این نوازنده تار و سهتار در گفتگو با خبرنگار موسیقی هنرنیوز ابراز داشت: از موسیقیدانها و کسانی که به بحث موسیقی اشراف دارند در حال حاضر ما سه ردیف معتبر داریم. اما از نظر من هیچ تفوقی بین ردیفهای موسیقی وجود ندارد. هر ردیفی برای خود مزایا و معایبی دارد که اینها چندان اهمیتی ندارد.
پیرنیاکان در خصوص ردیفهای متداول توضیح داد: ردیف میرزا حسینقلی، ردیف میرزا عبدالله و ردیف آقای دوامی از جمله ردیفهای متداولی است که استفاده میشود اما ردیف موسیخان معروفی یک ردیف جمعآوری شدهاست.
وی افزود: اگر ردیف موسیخان معروفی به دانشجویان تدریس شود معمولاً دانشجو نمیتواند آن را بهطور کلی حفظ کند، چراکه این ردیف از یک ساختار منسجم برخوردار نیست. اگر ساختار منسجمی وجود نداشته باشد حفظ کردن این ردیف دشوار میشود؛ کمااینکه میبینیم حتی اساتید برای تدریس این ردیف از کتاب استفاده میکنند.
این مدرس دانشگاه گفت: برای فهم این ردیفها باید به بافت آن توجه داشت که اگر یادگیری این ردیف مشکل است دلیل عدم درک آن نیست بلکه مشکل بافت آن است که اجازه یادگیری را از هنرجو میگیرد. اما در کل ردیفهایی که نام آنها ذکر شده از معتبرترین ردیفهاست و اغلب در مراکز آموزشی تدریس میشود.