تولیدات مناسبتی رسانه ملی در سراشیبی افتاده/ نزول تولیدات به خاطر سیاست گذاری های غلط مبتنی بر اطلاعات غلط!
عباس کریمی:
تولیدات مناسبتی رسانه ملی در سراشیبی افتاده/ نزول تولیدات به خاطر سیاست گذاری های غلط مبتنی بر اطلاعات غلط!
 
تاريخ : سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۱۰
عباس کریمی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی گفت: بدیهی و مشهود است که تولیدات مناسبتی رسانه ملی در سراشیبی افتاده و مرتب از میزان مخاطبانش کاسته می شود.

دبیر فرهنگی خبرگزاری «ایکنا» در گفتگو با خبرنگار هنرنیوز افزود: این اتفاق چند علت مهم دارد که به عنوان نمونه می توان از مدیریت ضعیف بودجه رسانه ملی، سیاست گذاری های غلط مدیران و... نام برد. مناسبت های مختلف ملی، دینی و مذهبی و... از بعد از انقلاب همواره مورد توجه مدیران فرهنگی بوده و تلویزیون هم همواره سعی کرده برنامه سازی برای مناسبت های مختلف داشته باشد. در سال هایی آثار پرمخاطب و باکیفیت تولید شده و در زمان هایی آثار ضعیف و نازل رهسپار آنتن شده است اما آنچه مهم است اینکه طی سال های اخیر رسانه ملی در مناسبت سازی مسیر سرازیری را در پیش گرفته و از میزان کیفیت آثارش به شدت کاسته شده است.

وی ادامه داد: یکی از اتفاقاتی که باعث شده رسانه ملی برخلاف دو دهه قبل نتواند طیف وسیع تری از آحاد افراد جامعه را به سمت خود جذب کند این است که تولیدات آن تنها بر اساس ذائقه و سلیقه قشر خاصی از جامعه شده است. در واقع مدیران رسانه ملی بنا بر یک سری رویکردهای خاص سیاسی و جناحی مبادرت به تولید برنامه های مناسبتی کرده اند که اتفاق غلطی است.

کریمی متذکر شد: بی تردید برای حمایت از یک طیف خاص سیاسی و جناحی نباید بقیه مردم را فدا کرد؛ رسانه ملی همانطور که از عنوانش برمی آید باید رسانه ای متعلق به یکایک مردم ایران با هر تفکر و ایده و سلیقه و نگرشی باشد اما چنین نیست و همین مسأله باعث شده تا بخشی از جامعه عطای تماشای برنامه های تلویزیون را نه تنها در مناسبت های مختلف که در کل ایام سال به لقایش ببخشند.

این کارشناس فرهنگی در بخش دیگری از این گفتگو به سایر معضلات رسانه ملی اشاره کرد و گفت: بحث مدیریت ضعیف بودجه و مشکلات بودجه ای نیز یکی دیگر از مسائل رسانه ملی است اما نکته مهم آنجا است که ما مشکلاتی داریم که اصولاً ربطی به بودجه ندارد و به بی نظمی در مدیریت باز می گردند.

وی یادآور شد: در همین ماه رمضان سریال محبوب «نون خ» قربانی بی نظمی مدیران شد! پرسش اینجا است که چرا یک باره قسمت های این سریال کاهش یافت و کیفیت محتوایی اش پایین آمد؟ چرا با شخصیت های پراکنده روبرو شدیم در صورتی که مردم این سریال را دوست داشتند و همزمان با آغاز پخش این سریال تلویزیون های خود را روشن می کردند؟

کریمی در پایان این گفتگو با بیان اینکه سیاست گذاری های غلط مبتنی بر اطلاعات غلط باعث نزول تولیدات رسانه ملی شده است تصریح کرد: ممکن است مدیران دلسوز باشند اما چون پژوهشی در مخاطب شناسی انجام نمی شود و یا هرزگاهی یک سری پژوهش های آماری از مراکزی می شود که تنها مورد وثوق صدا و سیما است و کلیت جامعه را فرا نمی گیرد آن ها در محاسبات خود دچار خطا می شوند. بی تردید مدیران رسانه ملی اگر واقعاً می خواهند این رسانه موفق باشد بایستی از فرهنگ ها وجغرافیای مختلف آمار بگیرند تا آن زمان متوجه شوند که آیا واقعاً برنامه های شان برای مردم جذابیت و اهمیت دارد یا خیر نه اینکه بیایند و تنها از طیف خاصی نظرسنجی کنند و بعد هم فکر کنند که بهترین عملکرد را داشته اند!
تهیه و تنظیم : هانیه فیوضی
کد خبر: 99129
Share/Save/Bookmark