جشنواره نمایشنامه نویسی باید در راستای ایجاد فضای سالم رقابتی برپا شود
دکتر قطب الدین صادقی:
جشنواره نمایشنامه نویسی باید در راستای ایجاد فضای سالم رقابتی برپا شود
دکتر قطب الدین صادقی گفت: هر طرحی که به فعالیت های هنری نظم و چارچوب بدهد و قابل توجه و احترام جامعه هنری باشد گامی رو به جلوست و از این حیث تاسیس بنیاد ادبیات نمایشی ایران با هدف حمایت از نمایشنامه نویسان و تولید نمایشنامه حرکتی مثبت است.
 
تاريخ : يکشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۹


به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی اولین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی،دکتر صادقی با بیان اینکه جشنواره ملی نمایشنامه نویسی در راستای ایجاد فضای سالم رقابتی در حوزه نمایشنامه نویسی باید برپا شود گفت: البته در کنار برگزاری جشنواره نباید از آموزش غافل شد زیرا آموزش پیوسته و دایم در حوزه نمایشنامه نویسی یک ضرورت است و در طول سال باید کارگاه های درام نویسی، درام خلاق، بررسی آثار درام نویسان بزرگ و...برگزار شود و در نهایت هر سال به بهترین آثار جوایزی تعلق بگیرد.
این مدرس دانشگاه با اشاره به ایجاد بانک اطلاعاتی نمایشنامه و نمایشنامه نویسان توسط بنیاد ادبیات نمایشی ایران گفت: انجام اینگونه فعالیت ها ستودنی است زیرا بحث مالكيت نمایشنامه ضرورتي غیر قابل انكار است كه طي اين ساليان با آن روبه رو بوده ايم.این بانکباید براي ثبت نمایشنامه های نمايشنامه نويسان و محافظت از حقوق مادي و معنوي آنان پیش از این راه اندازی می شد تا با ثبت اثرشان بتوان از حقوق مولف آن دفاع کرد. اما باید دقت کرد که کارشناسانی حرفه ای برای این کار در نظر گرفته شوند.
دکتر قطب‌الدین صادقی گفت: به وجود آمدن بانک نمایشنامه در تئاتر کشورمان امری حیاتی است و وجود بانک نمایشنامه در تئاتر منشأ بسیار خوبی برای آن دسته از کارگردانان تئاتر است که به دنبال متن مناسب هستند.
وی در ادامه افزود: پیشنهاد می‌کنم که بانک نمایشنامه شامل نمایشنامه‌هایی که در گذشته نوشته شده‌اند نیز بشود و صرفاً محدود به نمایشنامه‌های جدید نباشد.
دکتر صادقی خاطرنشان کرد: در فرانسه این اقدام از طریق سندیکای نمایشنامه‌نویسان صورت می‌گیرد و نویسندگان آثار خود را در آنجا به ثبت می‌رسانند که در حقیقت جزو سرمایه‌های آنها محسوب می‌شود.
به اعتقاد من باید برای آثاری که جمع‌آوری و ثبت می‌شوند شناسنامه طراحی کرده و آن‌ها را بر مبنای استان‌ها و ژانرهای مختلف دسته‌بندی کرد.
این مدرس تئاتر بااشاره به اهدافی که لازم است بنیاد به آنها توجه کند خاطر نشان ساخت: بزرگترین فعالیتی که بنیاد ادبیات نمایشی ایران برای جامعه نمایشنامه نویسان می تواند انجام دهد ایجاد شغلو کمک به اجرایی شدن آثار آنهاست. بنیاد ادبیات نمایشی ایران باید بهترین نمایشنامه های تولیدی را به کارگردان های خوب معرفی کند و امکان اجرایی شدن آثار را میسر سازد.
این نویسنده و کارگردان برجسته تئاتر گفت: بنیاد ادبیات نمایشی ایران می تواند به نمایشنامه نویسان بزرگ سفارش تولید متن با درون مایه خاص بدهد همان کاری که فرهنگستان ادب و هنر در مقطعی قصد انجامش را داشت یکی از رسالتهای این بنیاد، آموزش در حوزه نمایشنامه نویسی است که خوشبختانه فراخوان آن در بنیاد ادبیات نمایشی آماده شده و این مهم انجام خواهد شد البته توجه به نگارش نمایشنامه های كیفی باید در صدر مسیر توسعه تئاتر قرار بگیرد.
دکتر قطب الدین صادقی در پایان تصریح کرد: دغدغه توجه به مساله تولید آثار نوشتاری در زمینه تولید تئاتر در كشورسال‌ها به عنوان یكی ازاصلیترین كانونهای توجه مسوولان و هنرمندان تئاتر كشورمطرح بوده و هست و از این رو تولیدنمایشنامه های كیفی،اصیل و فاخر ازجمله اموری است كه بنیان كارتئاتر و ركن اصلی واساسی این هنر فاخراست كه همواره بایدسرمنشاء فعالیتهای نمایشی دركشور و به خصوص بنیاد ادبیات نمایشی ایران قرارگیرد

کد خبر: 58412
Share/Save/Bookmark