باستان‌شناسان از كشف جسد «موناليزا» نااميد شدند
باستان‌شناسان از كشف جسد «موناليزا» نااميد شدند
باستان‌شناسان پس از هفته‌ها كاوش در كليسايي در فلورانس اعلام كردند كه از كشف جسد مدل تابلوي مشهور «موناليزا» نااميد شدند.
 
داخلی آرشيو خبر
تاريخ : يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۵۷


به گزارش هنرنیوز، باستان‌شناساني كه از هفته‌ها قبل پروژه كاوش در كليسايي در شهر فلورانس در كشور ايتاليا براي كشف جسد مدل تابلو مشهور «موناليزا» اثر «لئوناردو داوينچي» را آغاز كرده بودند اعلام كردند كه از كشف استخوان‌هاي اين زن نااميد شده‌اند.

به گزارش فاكس نيوز، باستان‌شناسان در جريان كاوش‌هاي خود موفق به كشف استخوان‌هاي چهار زن اشراف‌زاده شدند كه براساس بررسي‌هاي محققان حداقل ۱۰ سال قبل از خلق تابلوي موناليزا توسط داوينچي فوت كرده‌اند كه بر اين اساس هيچيك نمي‌تواند متعلق به «ليزا ژرارديني دل ژكوندو»، مدل تابلوي موناليزا كه در سال ۱۵۴۲ فوت كرد، باشد.

طي دهه‌هاي اخير نظريه‌هاي بسياري درباره‌ي هويت موناليزا و معناي لبخند رازآلود او ارائه شده است؛ از جمله اينكه او مادر «داوينچي»، زني اشرافي و يا در اصل يك مرد بوده است. بسياري از متخصصان معتقدند ممكن است صورت اين زن اسرار‌آميز تركيبي از چند چهره‌ي مختلف باشد.

برخي مورخان نيز گفته‌اند كه دستان بزرگ موناليزا حاكي از اين مطلب است كه مدل اين اثر يك مرد بوده‌ است. اما اكثر محققان بر اين باورند كه تابلوي موناليزا پرتره‌اي از «ليزا ژرارديني» است. وي عضوي از خانواده‌اي تقريبا اشرافي برخاسته از روستا بوده است كه با «فرانچسكو دل ژكوندو» - تاجري ثروتمند - ازدواج كرد.

داوينچي براي خلق تابلوي موناليزا كه در حال حاضر در موزه «لوور» پاريس نگهداري مي‌شود، چهار سال وقت صرف كرد. اين تابلوي در ابعاد ۷۷ در ۵۳ سانتيمتر است. البته نسخه‌اي که داوينچي تهيه کرده بود از نسخه‌ي فعلي، بزرگتر بود چرا که در گذر زمان دو ستون از طرفين چپ و راست اين تابلو بريده شده‌ است. به همين دليل به هيچ وجه مشخص نيست که موناليزا در اين تابلو نشسته‌ است. همچنين بايد به اين نكته اشاره کرد که بسياري از قسمت‌هاي اين تابلو به مرور زمان خراب و يا دوباره نقاشي شده، اما با اين وجود شخصيت اصلي نقاشي همچنان محفوظ مانده ‌است.

شهرت تابلوي موناليزا در ۲۲ اوت ۱۹۱۱ پس از سرقت از موزه‌ي لوور دو چندان شد. پليس فرانسه در بازجويي‌هاي خود حتي «پابلو پيكاسو» را نيز احضار كرد. در حالي گمان مي‌رفت كه اين شاهكار بي‌نظير ديگر براي هميشه از دست رفته، دو سال بعد سارق واقعي كه از كارمندان موزه بود، شناسايي و دستگير شد. وي قصد داشت اين تابلو را به مسوولان موزه‌ي فلورانس بفروشد.

موناليزا در سراسر گالري‌هاي ايتاليا به نمايش درآمد و پس از آن در سال ۱۹۱۳ به لوور بازگشت. سال ۱۹۵۶ با اتفاقات ناخوشايندي براي تابلوي موناليزا همراه بود. ابتدا قسمت‌هاي پايين اين تابلو توسط اسيد از بين رفت و در دسامبر همان سال، يك شهروند اهل بوليوي سنگي بر روي آن پرتاب كرد كه آرنج سمت چپ تصوير اين زن را تخريب كرد.

استفاده از شيشه‌ي ضد گلوله اين اثر هنري گرانقيمت را در برابر حملات بيشتر مصون نگه داشت تا اين‌كه در آوريل ۱۹۷۴، يك زن معلول كه نسبت به سياست‌هاي موزه‌ي ملي توكيو در قبال معلولان معترض بود، هنگام برپايي گالري ويژه‌ي نمايش موناليزا بر روي آن رنگ قرمز پاشيد.

«لئوناردو داوينچي» خالق موناليزا در سال ۱۴۵۲ ميلادي در شهر فلورانس ايتاليا متولد شد. وي طراح اوليه صدها اثر معماري و هم‌چنين طرح اوليه هواپيما به‌شمار مي‌رود. يکي از طرح‌هاي ابتکاري او لباس غواصي و زير دريايي جنگي است. او همچنين مسلسل، تانک نظامي، ساعتي که به ساعت داوينچي معروف است، کيلومتر شمار و چيزهاي ديگر را اختراع کرد.

داوينچي همچنين طراح صدها شاهکار معماري دوره‌ي‌ رنسانس است. از ديگر تابلوهاي مشهور داوينچي مي‌توان به تابلوي معروف «شام آخر» اشاره کرد.

کد خبر: 46316
Share/Save/Bookmark