك توسعه صادارت ايران هويداست. او متدهايي را كه در جهان ميآمد، بلافاصله دريافت و در معماري خود به كار ميبست.
كم كردن از ماده و افزودن به فضا ويژگي مهم كارهاي اوست؛ تركيب معماري با شهر، تعلق به مكان و همگامي با روح زمان ويژگيهاي ديگر آثار ميرميران است.
فانتزيهاي جوان پوياي دههي 40، اجرايي، ساده، بيپيرايه و موفقتر از پيش شده بودند. ساختمان كانون وكلاي دادگستري مركز، با اجراي نماي مسعود عربشاهي حكايت از آن دارد.
ايده نو، خلاقيت، نوآوري و داشتن حرف تازه اصليترين معيار انتخاب هيات داوري جايزهي معمار 83 براي انتخاب اين بنا به عنوان برترين ساختمانهاي پس از انقلاب بود.
كسب 30 جايزهي عموما نخست، تقدير، لوح، نشان و مدال و تاليف حدود 10 مقاله در زمينههاي مختلف معماري و نيز دهها سخنراني در دانشگاهها و مجامع مهم و معتبر دنيا، اين فارغالتحصيل ممتاز دانشگاه تهران را جزو برترينهاي معماري ايران كرده بود.
سيدمحمد خاتمي - رييس جمهوري وقت ايران در سال 83 - نشان دولتي درجهي يك فرهنگ و هنر كشور را به وي اعطا كرد.
بنا بر اين گزارش، 10 پروژه براي دور دوم رقابت انتخاب شدند و مهنديس مشاور نقش جهان پارس به خاطر كيفيت هنري برنده شد.
اين معمار نامدار ايران دقايقي پس از ظهر روز 30 فروردين 85 درپي عمل جراحي از ناحيه ستون فقرات در آلمان درگذشت و در قطعهي هنرمندان بهشت زهرا (س) بهخاك سپرده شد.