ارایه گزارش ساماندهی مخزن موزه ملی ایران توسط دکتر عباس علیزاده
پروژه رویایی: کاوش در صدها محوطه باستان شناسی درمخزن موزه ملی ایران
ارایه گزارش ساماندهی مخزن موزه ملی ایران توسط دکتر عباس علیزاده
 
تاريخ : سه شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۵
به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی موزه ملی ایران،مراسم "پروژه رویایی کاوش در صدها محوطه باستانی در مخزن موزه ملی ایران" که صبح امروز در سالن همایش های موزه ملی ایران با حضور باستان شناسان، پیشکسوتان، پژوهشگران، دانشجویان و علاقمندان برگزار شد.




در این مراسم جبرئیل نوکنده مدیر موزه ملی ایران ضمن خوشامدگویی به حاضرین از تلاش و کوشش دکتر علیزاده و سایر کارشناسان و دانشجویانی که در پیشبرد این پروژه همکاری داشتند بسیار قدردانی کرد و گفت: کار ساماندهی کاری پیچیده و پر زحمت و مانند بازنگری کاوش باستان شناسی، ظریف و حساس است. مجموعه های حاصل از کاوشهای قدیمی دارای مشکلات جدی در ثبت و ضبط هستند. تاکنون درباره آنها یا هیچ ننوشته اند و یا بسیار اندک نوشته شده است. در موارد بسیاری نیز تنها گزارش اداری درباره انها وجود دارد یا حاصل کاوش و بررسی پژوهشگرانی هستند که در قید حیات نیستند و آنهایی هم که در قید حیات اند چه در داخل و چه در خارج از کشور اغلب یا بازنشسته شده‌اند یا توان کار ندارند. برخی از مجموعه ها نیز حاصل پژوهش موسسات تحقیقاتی اند که ارتباط کاری آنها با موزه ملی قطع شده است و موارد بسیار دیگر از این دست که موانع بزرگی در به ثمر رساندن چنین طرحهایی بوده اند.




وی تصریح کرد: تعیین تکلیف ساماندهی یکی از برنامه های مهم موزه در چند ماهه اخیر بود که با کمک و همکاری همه دوستان این اتفاق خوب روی داد و امروز مفتخریم نتایج تلاش و دستاوردهای گروه ساماندهی کارگاه شماره ۳ به سرپرستی دکترعلیزاده را ببینیم و بشنویم. ایشان همچنین ابراز امیدواری کردند که در سال جاری بتوانیم گزارش ساماندهی دو کارگاه دیگر را که توسط همکارانم در موزه ملی در حال انجام است ارایه کنیم.

در ادامه این مراسم محمدرضا کارگر -مدیرکل موزه ها و اموال منقول تاریخی- نیز با اشاره به اینکه در یکسال گذشته شاهد اتفاقات خوبی در دوران مدیریت دکتر نوکنده از جمله راه اندازی موزه دوران اسلامی بودیم و پروژه ساماندهی مخازن موزه ملی ایران نیز برای جامعه فرهنگی و سازمان میراث فرهنگی کشور افتخار دیگری است؛ تاریخ نشان داده که در طول دوره های سخت و حتی در زمان حمله مغول و ... هر زمان که ریشه علم و دانش در حال خشکیدن بود، افرادی ظهور کردند و کارهای عظیمی را انجام دادند که نسل علم و هنر در این سرزمین زنده باقی مانده است.

او گفت:در دوره ای شاهد اتمام این پروژه هستیم که سازمان با مشکلات فراوانی روبرو است و انجام چنین کارهایی با عشق به وطن و میراث فرهنگی کشور امکان پذیر است. دکتر علیزاده منشاء خدمات بسیار مهمی در طول دوران کاری خود هستند و می توان از کارهای مهم ایشان به ساماندهی اشیاء موزه در سال های گذشته و ساماندهی محوطه های شوش، چغازنبیل و ... و اکنون هم ساماندهی اشیاء موجود در مخازن موزه ملی ایران اشاره کرد. از خداوند بزرگ برای افرادی که بی ریا برای سربلندی کشور تلاش می کنند آرزوی توفیق دارم.






سپس محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ایراد سخنرانی پرداخت و ضمن ابراز خشنودی از این اتفاق بسیار مهم گفت: دسته بندی و مرتب کردن اشیاء موزه کار بسیار مهمی است که در دوسال گذشته مخازن خیلی خوب ساماندهی شدند و علاوه بر ساماندهی در محوطه ها، کاوش در مخازن هم دارای اهمیت زیادی است و اطلاعات بیش از صدها مکان باستانی در مخازن موزه نگهداری می شود.


وی با بیان این که توسعه کمی و کیفی موزه ها نشان دهنده توسعه فرهنگی کشور است، افزود: ممکن است اشیاء زیادی در مخازن باشد ولی گزارش آن وجود نداشته باشد که ساماندهی اشیا از این جهت دارای اهمیت است که اطلاعات تمام اشیایی که در موزه وجود دارد تهیه می شود. موزه محلی برای پژوهش است و قبل از آن باید اشیاء طبقه بندی شود تا پژوهشگران بتوانند به راحتی به تحقیق و فعالیت های علمی بپردازند. حتما باید موزه ملی برای موزه های کل کشور الگو باشد.

او توضیح داد:برای معاونت میراث و موزه ملی دو موضوع دارای اولویت است: یکی توسعه موزه در درون که با پشتکار دکتر نوکنده و همکارانشان به خوبی انجام می شود و دیگری توسعه موزه در محیط اطراف است که پیگیری های لازم صورت گرفته است. به هر حال موزه ملی ایران آینده روشنی را پیش رو دارد. همچنین آموزش به نسل جوان که باعث ماندگار شدن علم می شود و اطلاع رسانی و معرفی کارهای انجام شده که کار مستند سازان است دارای اهمیت فراوان است که این دو موضوع مهم نیز به خوبی در موزه ملی ایران در حال انجام است.




در پایان دکتر علیزاده مسئول پروژه ساماندهی ضمن ارائه گزارش مفصلی از این پروژه گفت: افتخار می کنم که این فرصت به من داده شد و پروژه ساماندهی مخازن موزه ملی ایران باعث شد که بتوانم به آموخته هایم بیفزایم، این پروژه نه در شعار که به واقع یک پروژه رویایی بود و من از صمیم قلب سپاسگزار دکتر نوکنده، دکتر کارگر و دکتر طالبیان هستم که این فرصت را یکبار در شوش و دو بار در موزه ملی در اختیار من گذاشتند.

دکتر علیزاده پس از قدردانی از تمام کسانی که در این پروژه همکاری و همراهی داشتند، به ارائه گزارش مصور و مفصلی از مراحل انجام ساماندهی پرداخت.
کد خبر: 90722
Share/Save/Bookmark