به گزارش خبرنگار سینمایی هنرنیوز؛ نشست خبری اهداف و برنامههای آینده جشنواره مردمی فیلم عمار امروز با حضور «وحید جلیلی» رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی فیلم عمار و «حامد بامروت» مدیر دبیرخانه این جشنواره و خبرنگاران درمحل دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد.
در ابتدای این نشست خبری «حامد بامروت» مدیر دبیرخانه جشنواره عماربه ارائه گزارشی از عملکرد دومین جشنواره مردمی عمار پرداخت و اظهار داشت: جشنواره دوم فیلم عمار از هفتم تا سیزدهم دی ماه سال جاری در سینما فلسطین و فرهنگسرای انقلاب تهران و همزمان در۲۰ شهر و روستا و اکران پس از جشنواره در ۱۰ شهر دیگر کشورمان برگزار شد.
وی افزود: خوشبختانه استقبال از این جشنواره خوب بوده به نحوی که ما هم اکنون تقاضاهایی به دست ما رسیده که در دهه فجر نیز فیلمهای دومین جشنواره فیلم عمار در شهرهای مختلف اکران شود.
بامروت با اشاره به آمار فیلمهای رسیده در بخش های مختلف این جشنواره تصریح کرد: درجشنواره امسال ۱۵۹ اثر در بخش مستند رسید که ۴۹ اثر در بخش مسابقه و ۳۶ اثر در بخش مهمان حاضر بودند همچنین ۲۵ اثر داستانی کوتاه به دست ما رسید که ۳ اثر در بخش مسابقه و ۶ اثر در بخش میهمان حاضر شده بودند.
وی ادامه داد: دربخش داستانی بلند ۵ اثر به دبیرخانه رسید که ۲ اثر در بخش مسابقه بودند. دربخش پویانمایی هم ۲۲ به دست ما رسید که ۲۰ اثر به بخش مسابقه راه یافتند و در بخش کلیپ و تیزرهم ۶۵ اثر رسید که ۱۰ اثر به بخش مسابقه راه یافتند . همچنین ۴۹ اثر در بیداری اسلامی، ۵ اثر در فتنه ۸۸، ۴۴ اثر در جنگ نرم، ۱۱۹ اثر در تاریخ انقلاب اسلامی و ۲۵ اثر در بحث نقد درون گفتمانی درجشنواره دوم فیلم عمار حاظرشده بودند.
مدیر دبیرخانه جشنواره عمار ابراز داشت: درجشنواره فیلم عمار امسال خوشبختانه از تمام رده های سنی فیلم به دبیرخانه رسیده بود که در این زمینه می توان گفت که دررده سنی ۲۰ سال به پایین ۸ نفر، ۲۱ تا ۲۵ سال ۲۶ نفر، ۲۶ تا ۳۰ سال ۳۸ اثر، ۳۱ تا ۳۵ سال ۳۱ اثر، ۳۶ تا ۴۰ سال ۱۳ اثر و ۱۰ اثر هم فیلمسازان۴۰ سال درجشنواره امسال فیلم داشتند.
درادامه این نشست خبری «وحید جلیلی» رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی فیلم عمار اظهار داشت: دراختتامیه دومین جشنواره فیلم عمار دواوران دربیانیه ای که صادرکردند به یک جمع بندی خوبی از نحوه برگزاری جشنواره ارائه دادند و این نشان می دهد که جشنواره مردمی فیلم عمار یک روند طبیعی جریان فیلمسازی انقلابی شکل گرفته و مرحله به مرحله رشد کرده است.
وی افزود: این فرایند اقتضا می کند که محافل پیرامونی خود را داشته باشد که در این زمنیه جشنواره عمار شکل گرفته و اگر مقایسهای با سینمای روشنفکری و سینمای روشنفکری ایران داشته باشیم، این سینما در کنار حلقه هنری خود دارای حلقههای اندیشه ورزی و رسانهای قوی است که حتی به نظر میرسد بیشتر از پاتوقهای رسانهای تاثیرپذیر است وخواهد بود.
جلیلی تصریح کرد: موج نو سینمای انقلاب اسلامی هر چند دارای بخش های متنی زیادی است اما به دلیل فقدان رسانهای و اندیشهای نتوانسته بروز و ظهور یابد لذا جشنواره عمار با این آسیبشناسی وارد عرصه شد و در جشنواره عمار تلاش شد تا فضای پیرامونی برای موج نوی انقلاب اسلامی شکل بگیرد که بعد از جشنواره این امر ادامه خواهد داشت و خوشبختانه در این زمینه ودرجشنواره دوم فیلم عمار از حضور «حجتالاسلام پناهیان»، استاد «رحیمپورازغدی» و «حجتالاسلام همازاده» استفاده کردیم و آنها هر کدام به نوعی به نکات و پرسشهای لازم در این زمینه پاسخ لازم را دادند .
رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی فیلم عمار خاطرنشان کرد: ضلع رسانه، اندیشه و هنر در جشنواره عمار وجود داشت ضلع چهارم موج نو سینمای انقلاب که همان مخاطب عام است نیز در جشنواره عمار شکل جدیتری گرفت و ما در این زمنیه به نکات مهمی رسیدیم. به عنوان مثال می توان به اکرانهای شهری و روستایی و آمارهای موجود اشاره کرد که به نوعی این ضلع چهارم است که دوستان با حداقل امکانات و به صورت داوطلبانه فیلمها را اکران کردند که با استقبال مردم مواجه شد .
جلیلی یادآورشد: این جشنواره وجهه ای مردمی داشت و در همین راستا در افتتاحیه شاهد بودیم که صف اول سینما فلسطین به مادران شهدا اختصاص داده شد و افتتاحیه با سخنرانی پدر شهید موحد دانش برگزار شد وهرچند که در جشنواره به روی همه باز است تعمد داشتیم که این جشنواره، جشنواره حزبالهی باشد و به جای پاتوقهایی که رسما و به صورت دولتی برای جریان روشنفکری ایجاد شده این جشنواره پاتوقی برای حزبالهیها باشد ازطرفی ما شاهد حضورپیشکسوتان سینمای انقلاب اسلامی در این جشنواره هم بودیم که باعث افتخار ما است.
وی تاکید کرد: کیفیت جشنواره دوم بالاتراز جشنواره اول بود سطح داوران جشنواره عمار هم بالا بود ما حضور«ابراهیم فیاض» با سابقه داوری در جشنوارههای فجر، «ناصر هاشمزاده» فیلمنامهنویس برتر سینما، «ابوالقاسم طالبی» کارگردان برتر سینما و تلویزیون، «مسعود دهنمکی» کارگردان رکوردارسینمای ایران و «نادر طالبزاده» کارشناس برجسته سینما را داشتیم که به نوعی می توان گفت که این پیشکسوتان در کنار جوانان موج نو سینمای انقلاب را تشکیل می دادند.
رئیس دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی عنوان داشت: متاسفانه با وجود سطحی کیفی بالای داوریهای جشنواره عمار ، این جشنواره از سوی رسانههای روشنفکری بایکوت رسانهای شد و و برخی سایتهای سینمایی حتی یک خبر درباره این جشنواره منتشر نکردند و این نشان داد کسانی که شعار هنر برای هنر میدهند کاملا برخورد ایدئولوژیک دارند و با این اقدام به ظاهرروشنفکری خود برگ مشخصی از جانبداری سیاسی خود را نشان دادند و آنها که ادعا دارند نباید با هنر برخورد سیاسی داشت نشان دادند که تا بن دندان به حذف هر اعتقاد سیاسی و هنری معتقد هستند ..
وی با انتقاد از صدا و سیما در پوشش نامناسب جشنواره عمار ابرازداشت: انتقاد ما به صداوسیما نشان از عدم وجود عناصر خدوم در این سازمان نبود بلکه برخی خبرنگاران صداوسیما جدا از مسئولان منفعل آن این جشنواره را پوشش دادند و صداوسیما در حالی که رهبری بر معرفی ۹ دی به عنوان پشتوانه مردمی نظام بدون شعار زدگی تاکید داشتند، در شب ۹ دی به جشنواره جام جم پرداخت که هیچ نسبتی با ۹ دی نداشت و حتی برخی برندگان آن کسانی بودند که با فتنه همراه بودند. هرچند بنده معتقدم که هنوز کورسویی از امید در صداوسیما وجود دارد .
جلیلی یادآورشد : انقلاب اسلامی شامل همه ساحتهای زندگی بشر است و جشنواره مردمی عمار نیز تک ساحتی نیست و ما در این جشنواره از نقد نیروی انتظامی و نقد وضعیت فعلی مساجد تا طب سنتی و زندگی کشاورزان تا وضعیت منطقه در عراق، افغانستان و تونس را داشتیم و دربعد جنگ نرم هم مستند «مشتی اسماعیل» را داشتیم . اما متاسفانه جریان روشنفکری سینمای ایران به دنبال بنبست نشان دادن وضعیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران است و در همین فضا ما بحث نقد درون گفتمانی را داشتیم که به ارائه چالشها بدون پرده پوشی پرداخت .
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه شرایط محیا شده وما دبیرخانه دائمی جشنواره عماررا داریم که به دنبال دست یابی به اهداف یازدهگانه است و اولین هدف ما ارتباط مستمر با فیلمسازان است که در این راستا به دنبال ارتباط مستمر با فیلمسازان و تقویت ارتباط فیلمسازان موج نو انقلاب اسلامی با یکدیگر و برقراری ارتباط بین این فیلمسازان با حلقههای اندیشهای و رسانهای هستیم. هدف دوم ما تلاش برای اکران فیلمهای منتخب جشنواره مردمی عمار در همه نقاط کشور و در هرجایی که تقاضا داشته باشند است.
وی با اشاره به هدف سوم این جشنواره یعنی تثبیت محفل ماهانهای برای جشنواره فیلم عمار افزود: تلاش میکنیم هر ماه و یا هر دو ماه یک بار جدیدترین آثار موج نو انقلاب اسلامی در سینما فلسطین و یا مکانی دیگر به نمایش درآید و هدف بعدی ما فراخوانهای فوری و فصلی دبیرخانه دائمی عمار است و به عقیده ما موج آفرینی جنگ نرم در حال حاضر روزانه شده است که نمیتوان به یک حرکت سالانه اکتفا کرد لذا در همین راستا دیروز اعلام کردیم که از طرحهای سینمایی درباره شهدای هستهای حمایت خواهیم کرد. چرا که جریان روشنفکری سینمای ایران، علیه انقلاب هر نیشی زده اما درباره ماجرای هستهای که امری صد درصد ملی است و حتی برخی سلطنت طلبان منصف از آن حمایت کردند، هیچ اقدامی نکرده است.
رئیس شورای سیاستگذاری این جشنواره تاکید کرد: هدف پنجم ما تاسیس «بانک فیلمنامه انقلاب اسلامی» است .چرا که موضوعات بسیاری در تاریخ انقلاب بوده که علاوه بر بار محتوایی بار هنری و دراماتیک بسیاری داشته اما جریان روشنفکری سینمای ایران سیمخارداری به دور این موضوعات کشیده و همین جا فراخوان میدهیم که فعالان این عرصه ایدهها و طرحهای خود را به بانک فیلمنامه انقلاب ارسال کنند.
وی در خصوص هدف ششم این جشنواره گفت: اکرانهای بینالمللی و حضور در عرصههای جهانی هدف ششم دبیرخانه جشنواره مردمی عمار است و ما در تلاش هستیم منتخب فیلمهای جشنواره عمار در غزه و قاهره نمایش دهیم و منتخب فیلمهای جشنواره عمار نیز برای جشنواره الجزیره ارسال شده و برای دیگر جشنوارهها که ممکن باشد ارسال خواهد شد تا به نمایش درآیند. از طرفی حمایت و معرفی طرحهای ارزشی سینما به مسئولان ذیربط نیزهدف هفتم دبیرخانه دائمی جشنواره عمار خواهد بود و دراین خصوص دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی امکان حمایت بالایی از کارهای سینمایی ندارد اما تلاش میکند علاوه بر معرفی به مسئولان ذیربط سینمایی پیگیری خواهیم کرد و هدف هشتم ما تکمیل حلقههای سینمایی موج نو انقلاب است و ما تاکید می کنیم که باید صنعت سینمای انقلاب اسلامی شکل بگیرد.
رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره مردمی عمار با اشاره به اینکه هدف نهم دبیرخانه فیلم عمارگسترش ادبیات سینمای انقلاب اسلامی است عنوان داشت: انعکاس برخی جریانات سینمای بینالملل که مغفول مانده هدف دهم ماست .چرا که نگاه به غرب در ایران متاسفانه کانالیزه است و این گونه نیست که همه سینما در قبضه صهیونیسم باشد و از آمریکا تا آسیا عناصر و مراکزی را میبینیم که همراهی کامل و یا اشترکاتی جدی با شما دارند و دبیرخانه جشنواره عمار تلاش خواهد کرد انحصار ترجمههای سینمایی را بشکند و هدف یازدهم ما هم رصد و ارائه گزارش از موج نو انقلاب اسلامی است.