به گزارش هنرنیوز در نشست کنسرت بزرگ حریق خزان که صبح امروز در خانه هنرمندان ایران برگزار شد، نخست مهیار علیزاده آهنگساز آلبوم حریق خزان درباره سبب برگزاری این کنسرت گفت: به سبب استقبال از کنسرت حریقخزان در اتریش را به سبب بازخورد خوب این کنسرت در میان مردم ایران و همچنین غربیها تصمیم بر برگزاری این کنسرت در ایران گرفتیم.با توجه به شرایط کنونی زندگی من در خارج از کشور ۳ تا ۸ مهرماه را برای اجرای این کنسرت در نظر گرفتیم.
علیزاده درباره جزئیات اجرایی این کنسرت گفت: گروه ما در این اجرا متشکل از ۴۵ نوازنده به همراه گروه کر است و قطعات آلبوم حریق خزان در این شبها اجرا میشود.
این آهنگساز درباره اشعار این آلبوم گفت: اشعار این آلبوم که در کنسرت اجرا خواهد شد از فریدون مشیری و هوشنگ ابتهاج است و ما تمام انرژی خود را صرف کردیم تا سطح استاندارد کاری خود را به شیوه مطلوب به مخاطب ارائه کنیم.
این آهنگساز درباره نوازندههای این کنسرت گفت: ما با گروه اشتیاق این کنسرت را اجرا خواهیم کرد اما نوازندگان دیگری نیز به گروه اضافه کردیم و میتوانم ادعا کنم که این گروه از میان نوازندگان مطرح دستچین شده اند.
در میان این نشست حمید اسفندیاری رئیس موسسه آوای باربد درباره این موضوع که چرا با وجود آنکه اجرای این کنسرت و کنسرتهای دیگر بازده مالی ندارد افزایش تعداد نوازندان را در کار خود اعمال کردیم، گفت: فکر میکنم آوای باربد تاکنون نشان داده که اولویت اولش سود نیست میتوانستیم حریق خزان را با یک گروه کوچکتر نیز اجرا کنیم اما درواقع میخواهیم به استانداردهای روز نزدیکتر شویم. اولویت ما افزایس سطح استاندارد در اجراهاست شاید اگر صرفاً فروش آلبومها مد نظر ما بود میتوانستیم کارهای دیگری را روی صحنه ببریم.
اسفندیاری درباره شرایط صوتی سالنها و کیفیت پخش صدا، گفت: مشکل صدا در سالنها چیزی نیست که بخش خصوصی قادر به مرتفع ساختن آن باشد، در واقع ما تمام تلاش خود را کردیم که کار را با کیفیت ارائه دهیم اما استاندارد سازی از عهده ما برنمیآید.این متولیان فرهنگ کشور و از جمله آنها وزارت ارشاد است که میتواند با ساخت سالن استاندارد، افت کیفیت اجرا را کاهش دهد ما در حد خود تمام تلاشمان را کردهایم، برای ثبت آثار تا حد امکان سعی کردیم شرایط را مساعد کنیم. بعنوان مثال سمفونی خلیج فارس شهداد روحانی در لندن ضبط کردیم اما در هرحال وقتی کار را با کیفیت بالا ارائه میدهیم حتی در صورت زیان مالی و افزایش سطح استاندارد فکر میکنیم.
در ادامه این نشست علیرضا قربانی درباره علاقهاش به اجرای حریق خزان، گفت: شاید اگر علاقهمند به اجرای این کنسرت هستم اقبال عمومیاست که از این کار شاهد بودم، معتقدم یکی از ارکان مهم در پویایی موسیقی و بویژه اثار منتشر شده، اجرای زنده و برگزاری کنسرت است. معضلهایی از قبیل صدابرداری یا مسائل مالی برای من حاشیه است.مهم ارائه اثر به بهترین نحو ممکن است. شاید مهمترین اتفاقی که سبب شد من حریق خزان را در قالب یک کنسرت اجرا کنم استقبالی بود که در وین از این اجرا دیدم و البته دور از انتظار من بود. برایم بسیار جالب بود که با آنکه مدت کوتاهی از خلق قطعه ارغوان میگذشت، بر سر زبانهای مردم جاریست. از سوی دیگر حس میکنم وظیفه خوانندگان و آهنگسازانی که اثر گذارترند برگزاری کنسرتهایی در سطح کیفی مطلوب است.
قربانی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا سطح اقبال مردم جامعه به مویسقی و آواز ایرانی با پرداختن به فرمت ارکسترال قابل ارتقاء است یا خیر و آیا میتوان ان را راهکاری برای توجه مردم به موسیقی کلاسیک ایرانی دانست، گفت: متاسفانه قریب به اتفاق آثاری که در قالب آنسامبلهای کلاسیک ایرانی تولید میشود استاندارد لازم را ندارند. به باور من پرداختن به آواز ایرانی با فرمت ارکسترال که در زمان خود موج اثرگذاری در موسیقی ایران ایجاد کرد به سبب کاراکتر ویژه موسیقایی اثرگذاری قابل توجهی دارد.
این خواننده آواز ایرانی ادامه داد: شاید حتی در سالهای اخیر از جوانترها گرفته تا خوانندگان و آهنگسازان با سابقه نسبت به آثار قبلی خود، آثار ماندگاری خلق نکردند. این کیفیت نامطلوب مخاطبان و حتی اهالی موسیقی را دلزده کرده گرچه معتقدم که لازم است منزلت ویژهای برای آنسامبلهای موسیقی کلاسیک در نظر بگیریم اما معتقدم که ارکستر قادر است توجه مردم را به موسیقی ایرانی جلب کند به همین سبب است که من به این گونه موسیقایی تاکید دارم.
اسفندیاری در پاسخ به این سئوال مبنی بر اینکه آیا با توجه به کم توجهی صدا و سیما به ارائه موسیقی فاخر نمیتوان تدبیری اندیشید که مردم به موسیقی نزدیکتر شوند و قادر باشند موسیقی ارزشمند را از گونههای مبتذل آن بازشناسند و انتخاب کنند؟ بعنوان نمونه میتوان این سوال را مطرح کرد که چرا تولیدکنندگان آثار موسیقی کمتر اثر تصویری تولید میکنند، گفت: دلیل اصلی این کار، برنگشتن سرمایه است البته همانگونه که میدانید تاکنون ۱۲ اثر تصویری از خوانندگان بزرگ و آهنگسازان برجسته توسط آوای باربد منتشر شده که از جمله آنها میتوان به آثار گروه مهرنوازان، آثار فخرالدینی همچنین سمفونی خلیج فارس شهرداد روحانی و آثار چکناواریان اشاره کرد اما باید گفت به سبب عدم رعایت حق کپیرایت به راحتی آثار تکثیر شده و حتی علاقمندان واقعی موسیقی ترجیح میدهند یک اثر را کپی کنند تا انکه آن را بخرند. به همین سبب است که تولید آثار تصویری اصلاً به صرفه نیست. چرا که تولید آنها به سبب استفاده از دوربینهای متعدد بسیار بیشتر است عهلاوه بر آنکه سالنها برای ضبط تصویری آثار مجبورند حق لوکیشن پرداخت کنند در حالیکه سالن در اجاره یک گروه است و گرفتن حق لوکیشن اصلاً منطقی به نظر نمیرسد.