اميد سينماي ايران، انجمن سينماي جوان و فيلمسازان جوان هستند
دكتر ايوبي:
اميد سينماي ايران، انجمن سينماي جوان و فيلمسازان جوان هستند
حجت الله ایوبی گفت:اميد سينماي ايران، انجمن سينماي جوان و فيلمسازان جوان هستند؛ فيلمسازان حرفه‌اي و فعالاني كه به تازگي وارد عرصه فيلمسازي كوتاه شده‌اند.
 
تاريخ : شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۰
بارها گفته ام كه انجمن سينماي جوان مدرسه سينماي ايران است. فيلم كوتاه! اين واژه براي شما آشنا است. منظورم شماي فيلمساز و فعال در اين عرصه هستيد. مردم هم كم و بيش اسم فيلم كوتاه را شنيده‌اند. فيلم كوتاه در ساليان گذشته همواره در درياي متلاطم سياستگذاري مديران وقت گاه دچار آرامش بوده و در برهه‌اي نيز اسير طوفان‌هاي سهمگين شده اما در نهايت اين كشتي امروز همچنان به سلامت به راه خود ادامه مي‌دهد.

شايد امروز براي بسياري از فعالان عرصه فيلم كوتاه اين موضوع حائز اهميت باشد كه مديريت سينمايي كشور نسبت به اين عرصه چه نگاهي دارد؟ آيا فيلم كوتاه از نگاه مديريت سينما عرصه‌اي جدي است يا محملي براي آزمون و خطاي جوانان يا سرگرمي آنان؟ آيا فيلم كوتاه پلي براي رسيدن به فيلمسازي بلند است يا هويتي مستقل براي اين مديوم سينمايي مي‌توان قائل بود؟ اينها پرسش‌هايي است كه تلاش كرديم در گفت وگو با حجت الله ايوبي رييس سازمان سينمايي طرح كنيم.

آقاي ايوبي، در جايي كه نگاه عمومي سينماي ايران به آثار بلند سينمايي معطوف است، فيلم كوتاه براي مديريت سينمايي كشور چقدر جدي است؟

اميد سينماي ايران، انجمن سينماي جوان و فيلمسازان جوان هستند؛ فيلمسازان حرفه‌اي و فعالاني كه به تازگي وارد عرصه فيلمسازي كوتاه شده‌اند. بارها گفته ام كه انجمن سينماي جوان مدرسه سينماي ايران است. در عرصه سينماي بلند خيلي از ما كاري ساخته نيست چرا كه افراد حرفه‌اي طرح‌هايي را ارائه مي‌كنند و در نهايت ما بر اساس اين طرح‌ها، مجوزهايي را صادر مي‌كنيم، اما در انجمن سينماي جوان مي‌توان به سراسر كشور فكر كرد.

مهمترين مشكل عرصه فيلم كوتاه را پس از حضور در مديريت سينمايي كشور در چه بخشي ديديد؟

سيستم انجمن سينماي جوان به سمت تمركزگرايي رفته بود و ما تلاش كرديم به سمت تمركززدايي برويم. اخيراً بيش از ۵۰ هفته فيلم كوتاه و عكس در شهرستان‌هاي مختلف برگزار شد. همچنين بودجه اندك انجمن به صورت عادلانه توزيع شد و آنچه در توانمان بود براي جلوگيري از افول و ركود فيلم كوتاه انجام داديم و تصور مي كنم آينده خوبي در انتظار فيلم كوتاه است.

خواسته هاي شما در عرصه فيلم كوتاه از سوي مديريت انجمن به درستي به اجرا رسيده است؟

كارنامه آقاي حبيب ايل بيگي و همكارانش در انجمن سينماي جوان قابل قبول است.

فارغ از نگاه مديريتي، معتقديد فيلم كوتاه عرصه‌اي براي رسيدن به سينماي بلند است يا اين كه سينما هويتي مستقل دارد؟

دو نگاه در زمينه فيلم كوتاه وجود دارد. عده‌اي معتقدند فيلم كوتاه بستري براي كسب تجربه به منظور حضور در عرصه ساخت فيلم‌هاي بلند سينمايي است، به عبارتي فيلم كوتاه را وسيله‌اي براي رسيدن به سينماي بلند مي‌دانند كه از نظر من نگاه غير قابل قبولي نيست. اما معتقدم فيلم كوتاه هويت مستقل دارد و ما بايد تجربه تماشاي فيلم كوتاه را به مردم بچشانيم تا آنان همانگونه كه به ديدن آثار بلند سينمايي علاقه دارند، نسبت به تماشاي مجموعه آثار كوتاه و مستند نيز اقبال نشان دهند.

فيلم كوتاه به دليل كوتاه بودن، تجربي و هنري بودن امكانات بيشتري به فيلمساز مي‌دهد از اين رو بايد فيلم كوتاه را با هويت مستقل بررسي كنيم. به عبارتي بايد فيلمسازاني داشته باشيم كه نخواهند از عرصه فيلمسازي كوتاه خارج شوند يا اگر به فكر ساخت فيلم بلند هستند فيلم كوتاه را فراموش نكنند.

درباره اقتصاد سينماي كوتاه و راهكارهايتان در اين عرصه بگوييد. آيا مي‌توان راهي براي استقلال مالي فيلم كوتاه پيدا كرد؟

كالاي هنري در كشور ما هنوز اقتصادي محسوب نمي‌شود، تنها در عرصه هنرهاي تجسمي اتفاقات خوبي رخ داده كه البته محدود است. بايد بپذيريم كالاهاي هنري هنوز به لحاظ اقتصادي در وضعيت استانداردي قرار نگرفته‌اند تا به اصطلاح دخل و خرجشان با هم بخواند. اما اين دليل نمي‌شود كه بگوييم ساخت فيلم كوتاه به هيچ عنوان اقتصادي نيست و سازندگان اين آثار اميدي به بازگشت سرمايه خود نداشته باشند. از وقتي كه در انديشه راه‌اندازي گروه «هنر و تجربه» بودم نگاهي جدي به نمايش فيلم‌هاي كوتاه و مستند داشتم چون راه‌اندازي اين گروه مي تواند به اقتصاد فيلم كوتاه كمك كند. در بسياري از كشورها فيلم‌‌هاي كوتاه خريداري و پيش از اكران آثار بلند اكران مي شوند. اين مسأله نيز در ذهنم وجود دارد و بايد بررسي كنيم آيا مي‌شود بسته‌هاي فيلم كوتاه را در سينماها پيش از اكران فيلم بلند نمايش داد؟ هنوز تصميمي در اين زمينه نداشتيم اما به آن فكر مي‌كنيم.

يكي از مشتريان فيلم‌هاي كوتاه مي‌تواند تلويزيون باشد، در اين زمينه چه رايزني‌هايي انجام شده و آيا ظرفيتي در صدا و سيما براي اين امر مهيا است؟

مشتري اصلي فيلم كوتاه مي‌تواند تلويزيون باشد و اين رسانه نياز و امكان پخش فيلم كوتاه را دارد. با رييس سازمان صدا و سيما صحبت‌هايي داشته‌ايم و شخص سيد عزت‌الله ضرغامي با اين پروژه موافق بود، اما مهمتر از تلويزيون مسئله فرهنگسازي است. به اين معنا كه بايد آرام آرام به مردم ياد بدهيم اين آثار را به نظاره بنشينند.

و اما جشنواره فيلم كوتاه در دولت تدبير و اميد در حال برگزاري است. آيا اين رويداد سينمايي به معناي حقيقي رنگ و بوي بين‌المللي دارد؟

دبيران جشنواره‌هاي سينمايي را از انجام هرگونه كار نمايشي براي به اصطلاح بين‌المللي‌شدن جشنواره‌ها نهي كرديم. تاكيد كرديم در دعوت ميهمان‌ها كساني بيايند كه در جشنواره‌ها اثرگذار باشند. جشنواره‌اي كه مي‌تواند كاملا بين‌المللي باشد جشنواره كوتاه و مستند است، زيرا در فيلم بلند مشكلاتي داريم و آثاري كه ملاحظات ما را رعايت كرده باشند اندك هستند، اما در عرصه فيلم كوتاه آثاري كه با فرهنگ ما همراه باشند بيشتر است.

و اما كلام شما با فعالان عرصه فيلم كوتاه؟

فكر مي‌كنم فعالان عرصه فيلم كوتاه و حاضران در جشنواره فيلم كوتاه بايد از فرصت ايجاد شده و همدلي موجود ميان مديران سينماي انجمن و سينماگران استفاده كرده و نظرات خود را نيز بيان كنند. همچنين همه بايد تلاش كنيم در مسير پيش رو در زمينه فيلم كوتاه خود را اصلاح كنيم. مديران انجمن سينماي جوان انگيزه‌اي جز ارتقاي عرصه فيلم كوتاه ندارند و بايد از اين ظرفيت به درستي استفاده شود.
کد خبر: 75585
Share/Save/Bookmark