«تسویه ‌حساب» زائیده یک نگاه افراطی است
 
تاريخ : سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۲۳:۲۹
«حسن معظمی»  در گفت‌و گو با فارس در مورد فیلم «تسویه حساب» آخرین ساخته تهمینه میلانی، اظهار داشت: این فیلم مانیفست ناتمام دنیای زنانه «تهمینه میلانی» بر علیه دنیای مردانه است.
وی در ادامه افزود: فیلم «تسویه‌حساب» به رغم هیاهوی بسیار کارگردان، در ادامه آثار زنانه این فیلمساز ساخته شده و همچنان بیانگر دیدگاه افراطی کارگردان نسبت به جامعه (جامعه به تعبیر او «مردسالارانه») است.

این منتقد در ادامه افزود: «تسویه حساب» داستان زنانه‌ای است که هر یک در گستره زندگی خصوصی خود به مصائب و مشکلاتی رو به رو بوده و هر یک از نزدیک‌ترین افراد خود (مادر، ناپدری،اطرافیان و ...) ضربه خورده‌اند و نسبت به یکدیگر خشم مهارناشدنی دارند.
معظمی تصریح کرد: «تسویه حساب» به رغم دست گذاشتن روی آسیب‌های اجتماعی به دلیل محدودنگری و یکسونگری کارگردان، دچار غلو در بسیاری از موارد و سکانس‌ها به نوعی اغراق گفتاری و رفتاری مواجه شده است.

عضو شورای مرکزی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، در ادامه افزود: جامعه در «تسویه‌حساب» (تهمینه میلانی) بی‌رحم، دورو و در عین حال درنده به نسبت زنان تصویر شده و مردان جملگی سیاه و در پاره‌ای از موارد به خواسته کارگردان به تصویر کشیده شده است که نامفهوم و شعاری به نظر می‌رسد.
او گفت: «مریم»، «سارا» و «زیبا» شخصیت‌های محوری فیلم «تهمینه میلانی» هر یک قربانی سوءاستفاده اطرافیان خود و تلقی نادرستی از دنیای زنانه هستند. شخصیت‌هایی که در مواجهه با این تلقی نادرست تصمیم به انتقام از مردان گرفته و خود مجری قانون نانوشته خود هستند. آنها خود حکم صادر می‌کنند و خود نیز مجری قانون هستند. زنان داستان «تهمینه میلانی» شبیه «رابین ‌هود» نیستند بلکه شبیه به ذهن کارگردان و برگرفته از برداشت‌های او هستند.
وی در پایان گفت: به هر سوی «تسویه حساب» به رغم گمانه‌زنی‌ها که باید اثری متفاوت می‌شود، چیز تازه‌ای به مخاطب عرضه نمی‌کند.
کد خبر: 9612
Share/Save/Bookmark