از فرانکفورت تا جایزه جلال آل احمد
نگاهی بر مهمترین برنامه های کتاب و ادبیات در دو ماه اخیر؛
از فرانکفورت تا جایزه جلال آل احمد
نیمه دوم سال، تعدد برنامه های فرهنگی در کشور، بخش اعظمی از فعالیت ها و بودجه های سازمان های مختلف را به خود اختصاص می دهد.
 
تاريخ : يکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۳

امسال نیز برنامه های فرهنگی حوزه کتاب با شصت و ششمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت در ۱۶ تا ۲۰ مهر و حضور ایران در این نمایشگاه آغاز شد. این نمایشگاه در سال ۲۰۱۴ حضور متفاوتی از ایران را تجربه کرد که چهره موفقی از دولت یازدهم در این دوره از نمایشگاه بود. 

علاوه بر این ایران به واسطه همت موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران توانست بسیار بهتر از سالهای گذشته در چندین نمایشگاه بزرگ بین المللی کتاب در خارج از کشور حضور پیدا کند که نمایشگاه های استانبول و کویت از آن جمله بود. همچنین در دیماه ایران در نمایشگاه کتاب قطر حضور خواهد داشت. 

نمایشگاه های استانی کتاب نیز در استان های کوچک و بزرگ کشور همچون استان فارس، همدان، خراسان جنوبی، کهکیلویه و بویر احمد، بیرجند، گیلان، البرز، کرمان، تبریز، اراک، اصفهان، زنجان، گلستان برگزار شد که این برنامه همچنان ادامه خواهد داشت. 

پس از آن بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها در روزهای پایانی آبانماه حضور رسانه ها را در یک عرصه نمایشگاهی به میهمانی خواند و به مدت یک هفته بساط حوزه های فرهنگی در این نمایشگاه برقرار بود. 



در این مسیر ، بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ۲۴ الی ۱ آذرماه برگزار شد و برنامه های مختلفی از جمله ده ها نشست در سرای اهل قلم و موسسات و نهاد های مختلف برگزار شد که بخش قابل توجهی از این نشست ها به آسب های حوزه نشر و کتابهای مختلف اختصاص داشت، در این هفته از فعالان حوزه نشر تقدیر شد. همچنین در این ایام فراخوان یاز جانب احمد مسجدجامعی اعلام شد که به واسطه آن نویسندگان، شاعران و مردم به استقبال از کتاب و کتابخوانی به کتابفروشی های شهر دعوت شدند که این فراخوان با ستقبال گسترده اهالی قلم و مردم مواجه شد. 

نمی توان منکر این قضیه شد که نقدهای بسیاری به هفته کتاب وارد است؛ چراکه به هرحال باید دستاورد این هفته توجه ویژه به کتاب و کتابخوانی در بین مردم باشد اما آمار مطالعه همچنان تغییری نم یکند و مردم بیش از قبل به کتابخواندن رغبت پیدا نمی کنند اما از فواید مناسبت هایی چون هفته کتاب این است که جلوه ای هرچند گذرا از کتاب، بخش های سازمانی کشور را فرا می گیردو امسال با فراخوان مردمی احمد مسجد جامعی، به غیر از سازمان ها و نهادهای فرهنگی، حرکت خودجوش مردمی هم ایجاد شد که شایسته تقدیر است. 


بعد از هیاهوی هفته کتاب و روزهایی که مبادلات کتاب، در بین سازمان ها به شدت قوت گرفته بود نوبت به گرانترین جایزه کتاب ایران رسید که امسال در هفتمین دوره خود با تغییرات اساسی روبه رو شد و به یک جایزه ادبی ارزان مبدل گشت. این تغییرات که در نوع خود فاجعه بی نظیری است، به انفعال شش دوره اخیر آن کم اعتباری را هم اضافه کرد. 

هفتمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد پیش از این با تحولات مدیریتی موسسه خانه کتاب به بنیاد شعر و ادبیات داستانی واگذار شده بود تا عملکرد بهتری در این جایزه اتفاق بیفتد اما تمام تغییرات موجود و نیز نتایج داوری این جایزه، نه تنها چهره بهتری از این موضوع در اذهان عمومی ایجاد نکرد بلکه اعتبار این جایزه را نیز زیر سوال برد. 

باید دید در ادامه نیمه دوم سال چه اتفاقات دیگری قرار است برای حوزه فرهنگ، کتاب و ادبیات اتفاق بیفتد و دستاوردهای آن در پایان سال مثبت خواهد بود یا منفی.

کد خبر: 76926
Share/Save/Bookmark