عضو هیئت انتخاب بخش عکس جشنواره تئاتر فجر گفت:
ماندگاری اثر برای نسل آینده اهمیت ویژه داشت
مریم محمدی، عضو هیئت انتخاب بخش عکس سی و دومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر گفت: با توجه به اینکه عکاس تئاتر وظیفه بسیار سنگین ثبت و مستندسازی لحظههای تاریخ تئاتر و عرصه فرهنگ کشور را برعهده دارد، «ماندگاری» اثر یکی از ویژگیهای مهم برای انتخاب آثار نهایی راه یافته به بخش مسابقه عکس جشنواره بود.
تاريخ : دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۶
به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی سی و دومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، مریم محمدی یکی از داوران بخش عکس این دوره از جشنواره تئاتر فجر ضمن تاکید بر این نکته که داوران وسواس زیادی برای قضاوت صحیح در خصوص آثار رسیده به دبیرخانه داشتند گفت: طی مدت گذشته چیزی حدود ۶۰۰ قطعه عکس را به همراه دیگر داوران مورد بررسی قرار دادیم و تلاش زیادی کردیم تا عکسها یک به یک و با دقت بالا ارزیابی شوند تا خدایی ناکرده حقی از کسی ظایع نشود. حتی در برخی موارد که شبههای پیش میآمد تمام پانصد عکس را میچیدیم و قطعه مورد نظر را با کل آثار بررسی میکردیم.
وی با بیان اینکه عکاسی تئاتر در ایران به صورت سلیقهای دنبال میشود به کیفیت آثار دریافتی اشاره کرد و ادامه داد: به همان اندازه که تعداد عکسهای دریافتی زیاد بود، مجموع آثار کم کیفیت هم بخش قابل توجی را به خود اختصاص میداد. به هرحال اصولی اولیه در عکاسی وجود دارد که انتظار داشتیم رعایت شده باشد اما متاسفانه این قواعد در چیزی حدود بیست درصد از آثار رسیده به دبیرخانه رعایت نشده بود و به عنوان نمونه عدهای از نظر نورسنجی دچار مشکل اساسی بودند.
این داور تصریح کرد: در عکاسی تئاتر میزانس بازیگران، طراحی صحنه و نور از قبل مشخص است که وجود این عوامل از سویی دست عکاس را در انتخاب زمان قطعی باز میگذارد اما به هرحال اشکالاتی هم به وجود میآورد چون اجازه دخل تصرف را از هنرمند میگیرد و تقریبا میتوان گفت چیزی در اختیار عکاس نیست و باید بر خلاقیت ذاتی خود و استفاده از تکنیک درست تکیه کند.
محمدی با بیان اینکه از میان آثار دریافتی تعداد ۶۵ قطعه عکس برای نمایشگاه جشنواره انتخاب شده است اظهار داشت: ماندگاری عکسها یکی از ویژگیهای مهم برای گروه انتخاب بود که در عکاسی تئاتر از عکاسی خبری اهمیت بیشتری دارد و وظیفه سنگینی روی دوش هنرمند میگذارد. چون معتقد هستیم عکاس تئاتر درحال مستند سازی و ثبتِ بخشی از تاریخ تئاتر و عرصه فرهنگ کشور است، بنابراین خیلی کارها را نمیتواند انجام دهد. بر همین اساس ماندگاری عکس و گویا بودن آن برای نسلهای آینده در کنار رعایت صحیح اصول حرفهای عکاسی مورد توجه قرار گرفت.
وی انتخاب لحظه درست، به کار گرفتن تکنیک صحیح برای ثبت لحظات و رعایت زیباییشناسی را از دیگر ویژگیهای مورد نظر هیئت انتخاب دانست اضافه کرد: به طور کل میتوان گفت "عکس به مثابه عکس" را بسیار مورد توجه قرار دادیم و تلاش کردیم ملاک صحیحی برای علاقهمندان و شرکتکنندگان در مسابقه به دست دهیم. چون یکی از دشواریهای پیش روی گروه داوران این بود که انتخاب عکس برگزیده به هرحال پیامی را با خود همراه خواهد داشت و احتمال دارد عدهای با خود بگویند اگر فلان عکس در جشنواره تئاتر فجر برگزیده شده پس قواعدی را رعایت کرده که میتواند ملاک ادامه راه باشد.
این داور با بیان اینکه آثار افرادی که سعی در عکسسازی کرده بودند همان مرحله نخست از مسابقه کنار گذاشته شد افزود: عدهای هم تلاش کرده بودند با بهرهگیری از نرمافزارهای کامپیوتری عکسهای زیبا به دبیرخانه بفرستند که به سرعت قابل شناسایی بود و طبیعتا از ادامه رقابت کنار گذاشته شد.
محمدی با تاکید بر اینکه بهتر است به جای مواجه احساسی با مقوله رد آثار به گفتگو درباره کیفیت احتمام کنیم عنوان کرد: همه ما بارها برای حضور در مسابقههای متعدد داخلی و خارجی اقدام کردهایم و همواره این احتمال را در نظر داشتیم تا اثر ما به رقابت راه پیدا نکند. چون شرکت در جشنوارهها و مسابقهها رعایت قواعد حرفهای را طلب میکند که حتما باید در نظر گرفته شود، به ویژه حضور در مهمترین رویداد تئاتری کشور ایجاب میکند خود را از لحاظ حرفهای مسلحتر کنیم. بنابر این پیشنهاد میکنم آن دسته از علاقهمندانی که نسبت به بازماندن آثار خود از رقابت اعتراض دارند جای برخورد احساسی شرایطی برای بحث و گفتگو درباره کیفیت تکنیکی و ارزیابی زیباییشناختی آثار پدید بیاورند.