نوروز تیری است که از چله کمان آرش رها شد
بهشتی در همایش ملی نوروز میراث صلح اعلام کرد :
نوروز تیری است که از چله کمان آرش رها شد
سید محمد بهشتی نوروز را تیری دانست که از چله کمان آرش رها شده و تصریح کرد که اگر به صفت آینه به نوروز نگاه کنیم قدوبالای فرهنگ خود را در آن می بینیم.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۳۸
به گزارش هنرنیوز؛سید محمد بهشتی این مطلب را امروز "دوشنبه "در همایش ملی "نوروز، میراث صلح " که درمحل پژوهشگاه برگزار شد،مطرح ساخت.

او افزود : زمانیکه از میراث فرهنگی ملموس و غیر ملموس ، منقول و غیر منقول صحبت می کنیم در حقیقت از آثاری سخن می گوییم که به صفت مظهریتشان در فرهنگ اهمیت می یابند ، یعنی اگر مظهریت نسبت به فرهنگ در آثار تاریخی مد نظر قرار نگیرد آنها موضوعیت خود را از دست خواهند داد .

وی با بیان اینکه اگر یک شی موزه ای را بدون دلالت فرهنگی تاریخی اش در نظر بگیریم به درد ما نمی خورد گفت: این وضعیت راجع به آئین ها و سنت ها هم وجود دارد و اگر صفت مظهریت آنها نباشد اهمیت آثار نادیده گرفته می شود .

او فرهنگ پاسخ راسئوال کیستی و کجایی مردم و دانایی اهل یک سرزمین دانست و افزود:ممکن است که یک جامعه متذکر این دانایی باشد یا نباشد که در این صورت آثار تاریخی وظیفه دارند که کیستی و کجایی را به یادشان بیاورند .

بهشتی با اشاره به اینکه در طول تاریخ دوره هایی را داشته ایم که جامعه دچار نسیان شده افزود :هر جامعه ای همواره از فرهنگ خویش برخوردار است اما همیشه از آن بهره مند نیست و این بهره مندی مقدماتی دارد که باید اتفاق بیفتد .
او گفت : یکی از اتفاق هایی که در طول تاریخ به تناوب شاهد آن بوده ایم نسیان فرهنگی است و نظر کردن به آئین ها قرار است ما را از نسیان خارج کنند .

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت : برخی از آثار تاریخی در قید حیات اند مانند نوروز ، محرم ، زبان فارسی و... که قادریم با آنها ارتباط برقرارکنیم ولی برخی نیز مانند سفال ها ، لوح ها و ... قادر به سخن گفتن نیستند،اما آنهایی که زنده اند آنهایی هستند که ما هنوز زیر سایه شان می نشینیم و از میوه آنها بهره مند می شویم .

وی با بیان اینکه برخی از آثار مظهریت بیشتری دارند و برخی مظهریتشان به کمال رسیده و آینه های تمام قدی رو به فرهنگ هستند تصریح کرد: اگر به صفت آینه به نوروز بنگریم قد و بالای فرهنگ خودمان را در آن خواهیم دید .

او با اشاره به مواردی که نوروز می تواند آنها را حل و فصل کند ،گفت : نوروزمانند یک برهان قاطع می تواند بگوید ایران وجود دارد و مرزهای جغرافیایی آن کجاست .

به گفته بهشتی ، نوروز همان تیری است که از چله کمان آرش رها شده و مرزها را مشخص کرده است.

بهشتی با اشاره به اینکه تقسیمات سیاسی قلمروی فرهنگی ایران را تکه پاره کرده است گفت : بعد از فروپاشی شوروی حتی تحصیل کرده های ما از اینکه تاجیک ها فارسی سخن می گویند تعجب می کردند ،حالا ببینیداین افراد با کشورهایی که فارسی صحبت نمی کنند و نوروز را جشن می گیرند،چقدر سوءتفاهم دارند .

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تاکید کرد :این کشورها با خودشان و ما در خیلی از موضوعات اختلاف دارند و در مجامع جهانی خیلی از اوقات رقیب هم هستیم و گاهی برای بهبود روابط متوسل به غریبه ها می شویم اماوقتی موضوع نوروز مطرح می شود همه رفیق می شویم .

به گفته بهشتی ، نوروز همه را باهم آشنا و مهربان می کند و زمانیکه از پنجره نوروز به هم می نگریم می بینیم که تا چه اندازه همدیگر را دوست داریم .

بهشتی تصریح کرد: خیلی اوقات این تصور وجود دارد که فرهنگ ایرانی پایش روی زمین نیست و ما باید پایمان به زمین برسد در صورتیکه نوروز به ما شهادت می دهد که هیچ پدیده فرهنگی در ایران نیست که پایش روی زمین و سرش روی ابرها نباشد.
او افزود:به این دلیل که اول فروردین نوروز است و این در مورد هیچ روزی صدق نمی کند زیرا که در این روز گیاهان ، جانوران و... یک جور دیگر فعالیت می کنند یعنی نوروز زمین را در اختیار دارد و پایش روی زمین است.

وی با بیان اینکه نوروز شهادت می دهد که ما دچار گسست و انقطاع فرهنگی نشده ایم تصریح کرد :ممکن است که از فرهنگ خویش بهره مند نباشیم ولی از آن برخورداریم و فرهنگ کار خودش را انجام می دهد ، حتی اگر ما در رودخانه فرهنگ در جهت رودخانه پارو نزنیم ولی او به فعالیت ادامه داده و خشک نمی شود .

بهشتی در پایان تصریح کرد :پدیده هایی مانند نوروز، شاهنامه ، اصفهان دوره صفوی و... که آینه های تمام قد فرهنگ ایرانی اند چه مورد توجه ما قرار گیرند و چه نگیرند وجود داشته و در زندگی ما تأثیر دارند و اگر ما بخواهیم طعم سعادتمندی را بچشیم خوب است که در این آینه ها نظر کنیم و به یاد بیاریم که کیستیم .

ارایه۵۰ مقاله علمی

علیرضا حسن زاده رییس پژوهشکده مردم شناسی دیگر سخنران این نشست گفت :ضرورت ها و نیازهایی که در ارتباط با نوروز مطرح بود و مفهوم میان فرهنگی آن توجه ما را به مقوله صلح برانگیخت و در نهایت برگزاری این همایش با این نام رقم خورد .

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، او افزود :در این همایش بر اساس مفهوم" نوروز ، میراث صلح " ۹محور موضوعی عنوان و مقالات بسیاری به دبیرخانه همایش ارسال شد که چکیده این مقالات در ۳جلد کتاب به همت انتشارات پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به چاپ رسیده است .

وی تصریح کرد : در این همایش ۵۰مقاله علمی از سوی چهره های برجسته مردم شناسی و نوروز شناسی در ۵سالن موازی ارایه خواهد شد .

به گفته حسن زاده نوروز پیام آور صلح است و قرن هاست که ایرانیا ن از طریق آن با ملل دیگر ارتباط برقرار می کنند.

همایش ملی" نوروز میراث صلح" که مراسم گشایش آن امروز برگزار شد به مدت دو روز و با ده نشست علمی در تالارهای همایش پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، موزه ملک، موزه پست و پژوهشکده تخصصی آرامستان ادامه دارد.
کد خبر: 89977
Share/Save/Bookmark