مواظب باشیم سرمایه گذار فیلم مان معاند نباشد
سیدضیاءالدین دری:
مواظب باشیم سرمایه گذار فیلم مان معاند نباشد
مطرح شدن نام یک شرکت قطری به نام «موسسه فیلم دوحه» به عنوان سرمایه گذار «فروشنده» اصغر فرهادی و از آن طرف توضیحاتی که فرهادی درباره این حضور داد سبب ساز طرح سوالاتی مختلف درباره چگونگی همکاری سینمای ایران با سرمایه گذاران خارجی شده است.
 
تاريخ : شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۵۷
به گزارش هنرنیوز ، شاید برای بسیاری این پرسش مطرح باشد که آیا سرمایه گذاری خارجی در سینما هم باید تحت نظارت دولت باشد یا آن که این فیلمسازان هستند که باید سرمایه گذار خود را بی دخالت دولت تعیین کنند؟ به همین منظور سایت فرهنگ و هنر گفتگویی با سیدضیاءالدین درّی کارگردان پیشکسوت سینما و تلویزیون انجام داده است که هم اینک می خوانید:

وی با اشاره به اینکه یکی از راه های پیوستن به بازار جهانی عرصه محصولات سینمایی باید استقبال از این همکاری های مشترک باشد، بیان داشت: اینکه یک سرمایه گذار غیرایرانی برای کمک به تولید پروژه ای ایرانی حضور به هم می رساند در نگاه اول می تواند مثبت هم باشد به خصوص که ما در همه این سالها در زمینه اکران خارجی محصولاتمان دچار کمبود بوده ایم و این شاید بتواند به گسترش نمایش فیلم های ایرانی در آن سوی آب ها بینجامد.

دری ادامه داد: موافق حساسیت به خرج دادن درباره این نوع همکاری ها نیستم اما باید خط قرمزهایمان را هم لحاظ کنیم یعنی به شدت مواظب باشیم که سرمایه گذاران، دشمن نظام یا وابستگان به آن ها نباشند. البته ممکن است حامی خارجی بظاهر ربطی به دشمن نداشته باشد اما با یک کندوکاو در عقبه اش بتوان این وابستگی را کشف کرد.

خط قرمزهای نظام


کارگردان مجموعه هایی نظیر «کلاه پهلوی» و «کیف انگلیسی» در پاسخ به این سوال که آیا موافق حضور نهادی دولتی به عنوان ناظر بر این گونه همکاری های مشترک و تأیید اصالت سرمایه گذار خارجی هستید یا نه بیان داشت: این کار درست نیست چون در حالت فعلی هم سینمای ما به شدت از بومی شدن رنج می برد و اینکه بخواهیم با یک سلسله قوانین و مقررات ورود سرمایه گذاران خارجی به ایران را محدود کنیم دیگر همین همکاری های حداقلی هم رقم نمی خورد.

درّی افزود: خط قرمز همان خط قرمزهای نظام است یعنی باید مراقب بود که خدای نکرده سرمایه گذاری که پا پیش گذاشته عامل دشمن نباشد.

ممنتو تصمیم گیرنده برای حضور اعراب این کارگردان


با اشاره به اعتبار قبلی فرهادی که باعث حضور کمپانی فرانسوی «ممنتو» به عنوان تهیه کننده فیلم «فروشنده» شده اظهار داشت: به هر حال سوابق فرهادی و بخصوص اسکاری که گرفت این علاقه را برای ممنتو ایجاد می کند که شریک تولید کار تازه او شود و از آن طرف درنظربگیرید که ممنتو خوب می داند مدل فیلمسازی فرهادی در قیاس همتایان غربی اش ارزان است و این می تواند سودآوری را دوچندان کند.

وی درباره حضور سرمایه گذاران عرب در کنار «فروشنده» اظهار داشت: علی‌القاعده چون ممنتو تهیه کننده خارجی فیلم است احتمالا سرمایه گذار عرب هم به سراغ ممنتو رفته و به این شرکت پیشنهاد حمایت را داده و ممنتو بوده که چراغ سبز نشان داده است.

سیدضیاءالدین دری خاطرنشان ساخت: این قاعده ای است در سینمای دنیا که تهیه کننده است که درباره حضور اسپانسرها و حامیان مالی تصمیم گیری می کند. در حضور سرمایه گذار عرب هم نظر ممنتو تعیین کننده بوده است چون ممنتو است که می باید شرایط معرفی فیلم به مخاطبان جهانی در جشنواره ها یا اکران را فراهم کند و بدیهی است که بلحاظ تصمیم گیری درباره حضور یا عدم حضور سرمایه گذار هم این ممنتو است که تصمیم گیرنده بوده است.

عقب ماندگی اعراب و خرج های دلاری

کارگردان آثاری نظیر «لژیون» و «من و دبورا» با اشاره به کیفیت سرمایه گذاری اعراب در سینما گفت: آن شاهزاده عرب که شرکتی سینمایی زده و مشغول سرمایه گذاری در پروژه های مختلف است بیش از هر چیز ژستی روشنفکرانه برایش اهمیت دارد که به واسطه این همکاری برایش پیش می آید.

وی ادامه داد: درست مانند فوتبال که اعراب سعی کرده اند کمبودهای خود را با خرج کردن مبالغ هنگفت جبران کنند در سینما هم تنها کاری که از دستشان برمی‌آید همین خرج دلار است تا عقب ماندگی خود را جبران کرده و اعتبار کسب کنند و البته که وقتی با برندی مانند ممنتو طرف باشند بدیهی است که با کمال میل از سرمایه گذاری استقبال می کنند.

معرفی استعدادهای ایران به مخاطب جهانی

این کارگردان با ابراز امیدواری نسبت به گسترش چنین همکاری هایی در سینمای ایران بیان داشت: اینکه سرمایه گذاران خارجی با حفظ چارچوب ها وارد تعامل با سینمای ایران شوند می تواند یکی از بهترین روشها برای معرفی درست استعدادهای ایرانیان به مخاطبان جهانی باشد. ما در سینما و تلویزیون ایران چهره های مستعد فراوانی داریم که به دلیل عدم عرضه درست محصولات در بازار جهانی، دیده نمی‌شوند. همکاری های مشترک با سرمایه گذاران آن طرف می تواند در این مسیر کمک حال ما باشد.

وی تأکید کرد: البته همکاری با کشورهای صاحب سینما به مراتب مفیدفایده تر است از زمانی که با سرمایه گذارانی وارد داد و ستد می شویم که عقبه سینمایی چندانی ندارند.
کد خبر: 91686
Share/Save/Bookmark