به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی هفت، در ابتدای برناممه محمود گبرلو مجری و سردبیر برنامه با اشاره به رونق سینما دربهار امسال که نوید روزهای موفقی را بر خلاف سال گذشته می داد عنوان کرد: متاسفانه در ادامه اکران بهار چراغ سینماها مثل نوروز روشن نماند و حتی برخی فیلم ها نتوانستند به فروشی نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان دست پیدا کنند.
وی ادامه داد: سینمای ایران برای اینکه بتوانیم به آن افتخار کنیم و ببالیم نیاز به رونق، تماشاگر و فروش دارد. اهالی سینما و صنوف سینمایی نیازمند توجه هستند. حدود یک سال و اندی است که قرار شده خانه سینما سامان پیدا کند اما به خاطر برخی بی سلیقگی ها سرگردانی برای اهالی سینما به وجود آمده است. اهالی سینما نیاز به محبت و مهربانی دارند و بهتر است که اختلافات با تعامل و گفتگو کنار گذاشته شود. امیدوارم درهای خانه سینما به روی سینماگران باز و در نهایت با روش ها و قوانین مناسب تری اداره شود.
نظرسنجی برنامه به طرح این سوال اختصاص داشت که به نقش آفرینی آتیلا پسیانی در کدامیک از فیلمهای"خاکستر سبز"، "دو زن"، "آب و آتش"، "اسپاگتی در هشت دقیقه" و "روز شیطان" رای بیشتری می دهید؟ که در پایان برنامه فیلم سینمایی"دوزن" بیشترین رای را از آن خود کرد.
در ادامه دوربین هفت به دیدار محمدرضا شرف الدین رئیس انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و تهیه کننده سینما که این روزها در بستر بیماری به سر می برد رفت. در حاشیه این دیدار سید محمد حسینی وزیر ارشاد نیز به دیدن این هنرمند رفته بود که صحنه هایی از آن پخش شد.
همچنین گزارشی از برنامه" عصر خاطره با هنر مبارزه" که به فیلم "خون بارش" ساخته مرحوم امیر قویدل و تهیه کنندگی رسول صدرعاملی اختصاص داشت پخش شد. آیتم پلان صنوف نیز به فیلمبرداران سینمای ایران می پرداخت که در این بخش فیلمبردارانی چون علیرضا زرین دست، فرهاد صبا، حسن پویا، فرشاد محمدی و اصغر رفیعی جم نظراتشان را درباره فیلمبرداری در سینمای ایران و مشکلات مربوط به این حرفه مطرح کردند.
گفتگو با آتیلا پسیانی بازیگر سینما و تلویزیون و کارگردان و بازیگر شناخته شده تئاتر بخش بعدی برنامه شب گذشته بود.
پسیانی در ابتدای صحبتهایش درباره ایفای نقش های متفاوت در سینما و تلویزیون عنوان کرد: برای بازیگرانی که نقش های متفاوتی را در کارهای مختلف ایفا کرده اند بیشتر از فیلم هایی که بازی کرده اند فیلم هایی که انتخاب نکرده اند قابل افتخار است. اگر انتخاب ها با دقت اتفاق بیفتد بازیگر به کلیشه تبدیل نمی شود.
وی ادامه داد: خیلی مواقع فیلمنامه تنها پیشنهادی بیسیک را به بازیگر می دهد و جزئیات یک نقش در آن ذکر نشده است بنابراین بازیگر می تواند با افزودن برخی جزئیات یک تیپ را هم جذاب و غیر تکراری به نمایش بگذارد. همچنین مربع طلایی فیلمنامه، کارگردان، بازیگرو تدوینگر نیز بدون یکدیگر امکان پذیر نیستند.
بازیگرنمایش"باغبان مرگ" درباره تحلیلش از بازیگری در سالهای اخیر گفت: ما دچار بحران اساسی در بازیگری هستیم. اتفاقی که در بازیگری خودجوش دهه ۶۰ وظهور بازیگران تازه اواخر دهه ۷۰ و ۸۰ در سینما رخ داد و عوامل دیگری چون پیدا شدن شکل مشکوک و مبهم بازیگردانی در سینما و وجود کلاسهای بازیگری متفاوت در سالهای اخیر باعث شکل گیری این بحران شده است.
پسیانی متذکر شد: وجود سریالهای مختلف در تلویزیون باعث جذب تعداد زیادی بازیگر شد که با وجود استعداد، فرصت آموزش پیدا نکرده بودند. این بخش به سینما هم کشیده شده و متاسفانه شاهد این هستیم که بازیگری در سینما با یک جور سهل انگاری، آسان نگری و تنبلی روبرو شده است.
این بازیگر با اشاره به اینکه فیلمنامه نویسان نیز درآثارشان به سراغ محافظه کاری رفته اند ادامه داد: فیلمنامه هایی که چندان خوب نیستند و کارگردان و تهیه کنندگانی که به اسم بازیگر بیشتر از توانایی هایش توجه می کنند باعث شده در بسیاری از فیلم ها و سریال هایمان تعداد کم برداشت فضیلت به حساب بیاید. اما همه این مسائل باعث نمی شود که ما بازیگران خوب نداشته باشیم.
بازیگر" شام آخر" دربخش دیگری از صحبتهایش یادآور شد: در این شکی نیست که همیشه شکایاتی درباره انتخاب بازیگر وجود دارد. این مسئله طبیعی است که به خاطر کمبود وقتی که در حرفه ما وجود دارد مسئول انتخاب بازیگر به سراغ افراد آشنا برود. این امر به دلیل پارتی بازی نیست بلکه دلیلش کمبود وقت است.
کارگردان نمایش"پروفوسور بوبوس" عنوان کرد: در کشور ما هیچ بنگاه بازیگریابی وجود ندارد و خود اهالی سینما هم با تاسیس چنین مراکزی مخالف هستند. ما هیچ تشکیلات حرفه ای که به امر آموزش، تولید و اموزش حین انجام کار بپردازد نداریم.
وی درباره مطرح نشدن بازیگران ایرانی در مجامع بین المللی گفت: اغلب فیلم های ایرانی که در سالهای گذشته در مجامع بین المللی معرفی شده اند به بخشی وابسته بودند که به نابازیگر بیشتر از بازیگر اهمیت می دادند و به همین دلیل بازیگران ما کمتر فرصت مطرح شدن یافته اند.
پسیانی درباره آموزشگاه های بازیگری گفت: چون در ایران سیستم آموزش هنری پخته ای نداریم و این سیستم خودش خودش را حک و اصلاح نکرده و به همان شیوه قدیمی اش را ادامه می دهد ترجیح می دهم درباره آموزشگاه های بازیگری صحبت نکنم. تنها چند آموزشگاه پویا در این زمینه وجود دارند که البته در این دریای بی کران گم می شوند. در سیستم آموزشی ما حتی دانشکده ها نیز پتانسیل تبدیل کردن دانشجویانشان را به یک نیروی محرک بازیگری ندارند.
وی درباره حضور همیشگی اش در تئاتر توضیح داد: تئاتر هیچگاه برای من در حاشیه قرار نگرفته است. چون یک گروه منسجم تئاتری دارم حداقل سالی یکبار تئاتر کار می کنم. بنابراین هیچگاه تئاتر باعث فاصله گرفتنم ازمدیوم تصویر نشده و همچنین سینما و تلویزیون نیز نتوانسته اند من را از تئاتر دور کنند.
پسیانی در پایان صحبتهایش با اشاره به همکاری با کارگردان هایی مثل ابراهیم حاتمی کیا، بهروز افخمی، تهمیمه میلانی، رامبد جوان و فریدون جیرانی درباره حضورش در فیلم های این فیلمسازان توضیحاتی ارائه داد.
در بخش بعدی برنامه گزارشی درباره سینمای سه بعدی در ایران همراه با گفتگو با سینماداران و تهیه کنندگانی چون جمال ساداتیان، جواد نوروزبیگی، علی سرتیپی، رضا سعیدی پور، هادی منبتی و... پخش شد.