عادل بزدوده در گفتگو با هنرنیوز گفت: نمایش عروسکی تنها به گروه سنی کودک و نوجوان تعلق ندارد و سالیان پیش این نوع نمایش برای معرفی آئین ها به افراد بزرگسال استفاده می شد اما از قرن ۱۹ به بعد نمایش عروسکی به گروه سنی کودک و نوجوان نسبت داده شد در حالی که عروسک ابزاری است برای آموزش به تمام سنین.
عادل بزدوده کارگردان، طراح و سازنده عروسک در گفتگو با هنرنیوز از اجرای نمایش «جادوگران نیمه شب» در چهاردهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران – مبارک گفت: نمایش «جادوگران نیمه شب» خاطره خوبی در اذهان قدیمی تداعی می کند که امیدوارم این نمایش با اجرایی که در جشنواره دارد در ذهن نسل جدید هم جای خود را باز کند.
وی افزود: در این نمایش تمام زوایای ریز و درشت اعم از عروسک، دکور، ساخت عروسک و دکور و تمام صحنه های آن توسط هنرمند همیشه جاوید کامبیز صمیمی مفخم قلم زده شد و من برای بار دیگر در چهاردهمین جشنواره تئاتر عروسکی به سراغ اجرای مجدد این نمایش رفتم و برای اجرای آن به سراغ عروسک های سال های ۵۲ و ۷۲ که این نمایش در آن سال ها هم اجرا شده بود در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان بود رفتم.
بزدوده در مورد این نمایش اظهار داشت: نمایش «جادوگران نیمه شب» اولین نمایش دستکشی برای گروه کودک و نوجوان در سال ۵۲ بود که به روی صحنه رفت که اساسا شروع نمایش کودک و نوجوان در سال ۵۲ به وسیله کامبیز صمیمی مفخم، اردشیر کشاورز و مفید شروع شد و در آن سال ها مرضیه برومند، رضابابک، بهرام شاه محمدلو و سوسن فرخ نیا در آن نمایش حضور داشتند اما در نمایشی که قرار است در جشنواره اجرا برویم بازیگران ما به لحاظ سنی و تجربه کمی متفاوت با آن گروه هستند و در این کار سارا قلی زاده آق قلعه، حسین حسینیان و سیدرضا علوی مجریان کار هستند و المیرا طالبی، آذین رئوف، فرزانه شکوهی، هما خداجو، نرگس بهروزیان و محمدعلی ابراهیمی بازیگران عروسکی ما هستند.
این طراح و سازنده عروسک خاطرنشان کرد: عروسک هایی که در این نمایش مورد استفاده قرار می گیرند، عروسک های سال های ۵۲ و ۷۲ است که پیش از این در نمایش« جادوگران نیمه شب» آ ن سال ها اجرا رفته بود که کار نزدیک به حدود ۹ عروسک دارد و سه مجری که روایتگر و نقال قصه هستند و عروسک های نمایش ها را معرفی می کنند که در این نمایش در شهر عروسک ها حادثه ای به وجود می آید و این اتفاقات همگی برای تغییر اساسی در صحنه و وسایل آن است.
وی در خصوص اجرای نمایش با عروسک های دستکشی گفت: عروسک های دستکشی عروسک هایی هستند که توانایی بالایی در اجرا دارند اما متاسفانه کارگردانان تئاتر عروسکی ما کمتر تن به این اجراها داده و برای اجراهایشان از عروسک های دیگر استفاده می کنند اما من به این نوع عروسک ها و کار با آنها بسیار علاقه مند هستم و تکنیک های دیگر در تئاترهای عروسکی را به خوبی می دانم اما به خاطر علاقه ای که به این نوع عروسک ها دارم برای حضور در جشنواره نیز اجرای نمایش با این عروسک ها را انتخاب کردم.
عادل بزدوده در مورد کیفیت برگزاری چهاردهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران – مبارک ادامه داد: به علت اینکه شدیدا درگیر تمرینات نمایش خودم بودم نتوانستم کارهای جشنواره را تماشا کنم اما کاری که دیدم از کشور گرجستان بود که کار با دست بود که البته بسیار زیبا و ساده بود. این نوع نمایش بیشتر در اروپا مورد توجه است که با توانمندی و شناختی که از زوایای نور و دست ها می توان داشت در این کار با دست ها شکل های مختلف ساخته و سایه آن بر روی پرده، نمایش خلاقی را به وجود می آورد که به نظرم نمایش موجز و جالبی بود که حرف های بسیاری از شرایط مختلف جامعه مطرح می کند و زمانی که می بینیم با دست هایمان هویت دیگری می توانیم خلق کنیم از خلق آنها لذت می بریم.
این مدرس دانشگاه در پایان تاکید داشت: نمایش عروسکی تنها به گروه سنی کودک و نوجوان تعلق ندارد و سالیان پیش این نوع نمایش برای معرفی آئین ها به افراد بزرگسال استفاده می شد اما از قرن ۱۹ به بعد نمایش عروسکی به گروه سنی کودک و نوجوان نسبت داده شد در حالی که عروسک ابزاری است برای بیان و آموزش مستقیم و غیر مستقیم به افراد البته متن این نمایش ها است که مشخص می کند که کار برای کودک است یا بزرگسال.
از دیگر عوامل این نمایش لیلا مدن پور طراح صحنه، محمدرضا معین آهنگساز و عکاس و آرزو رونقی دستیار و برنامه ریز هستند همچنین بزدوده از حسین موذن مدیر مرکز آفرینش های هنری و مدیر مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانا برای همراهی شان در این اثر تشکر کرد.