سعید اسدی کارگردان سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار تلویزیونی هنرنیوز اظهار داشت: این روزها پیش تولید مجموعه تلویزیونی «عصر پاییزی» آغاز شده و با توجه به اینکه بنده مدتی در ایران نبودم از کم و کیف پیش تولید کار خبرندارم و اما آنچه که مشخص شده این است که ما شهریورماه این سریال را کلید خواهیم زد.
وی افزود: این سریال ۵۰ قسمتی به قلم «سینا سعید وزیر» به نگارش در آمده و این روزها بازنوسی آن در حال انجام است و با توجه به مضمون و موضوعی که این مجموعه تلویزیونی بیان می کند من جذب قصه آن شدم . در واقع این سریال به بیان معضلات اجتماعی و به خصوص بیکاری در سطح جامعه می پردازد و امیدوارم حاصل کار برای مخاطبان تلویزیون رضایت بخش باشد.
اسدی اضافه کرد: این سریال با مشارکت وزارت کار و امور اجتماعی برای گروه مجموعههای تلویزیونی شبکه یک سیما ساخته میشود و داستان آن درباره سه جوان به نامهای سینا، مهرداد و بهادر است که در خانهای مجردی در تهران بسر میبرند و برای تامین زندگی و به دست آوردن زندگی بهتر تلاش خستگی ناپذیری را آغاز می کنند. در واقع ما دراین سریال سختیها، تجربیات و ماجراهایی که این سه جوان با آن درگیر خواهند بود را به نمایش خواهیم گذاشت.
وی با انتقاد از اینکه بی تجربه ها باعث افت کیفی آثار فیلم ها ومجموعه های تلویزیونی در حوزه تلویزیون و سینما شدند تصریح کرد: مشکل ما در عرصه فیلمسازی این است که بسیاری با خواندن کتاب فیلمنامه نویسی «سید فیلد» فیلمنامه نویس و فیلمساز شدند. در صورتی که در کشوری مثل آمریکا این شیوه فیلمسازی سال هاست منسوخ شده است .
اسدی ادامه داد: این درست است که سید فیلد یکی از نظریهپردازان سینما در حوزهٔ فیلمنامهنویسی است و کتابهای مختلفی را درباره چگونگی نگارش فیلمنامه به رشته تحریر درآورده و کتاب او امروز سرمشق فیلمنامهنویسان زیادی در سراسر دنیا است اما خود سید فیلد هم امروز دردانشگاه های مختلف مشغول تدریس فیلمنامه نویسی است ، این شیوه را قدیمی می داند.
وی یادآورشد: متاسفانه در بخش فیلمنامه و به خصوص در تلویزیون برخی ها ادعا می کنند که در عرض ۳ ماه می توانند یم مجموعه تلویزیونی ۵۰ قسمتی را به نگارش درآورند و این همان شیوه غلطی است که برخی ها با خواندن کتاب فیلمنامه نویسی سید فیلد در آن گرفتار شدند . اصلا مگر می توان یک سریال ۵۰ قسمتی را در عرض ۳ ماه نوشت ؟ کجای دنیا این اتفاق به غیر از کشورما می افتد؟
اسدی در پایان گفت: به نظرم بزرگترین مشکلی که ما در بخش فیلمنامه نویسی برای تلویزیون و سینما داریم این است که جایی برای یادگیری درام نویسی برای فیلمنامه نویسان ما وجود ندارد و این واقعا دردناک است و باعث شده که امروز ما در هر دو حوزه سینما و تلویزیون و به خصوص در بخش فیلمنامه نویسی دچار مشکلات فراوانی شویم و نتوانیم آثار در خور توجه ای را برای مخاطبان فراهم کنیم و نتیجه هم همین می شود که سینما ما بدون مخاطب می شود و مجموعه های تلویزیونی ما هم توان رقابت با آثار ماهواره ای را ندارند و مخاطبان ما روز به روز به سمت شبکه های بیگانه جذب می شوند.