برخی ترانهها مخاطب را به مرز ابتذال میکشاند
عبدالجبار کاکایی گفت: بعضی از ترانهها در سطحی است که عامه جامعه از آن میتوانند استفاده کنند که البته این مسئله مانند تیغ دو دم است که گاهی کار را به مرز ابتذال نزدیک میکند.
تاريخ : يکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۴
به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران، عبدالجبار کاکایی ترانهسرای مطرح کشور و حمیدرضا شکارسری شاعر و منتقد در ششمین جلسه نقد کتاب ترانه در فرهنگسرای نیاوران به بررسی کتاب «روزنامه نگار» نوشته مهدی ایوبی پرداختند.
در این نشست حمید رضا شکارسری در مقام منتقد ادبی اظهار داشت: هرسطر هنری دونوع ارزش دارد، یکی ارزش متنی و دیگری ارزش فرامتنی که هر کدام از اهمیت ویژهای برخوردار است.
این کارشناس ادبی درادامه افزود: ارزش متنی به مشخصات تاریخ و مقطع زمان سرایش شعر برمی گردد و ارزش فرامتنی اثر به مقتضیات تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی وچیزهای دیگر که این طبیعی است زیرا بدون این ارزش های فرامتنی، قضاوت صحیح نخواهد بود. بطور مثال اگر شعرنیما را بخوانیم بدون اینکه بدانیم درچه روزگاری به لحاظ اجتماعی، سیاسی و فرهنگی سروده شده یا چه آرمانی داشته درحقیقت تاریخی ادب فارسی، در انتقال شعر سنتی به شعر نو بدون بررسی این مسائل، یک قضاوت درست نخواهیم داشت.
وی گفت: در بهترین وضعیت به تعبیر من ترانه یا آنچه که تحت عنوان ترانه امروز منتشر میشود در مقایسه با هر اثر هنری دیگر دارای ارزش متنی و فرامتنی است، ارزش فرامتنی به آنچه که ازمتن جداست برمی گردد.
شکارسری درادامه افزود: مهم ترین مسئله این است که این ترانه درچه مجموعهای مورد استفاده قرار میگیرد، ملودی آن چیست و تنظیم این ترانه چگونه انجام شده است و خواننده آن کیست. چگونه و کجا و درچه موقعیتی اجرا خواهد شد، مثلا فرض بفرمایید «همه چی آرومه» در چه زمانی اجرا می شود، آن فرامتن چقدر کمکش می کند و اینکه آن مجموعه پکیج موفقی باشد. بنابراین بخشی ازترانه مربوط به خود ترانه نیست بلکه ارزش های فرامتنی دارد که باعث می شود آن ترانه موفق خوانده شود.
عبدالجبار کاکایینیز در ادامه این نشست ضمن بیان اینکه اسم روزنامهنگار برای این کتاب اسم خوبی بوده است گفت:مهدی ایوبی دراشعار این کتاب توانسته ساده حرف بزند و به لایههای درونی خیلی زود برسد. همچنین دراین اشعار صراحت زیادی دیده میشود.
وی درادامه افزود: بعضی از این اشعار در سطحی است که عامه جامعه از آن می توانند استفاده کنند که البته این مسئله مانند تیغ دو دم است که گاهی کار را به مرز ابتذال نزدیک میکند.
کاکائی در ادامه بیان داشت: در مجموعه آثار این کتاب، با فقر عنصر خیال روبروهستیم و در شعرهای عاشقانه آن با تخیل خودکار روبرو می شویم.
این ترانه سرا درادامه افزود: درتاریخ ادبیات ایران مضامین و تعبیرها قابل جستجو است. دراین اثر گاهی اوقات شاعر تصمیم می گیرد به بیان روزمره خیلی نزدیک شود که این موضوع البته خیلی ضعیف دیده شده است.
جلسات نقد کتاب ترانه اولین چهارشنبه هرماه ساعت ۱۷ در سالن کتابخانه فرهنگسرای نیاوران باحضور کارشناسان و منتقدان ترانه و علاقمندان به حوزه ادبیات، برگزار شود.