نقد شفاهی فیلمهای جشنواره
«آل»; قابل تقدیر در کارگردانی و ناموفق در فیلمنامه
تاريخ : پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۸ ساعت ۱۳:۱۵
«حسن شیخ حائری» عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در مورد فیلم «آل» ساخته «بهرام بهرامیان»، اظهار داشت: تلاش «بهرام بهرامیان» برای کارگردانی فیلم «آل» قابل تقدیر است.
وی در ادامه افزود: با این که «بهرام بهرامیان» تلاش بسیاری برای نجات فیلم «آل» از وضعیت کنونی داشته است اما مشکلات متعدد مانع از ساخته شدن فیلمی متفاوت شده است.
این منتقد در ادامه افزود: به نظر می رسد مشکل اساسی «آل» به فیلم نامه آن بر گردد. وقتی «بهرام عظیمی» به عنوان فیلمنامه نویس اذعان دارد که این فیلم در ابتدا قصه ای کوتاه و 20 دقیقه ای بوده و پیشنهاد ساخته شدن فیلمی انیمیشن از این کار بوده است، مشخص است که بازنویسی های متعدد هم نتوانسته متنی در خور تامل را در اختیار کارگردان مثل «بهرام بهرامیان» قرار دهد.
شیخ حائری گفت: «آل» به جز سکانس های ابتدای فیلم، به شدت خسته کننده است و مخاطب را دلزده می کند، این فیلم که قرار بوده تریلری ترسناک باشد، حتی ترسناک هم نیست و امیدوارم عوامل تهیه فیلم اگر تصمیم به اکران عمومی آن گرفتند، نام دو فیلمساز برجسته ایران یعنی «ساموئل خاچیکیان» و مرحوم «امیر قویدل» را از تیتراژ ابتدایی فیلم پاک کنند چرا که «آل» با این همه امکانات و خرج های صورت گرفته حتی به پای «شب بیست و نهم» هم نمی رسد.
وی در پایان گفت: وقتی عوامل فیلم به صراحت اذعان می کنند داستان در فیلم «آل» مهم نیست بلکه صدا و تصویر آن مهم است، واقعا چه می توان گفت؟! با این دیدگاه شاید بهتر می بود «آل» را بصورت صامت می ساختند. به هر حال تامل دست اندرکاران سینما به ساخت فیلم های متفاوت، مغتنم است اما «متفاوت ساختن» به معنای «درهم شکستن همه قواعد سینما» نیست.