بی‌مهری فجر نسبت به نمایش‌های آیینی و سنتی
داوود فتحعلی بیگی در گفتگو با هنرنیوز مطرح کرد:
بی‌مهری فجر نسبت به نمایش‌های آیینی و سنتی
داوود فتحعلی بیگی گفت: در ‌‌نهایت بی‌مهری از چهار کار ارسالی از طرف دبیر خانه جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به فجر یک کار را قبول کردند در صورتی که از سایر جشنواره‌ها تعداد نمایش بیشتری را پذیرفتند.
 
تاريخ : چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۵
داوود فتحعلی بیگی در گفتگو با هنرنیوز در ارتباط با معضلات و مشکلات نمایش‌های آیینی و سنتی که باعث شده است بیشتر هنرمندان به سمت اجرای نمایش‌های خارجی بروند؛ گفت: علی رغم ارزش‌هایی که نمایش‌های آیینی و سنتی برای ما دارد باید ببینیم فرهنگستان هنر چه نسخه‌ای برای ما می‌پیچد. ما نسبت به رویکرد هنرمندان درجه یک مان که در این گونه نمایشی فعالیت می‌کنند توجهی نداریم. اینکه هنرمندان ما بیشتر به سمت اجرای نمایش‌های خارجی می‌روند دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد اما این از همه چیز مهم‌تر است که بدانیم تماشاگر از نمایش خوب استقبال می‌کند و یک تئا‌تر خوب اگر درست کار شود مخاطب خودش را پیدا می‌کند. متاسفانه فضا به سمتی رفته است که خیلی‌ها ترجیه می‌دهند که نمایش نامه‌های فرنگی کار کنند.

وی در ادامه گفت: این یک معضل است و اساساً این موضوع باید در مدیریت کلان مطرح بشود و در آنجا هم برنامه ریزی و سیاست‌هایی را برای حل این رویکرد در نظر بگیرند. مدیران بهتر است در تصمیم گیری‌ها برای نمایش‌های ایرانی جایگاهی را تعریف کنند که در خور شان و منزلت آن باشد. اگر بیایند کانون نمایش‌های آیینی و سنتی را تقویت کنند و بودجه آن را تقویت نمایند البته به نسبت وظایفی که بر عهده این نوع تئا‌تر است آن وقت نتیجه خوبی می‌گیریم. باید این گونه از نمایش بودجه اختصاصی داشته باشد و مکانی را برای آن در نظر بگیرند تا با خیال راحت شروع به تولید نمایش‌های ملی کند. با این کار‌ها خود به خود چراغ نمایش‌های ایرانی در کشور روشن می‌شود اما وقتی بودجه‌ای در اختیار نداریم اگر هر چه قدر هم برنامه ریزی کنیم به نتیجه خوبی نخواهد رسید.

بازیگر فیلم سینمایی «آلزایمر» در ارتباط با ارسال نمایش‌های آیینی سنتی برای حضور در جشنواره فجر گفت: ما از طرف دبیر خانه جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی چهار کار را پیشنهاد دادیم که در جشنواره تئا‌تر فجر حضور داشته باشد اما متاسفانه در ‌‌نهایت بی‌مهری فقط یک نمایش را پذیرفته‌اند در صورتی که از سایر جشنواره‌ها بالای دو کار را پذیرفتند. مدیران توجه کنند که این جشنواره رویکرد ملی دارد. جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی تنها جشنواره‌ای است که به نمایش‌های ملی و مذهبی ما رویکرد جدی دارد پس چرا باید این همه به آن بی‌مهری بشود. این رفتار‌ها بسیار دردناک است. ما که نمی‌توانیم مسلسل دستمان بگیریم و به جنگ بریم.

بازیگر فیلم سینمایی «کتاب قانون» در پاسخ به این سوال خبرنگار هنرنیوز مبنی بر اینکه راه حل بیرون رفتن از این معضل چیست گفت: هم از ناحیه هنرمندان باید توجه ویژه به این گونه از نمایش‌ها بشود و هم از ناحیه مسئولین البته این را بگویم هنرمندانی پیشکسوتی هستند که دوست دارند در این حوزه فعالیت کنند اما متاسفانه امکانات در اختیارشان نیست حتی زمینه اجرا هم برای این دوستان به سختی فراهم می‌شود و وقتی هم اجرا رفتند در کارشان موفق بوده‌اند. تا بودجه نباشد این مشکلات از بین نمی رود و ما باید با آن‌ها دست و پنجه نرم کنیم. ما باید این بازسازی‌ها را از خودمان شروع کنیم وگرنه از ناحیه مردم هر کاری که خوب باشد.

وی در ادامه افزود: خیلی‌ها تعلیم ندیدند در این حوزه ما باید مبحث آموزش را هم جدی بگیریم علاقه مندان را شناسایی کنیم و آن‌ها را آموزش دهیم. یکی از مراحل آموزش این است که این علاقه مندان باید از این دست کار‌ها بسیار ببینند اما در کمال تاسف مکان خاصی برای نمایش این گونه آثار وجود ندارد. پایه آموزش تئا‌تر در کشور ما بر پایه آموزش‌های فرنگی است که همه‌اش از آنطرف آمده است. استادانی مانند بهرام بیضایی در زنده نگه داشتن نمایش‌های ایرانی نقش بسیار مهمی دارند که متاسفانه خیلی از این افراد استفاده درست نمی‌شود.

فتحعلی بیگی در پاسخ به این سوال که بیشتر این مشکلات از کجا نشات می‌گیرد؛ گفت: عیب و ایراد ومشکلات از یک جا نیست بلکه از چند ناحیه ما دچار ضعف هستیم. ما سعی کردیم که تاثیر گذار باشیم به عنوان کسی که در این حوزه فعالیت می‌کندباید بگویم که به نظرم تاثیر ما هم در این حد بوده است که شانزده دوره جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی را برگزار کنیم. بنده خودم از بنیانگذاران این جشنواره بودم و از ابتدا حضور داشتم و شاهد زحمات دوستانم بوده‌ام که برای سر پا نگه داشتن این جشنواره چقدر زحمت کشیده‌اند. در کنار همین جشنواره نیرو‌های جوان و تحصیل کرده آموزش دیدند و تلاش کردند و امروزه هم بسیار پیشرفت کرده‌اند.

این هنرمند درباره کمبود سالن برای اجرای این نمایش‌ها گفت: ما پانزده کار برای اجرای عمومی معرفی کرده‌ایم اما این بچه‌ها در به در دنبال سالن برای اجرا هستند. خوب معلوم است که این گونه نمایش‌ها رشد نمی‌کنند و این جوان‌ها هم دلزده می‌شوند. برای اجرای این نمایش‌ها باید امکانات ویژه در نظر گرفته شود.

دانشگاه‌ها واحد‌هایی را تعریف کرده‌اند اما باید بدانیم که با این شیوه برگزاری آموزش در دانشگاه‌ها به جایی نخواهیم رسید و تقریباً هنرمندی بیرون نخواهد آمد. امکانات در دانشگاه‌ها باید توسعه یابد که دانشجو این فرصت را در دانشگاه داشته باشد تا به صورت عملی کار کند و بدن، بیان و احساسش را تربیت نماید.
کد خبر: 67755
Share/Save/Bookmark