برخی پایگاه‌های ملی تا چهار ماه حقوق نداشتند
در پاسخ به پرسش هنرنیوز؛
برخی پایگاه‌های ملی تا چهار ماه حقوق نداشتند
مدیر کل امور پایگاه‌ها گفت: امیدواریم از امسال یا تفویض اختیار به مدیران استان‌ها داده شود یا اصلا ابلاغ اعتبار به استان‌ها صورت نگیرد و پایگاه‌ها نیز از زیر نظر مدیریت استانی بودن خارج شوند.
 
تاريخ : يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۱۹
به گزارش هنرنیوز؛ در نشست رسانه‌ای امروز( یکشنبه، ۲۲ فروردین ماه) خبرنگار هنرنیوز این پرسش را مطرح کرد که در سال گذشته پایگاه ها اعم از ملی و جهانی با مشکلات مالی زیادی روبه رو شدند و حتی برای کمک به آنها از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درخواست همکاری مالی شد. این در حالی است که برخی مدیران پایگاه‌های ملی عنوان می‌کنند که اعتبار برای پایگاه‌شان ارسال شده اما این بودجه در میراث فرهنگی استان است و مستقیم به دست خود آنها نمی‌رسد و گاهی آنها را با مشکلاتی چون عدم پرداخت بموقع حقوق کارگران مواجه ساخته است. آیا در این زمینه تدبیری اندیشیده شده که پول در میراث استان بلوکه نشود و به دلیل کمبود بودجه استان تصمیم به هزینه کردن آن بودجه در جای دیگر نگیرد.

فرهاد عزیزی – مدیرکل امور پایگاه‌های جهانی و ملی - در پاسخ به پرسش خبرنگار هنرنیوز توضیح داد:‌ پایگاه‌های جهانی جزو حوزه‌هایی بود که مشکلات زیادی داشت. هر چند موفق شدیم سال ۹۴، ۵۰ پایگاه ملی را فعال نگه داریم، اما بحث اعتبار مسئله مهمی بود که توانستیم با کمک خدا آن را پشت سر بگذاریم.خوشبختانه سال گذشته هیأت راهبردی پایگاه‌های ملی پس از هفت سال در سال ۹۴ ابلاغ و فعال شدند.

او به حضور گردشگران در محوطه‌های جهانی اشاره کرد و گفت: از مهمترین تفاوت‌های نوروز امسال برپایی جشن تحویل سال نو بسیاری از مردم و گردشگران در کنار بناهای تاریخی مانند تخت جمشید، پاسارگاد و طوس بود.

وی مشکلات ابلاغ اعتبارها را چنین تشریح کرد: از سال ۸۷ با واگذاری پایگاه‌های هر استان به مدیریت میراث فرهنگی آن استان بدون تفویض اختیار مالی به استان‌ها این مشکلات بوجود آمد. به عبارتی هرچند مدیریت، برنامه‌ریزی، سموولیت و نظارت با مدیر پایگاه است اما اختیار اعتبار به مدیر استان واگذار شده است.

عزیزی با بیان این که دو راهکار برای این مشکل وجود دارد، گفت: امیدواریم از امسال یا تفویض اختیار به مدیران استان‌ها داده شود یا اصلا ابلاغ اعتبار به استان‌ها صورت نگیرد و پایگاه‌ها نیز از زیر نظر مدیریت استانی بودن خارج شوند.

او تصریح کرد: پایگاه‌های میراث ملی و بعضا جهانی در سال ۹۴ گاهی اوقات تا چهار ماه حقوق نداشتند. که تا شب عید همه تلاشمان را کردیم که با همه پایگاه‌ها تصفیه حساب شود. اما همیشه استثنا هم هست و بودند برخی پایگاه‌ها که متأسفانه حل مشکل مالی‌شان به فروردین ماه سال ۹۵ کشید اما خوشبختانه حقوق آنها نیز پرداخت شد.

طالبیان، معاون میراث فرهنگی، نیز درباره کمبود اعتبار برای پایگاه‌های جهانی توضیح داد: با توجه به اینکه پایگاه‌ها از طرح‌های عمرانی اعتبار می‌گیرند. دولت وقتی می‌خواهد تخصیص کم کند یا مشکل اعتباری پیدا می‌کند ابتدا طرح‌های تملک دارایی و طرح‌های عمرانی را از این طریق تأمین بودجه می‌کند و مشکلی است که همیشه با آن مواجه هستیم.

وی ادامه داد: به همین دلیل ما با مشکل اعتبار مواجه شدیم و اواخر سال گذشته به سازمان برنامه و بودجه رفتیم و تشریح کردیم که طرف حساب ما در پایگاه‌ها کارگران و استادکاران هستند که تنها راه امرار معاش آنها همین حقوق‌ ماهیانه ‌شان هست. ما از آن ها برای گرفتن اعتبار کمک خواستیم که خوشبختانه مشکلات برطرف شد.

او تأکید:کرد : سخت و زمان‌بر است اما امسال باید به دنبال این جریان باشیم تا ساختار اداری – مدیریتی برای پایگاه‌ها طرح‌ریزی شود که پس از تأیید برنامه و بودجه، پایگاه‌ها از فراز و نشیب بودجه‌های عمرانی نجات پیدا کنند.
کد خبر: 90632
Share/Save/Bookmark