اسکندرفر: تئاتر مستقل فقط با تهیه‌کننده به وجود نمی‌آید
 
تاريخ : سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۵۲
تهیه کننده نمایش "فنز" به کارگردانی محمد رحمانیان معتقد است فقط حضور تهیه‌کننده نمی‌تواند به شکل‌گیری تئاتر مستقل کمک کند.


به گزارش هنر نیوز ،‌ نگار اسکندرفر که پیش از این تجربه تهیه‌کنندی چندین اثر نمایشی اعم از "فنز" محمد رحمانیان را در کارنامه کاری خود دارد درباره طرح حضور تهیه کننده در تئاتر در پاسخ به مهر گفت: من امروز از طریق جراید در جریان این خبر قرار گرفتم که "تئاتر صاحب تهیه کننده خواهد شد" ، از چند و چون این طرح اطلاعی ندارم.  اولین نکته‌ای که به ذهنم رسید این بود که اگر این اتفاق در تئاتر بیفتد، خبر بسیار مبارکی است. ولی باید دید که راهکارهای اجرای  چیست ؟


 وی اظهار داشت: در سینما تهیه کننده داریم اما شاهدیم که روز به روز حوزه‌های اختیارات  این صنف محدود می‌شود. به عنوان مثال تهیه کننده در سینما سرمایه گذاری می‌کند ،فیلم ساخته و اکران می‌شود ولی برای ارسال به خارج از کشور محدودیت‌هایی ایجاد می‌شود.


اسکندرفر ادامه داد: من خود برای تولید فیلم سینمایی "شاعر زباله‌ها" سرمایه‌ گذاری کردم ولی چند سال توقیف شد و زمانی اکران شد که موضوعیت خود را از دست داده بود. من در زمان اکران فیلم به کارگردان اثر گفتم که دلبستگی‌ام را نسبت به این فیلم از دست داده ام زیرا توقیف فیلم باعث شد که انگیزه خود را برای سرمایه گذاری در سینما از دست بدهم. اصلا این سؤال مطرح است که تئاتر ما با حضور تهیه کننده آیا می تواند سینمای مستقلی باشد؟ به همین دلیل اگر این طرح با هدف مستقل شدن تئاتر عنوان شده باشد جای تردید دارد.


این تهیه کننده تئاتر با طرح این سؤال که "اگر تهیه کننده در تئاتر سرمایه گذاری کند و کار تولید  ولی اجرا نشود هزینه‌ای که صرف شده است چه می‌شود؟" گفت: با توجه به اینکه برای اجرای تئاتر ارزیابی کیفی با مرکز هنرهای نمایشی است آیا مسیر اجرای تئاتر در جهت تأمین منافع تهیه کننده تغییر خواهد کرد یا نه؟ متأسفانه در تئاتر تعداد سالن‌های مناسب که پاسخ اقتصادی برای سرمایه گذاری بدهد، اندک است و چگونگی اجرای طرح با این میزان امکانات جای سؤال دارد. وقتی تهیه کننده سرمایه گذاری می‌کند و قرار است از طریق فروش گیشه هزینه‌های خود را تأمین کند باید دید که سیاست گذاری سالن اجرا تا چه حد در اختیار تهیه کننده خواهد بود.


مدیر مؤسسه فرهنگی هنری کارنامه راه برون رفت از بحران اقتصادی تئاتر را حرکت به سمت تئاتر خصوصی دانست و گفت: آیا خصوصی سازی تنها در جنبه‌های اقتصادی تعریف می‌شود و یا اینکه باید حمایت‌های معنوی از تهیه کننده برای تولید و اجرای نمایش وجود داشته باشد؟ اگر چنین طرحی نوشته شده، چه کسانی در شکل‌گیری آن دخیل بوده و شرکت داشتند؟ آیا این افراد منافع تهیه کننده، کارگردان، بازیگر و تماشاگر و سالن اجرا را در نظر داشته‌اند؟ چقدر این طرح کارشناسی شده است؟


اسکندرفر افزود: سؤال دیگری که وجود دارد این است که افراد با چه شرایطی  قرار است به عنوان تهیه کننده وارد تئاتر شوند؟ آیا تنها امکان مالی کافی است؟ یا تجربه و دانش در این زمینه لازم است؟ چه کسانی ضابطه ورود این افراد را به این حوزه  تعیین می‌کنند؟ بد نیست اشاره به نکته ای در خبر بکنم که چنین بود"پس از ابلاغ طرح به اداره‌کل هنرهای نمایشی در همین مدت اندکی که در مجموعه اعلام شده است چندین درخواست داریم". این جمله پرسشی را ایجاد می‌کند که آیا این طرح قرار است به اطلاع عموم برسد یا نه؟


به اعتقاد  او باید چگونگی خصوصی شدن تئاتر مشخص شود. اسکندرفر ادامه داد: بارها سمینارهائی با عنوان تئاتر خصوصی برگزار شده و در همان زمان من قصد سرمایه گذاری در نمایشی پر هزینه را داشتم که متأسفانه مجوزی برای اجرای نمایش داده نشد.


وی با اشاره به اینکه اگر کاری تولید شود ولی به دلایلی مجوز نگیرد چه کسی جوابگو خواهد بود تصریح کرد: نگران این هستم که این طرح به شکلی اجرا شود که تئاتر برای جذب مخاطب و درآمد به لحاظ کیفی تنزل کند و به سطحی نازل برسد. متولیان این طرح متعالی بودن هنر تئاتر و اینکه این هنر اساس ارزیابی فرهنگ یک جامعه است را چقدر مد نظر قرار داده‌اند؟ آیا از کارگردان‌ها و صاحب‌نظران تئاتری برای شکل‌گیری این طرح کمک گرفته شده؟


اسکندرفر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: من به عنوان یک سرمایه گذار خصوصی بین سرمایه گذاری در سینما و تئاتر، سرمایه گذاری در تئاتر را انتخاب کرده‌ام زیرا دلبستگی‌ام به تئاتر زیاد است و بخشی از فعالیت مؤسسه فرهنگی هنری کارنامه به پرورش بازیگر اختصاص دارد و در این مؤسسه گروه‌های تئاتری جوان بسیاری مورد حمایت قرار گرفته اند تا آثار خود را تولید و اجرا کنند.


وی با اشاره به اینکه نمی‌دانم تا چه حد می‌توان به عملی شدن چنین طرحی امیدوار بود زیرا گاهی طرح‌هایی اعلام می‌شوند ولی عملی نمی‌شوند، گفت: در بخش دیگری از خبر مطرح شده بود که هدف از اجرای این طرح مخاطب محوری در تئاتر است.   این کلمه "مخاطب محوری" را در این حرکت چگونه می خواهیم تعریف و تفسیر کنیم و در یک معادله اقتصادی قرار دهیم تا آسیبی به ارزش کیفی جریان تئاتر وارد نشود؟


تهیه کننده نمایش "فنز" تأکید کرد: به اعتقاد من این اتفاق می‌تواند اتفاق مبارکی باشد و می‌تواند به اعتلای تئاتر کمک کند ولی در چگونگی اجرای این طرح جای بحث و گفتگو وجود دارد.


 
کد خبر: 11396
Share/Save/Bookmark