انجمن سینمای جوانان تغییر رویه داد
گزارش هنرنیوز از نشست خبری دومین جشنواره فیلم اولی‌ها؛
انجمن سینمای جوانان تغییر رویه داد
سعید شاه حسینی در نشست خبری دومین جشنواره فیلم اولی‌ها گفت: انجمن سینمای جوان در برگزاری دوره جدید خود تغییر رویه داده و از تدریس سنتی به آکادمیک رسیده است.
 
تاريخ : شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۳۹

نشست خبری دومین جشنواره فیلم اولی‌ها صبح امروز ۱۶ شهریور ماه با حضور هاشم میرزاخانی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و جمعی از مدرسان و داوران این جشنواره برگزار شد.
در ابتدای این نشست هاشم میرزاخانی به عنوان دبیر جشنواره فیلم اولی‌ها گفت: انجمن سینمای جوانان ایران به منظور ارتقای سطح آگاهی، تجربه و بینش نسل جوان و همچنین ورود به سینمای ملی، با نگاه به پرورش هنرمندانی خلاق و توانمند اقدام جشنواره فیلم اولی‌ها نمود.
وی ادامه داد: بخش مسابقه فیلم اولی‌ها به منظور توجه ویژه و ایجاد بستر مناسب برای حمایت از فیلمسازان جوان و کشف استعداد در این بخش است که آثار انتخاب شده توسط هیئت انتخاب سعید شاه حسینی، احمد کاوری و روح ا.. شمقدری انتخاب و به جشنواره راه یافته است و بخش جنبی فرصتی است برای تبادل اندیشه‌ها و تجربه‌های هنرمندان و ایجاد زمینه‌ای مناسب برای ارتقای سطح آموزش بصری و تئوری فیلمسازان فیلم اولی که شامل نمایش ویژه از مجموعه فیلمهای کوتاه ایرانی و خارجی است.
رئیس هیئت مدیره انجمن خاطرنشان کرد: این جشنواره که مختص ورودی‌های بیست و هشتمین دوره بلند مدت فیلمسازی انجمن سینمای جوانان ایران است با استقبال نزدیک به ۴۰۰ فیلمساز فیلم اولی که اولین تجربه فیلمسازی خود را جلوی دوربین برده‌اند روبرو شد که این فیلمسازان جوان و مستعد با گذراندن ۱۶ عنوان درسی طی چهار ترم هم اکنون فارغ التحصیل شده‌اند و این تعداد از این فارغ التحصیلان با آماده کردن اولین اثرشان در این جشنواره شرکت کرده‌اند.
هاشم میرزاخانی گفت: به منظور بهره برداری فیلمسازان از فرصت به وجود آمده و نمایش آثار برگزیده در ۴ روز برگزاری جشنواره در سراسر کشور ۱۶ فیلم کوتاه از ۱۳ کشور جهان در کنار بخش مسابقه به نمایش در می‌آید و همچنین یازده فیلم از یازده فیلمساز فیلم کوتاه که از تولیدات انجمن در سال ۹۱ است نیز در کنار کارهای اول به نمایش در می‌آید.
اسفندیار شهیدی در ادامه این نشست به عنوان مدرس تصویر‌پردازی و طراحی نور‌پردازی این انجمن گفت: اتفاقی که در اسین دوره شاهد آن بودیم این بود که تا پیش از این دوره آموزش انجمن آشنایی با تصویر و نور‌پردازی بود اما امروز آموزش در این دوره‌ها افزایش یافت و به آشنایی کامل هنرجویان با تصویربرداری و نور‌پردازی انجامید.
متاسفانه بیشتر هنرجویان علاقه‌مند هستند که کارگردان شوند و اما بیشتر به دنبال علاقه هستند تا استعداد اما در این دوره‌ها شاهد حضور افرادی بودیم که می‌توانند خودشان در بخش‌های فنی نیز صاحب نام شوند.

پاسدار: از انتشار سریع کتابم تعجب کردم
در ادامه از کتاب «مدیریت تولید در سینما و تلویزیون» نوشته دکتر محمدرضا پاسدار رونمایی شد و این نویسنده اظهار داشت: با توجه به اهمیت حرفه مدیریت تولید در سینما و تلویزیون و تمرکز انجمن به عنوان یکی از متولیان آموزش فیلمسازی در کشور به این مبحث مهم، لذا حسب نیازسنجی این درس به عنوان یکی از دروس اصلی دوره فیلمسازی بلند مدت پیش بینی گردید اما مشکلی درخصوص عدم منابع آموزشی متناسب در سطح کشور وجود داشت و کتاب‌های موجود، اغلب ترجمه شده و مربوط به سال‌های دور و مدیریت تولید در آمریکا بود.
پاسدار افزود: این کتاب را می‌توان به عنوان یک نقطه عطف در تأمین محتوا و منابع به روز شده در داخل کشور تلقی نمود که قطعاً می‌تواند ضمن تأمین نیازهای آموزشی هنرجویان، برای علاقمندان و فعالان حوزه مدیریت تولید در عرصه سینما و همچنین سازمان صدا و سیما مورد بهره برداری قرار گیرد. 



سعید شاه حسینی از دیگر مدرسان این انجمن در این نشست خاطرنشان کرد: از سالیان گذشته آموزش و تولید در انجمن وجود داشت اما گاهی در میان این دو افت و خیز دیده می‌شد و گاهی موارد نیز به شکل استاد و شاگردی فعالیت می‌شد و مدرسان بیشتر بر پایه تجربیات خود به هنرجویان آموزش می‌دادند تا به صورت آکادمیک، اما در این دوره اتفاقی که افتاده آموزش به صورت آکادمیک انجمن است و هنرجویان با فاصله گرفتن از شیوه‌های سنتی، به روش علمی نیز فآموزش می‌بینند، البته دور شدن از این روش و انتقال شیوه سنتی به شیوه آکادمیک قطعا منتقدانی دارد که امیدواریم به مرور زمان این روش نتایج خود را نشان دهد.
مهناز مظاهری استاد دانشگاه، تهیه کننده و مدرس انجمن از دیگر حاضران در این نشست بود که گفت: معمولا انگیزه ورود به دانشگاه‌ها دریافت مدرک تحصیلی آکادمیک است اما کسانی که به کلاس‌های آزاد مراجعه می‌کنند و یا به دفا‌تر انجمن انگیزه ورود به بازار کار دارند و فراگیری عملی را نیاز دارند کما اینکه در حال حاضر بخشی از هنرجویان دفتر تهران و شهرری فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند به دلیل احساس نیاز به آموزش پویا به انجمن آمده‌اند تا به روش اجرایی وارد عرصه هنر و سینما شوند.
مظاهری با اشاره به این نکته که آموزش صحیح آموزشی است که تشنه می‌کند و نه اینکه سیراب کند به آموزش پویا در انجمن اشاره کرد.

کاوری: ورود نیروهای تازه در سینما سبب کنار رفتن برخی افراد ناکارآمد می‌شود
احمد کاوری منتقد، فیلمنامه نویس و کارگردان که به عنوان داور در این دوره از جشنواره حضور داشت با مثبت ارزیابی کردن آثار رسیده به بخش مسابقه گفت: در این دوره فیلمسازان بدون هیچ وابستگی و طرز فکری آثار خلاق را تهیه کردند که من به عنوان کسی که در جشنواره‌های منطقه‌ای، ملی و بین المللی امر داوری را انحام دادم، در این دوره شاهد آثار خلاق و نوگرا و تجربی بودم که آینده‌ای درخشان را برای آنان متصورم. وی همچنین در ارزیابیش از آثار گفت: کاملا دیده می‌شود که تدوین، تصویر، فیلمنامه و تمامی مراحل تولید آثار با فکر انجام شده و پشتوانه آموزشی قوی دارد که آینده سینماگران جوان را روشن می‌نمایاند.

کد خبر: 63416
Share/Save/Bookmark