به گزارش هنرنیوز؛ نشست رسانه ای نمایش «پدر خوانده ناپلی» با حضور «بابک محمدی» کارگردان، «امیر غفارمنش»، «مهدی سلطانی»، «مجید مشیری» بازیگران،«فاطمه ثمرقندی» تهیه کننده نمایش، «منیره ملکی »طراح صحنه با حضور خبرنگاران در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
دراین نشست بابک محمدی اظهارداشت: دفیلیپو نمایشنامه نویس و کارگردان شهیر تئاتر ایتالیا است که ۴۰ نمایشنامه را به نگارش درآورده و متن این کار را در سال ۱۹۶۰ نوشته و این اثر برای اولین بار در ایران به صحنه می رود. خرد و توانایی هنری وی در این اثر به طور کاملا مشخص نمایش داده شده است.
وی افزود: با کمک فاطمه ثمرقندی در تلاش بودیم تا همزمان با اجرای این اثر نمایشنامه نیز در قالب کتاب به چاپ برسد که خوشبختانه موفق به انجام این امر شدیم و در حال حاضر نمایشنامه پدر خوانده ناپلی که نسبت به متن اولیه خیلی کوتاه نشده به همت انتشارات فرادید نگار منتشر شده است و سعی کردیم متن را به گونه ای به اجرا درآوریم که برای مخاطب قابل درک و فهم باشد.
محمدی ادامه داد: اکثریت مردم ایران با پدر خوانده آشنایی ندارند و یا شاید آشنایی آنها به واسطه فیلم های آمریکایی باشد که تماشا کرده اند که گرچه این امر در فیلم های آمریکایی به شکل اصلی و واقعی که در نمایشنامه نیز موجود است به تصویر کشیده نشده بلکه جنبه ضد و خورد، قتل و کشتار را بیشتر نشان می دهد و این در صورتی است که سمت پدرخوانده حمایت از مردم است و این افراد صاحبان مناطقی به حساب می آمدند که وظیفه حفاظت از مردم آن منطقه را بر عهده داشتند که در این متن به خوبی معرفی و نشان داده شده است.
وی تصریح کرد: شیوه صحبت پدرخوانده که شیوه خاصی برای بیان تفکر آنها است بدون فعل بود و ما علی رغم اینکه باید این متن را به گونه ای اجرا می کردیم که قابل فهم باشد باید تلاش می کردیم تا به بدنه اصلی صدمه ای وارد نشود و در صورتی که قرار باشد ۸۰ درصد از متنی را که برای کاری انتخاب کرده ایم تغییر دهیم بهتر است خود کارگردان یک متن جدید به نگارش در آورد.
محمدی اضافه کرد: در این اثر نسبت به متن اولیه تغییرات خاصی را ایجاد نکرده ام. البته با توجه به اینکه زمان اجرای کامل متن حدود ۳ ساعت به طول می انجامید، برخی از صحنه های تکراری را کوتاه کردیم تا نمایش به مدت دو ساعت روی صحنه اجرا شود و نمایش «پدر خوانده ناپلی» جز تئاترهای کلامی است که بر پایه دیالوگ و بازیگر بنا شده و با کوتاه کردن بخش های تکراری اثر، بدون اینکه به متن اولیه لطمه ای وارد شود روی صحنه می رود.
وی خاطرنشان کرد: بخش های طولانی درباره جهان هستی است که مبحث اصلی نمایش است و نویسنده برای اینکه تماشای کار برای مخاطب خسته کننده نباشد از اپیزودهای کوچک بهره گرفته است من با افراد حرفهای هيچ مشكلی ندارم. اما بازيگر تئاتر بايد متن را درک كند و از خودش چيزی به كار اضافه كند. ضمن اينكه به لحاظ بدنی هم آمادگی داشته باشد و باید گفته های کارگردان را با خلاقیت خود همراه کند، یک بازیگر باید دستورات متن، میزانسن های درونی و بیرونی و خواسته های کارگردان را دریافت کرده و اهل مطالعه باشد.
محمدی تاکید کرد: بیل بردها و تیزر تبلیغاتی این نمایش از تلویزیون قرار است که پخش شود و ۴۵ هزار تراکت تبلیغاتی نمایش هم چاپ شده است که توزیع خواهد شد.
وی در پایان سخنان خود از احمد جهانگیرپور، مریم سعادت، سیما تیرانداز که علی رغم اینکه در این اثر نتوانست بازی کند اجرا را تاکنون پیگیری کرده تشکر کرد.
در ادامه این نشست مهدی سلطانی بازیگرنقش دون آنتونیواظهارداشت: در حال حاضر در وضعیتی نیستیم که وقتی به عنوان کارگردان کسی را برای بازی در کاری انتخاب می کنیم، حتما این پیشنهاد مورد قبول واقع شود. برای مثال برای ورود بازیگر باید شرایطی وجود داشته باشد که فرد درگیر کار دیگری نباشد و از سوی دیگر از نظر فرد متن و کار خوبی به وی پیشنهاد داده شده باشد.
سلطانی ادامه داد: کارگردان در انتخاب بازیگر به طوریکه همه فکر می کنند دارای اختیار و توانایی وسیع نیست و پدر خوانده ناپلی ویژگی ها و خانواده خود را دارد و اگر بخواهیم معناگرا به این شخصیت نگاه کنیم، انسانی اصلاح گراست که برخلاف تصویر اولیه دنبال مدینه فاضله نیست. پدر خوانده ناپلی جامعه را می شناسد و با سیستم نادرست اجتماعی آشنایی دارد.
وی ابرازداشت: پدر خوانده ناپلی نمی خواهد جامعه را منقلب کند بلکه فردی اصلاح طلب است که معتقد است جامعه نادانی را پرورش می دهد و برای اصلاح جامعه در مقابل بخشی از پیامدها که محصول کار افراد ناآگاه است می ایستد و نویسنده این اثر تفاوت این اندیشه را با قرار دادن دو تفکر متضاد در کنار هم به خوبی بیان کرده است؛ چرا که پدر خوانده ناپلی معتقد است با صلح بیشتر می توان به آبادانی دست پیدا کرد.
در ادامه نشست «فاطمه ثمرقندی» تهیه کننده نمایش هم طی سخنانی یادآورشد: از کودکی علاقه به نویسندگی را در وجود خود احساس می کردم و در سال ۶۳ به عنوان نویسنده و کارگردان برگزیده تئاتر دوقلوهای از هم جدا معرفی شدم و در ادامه به عنوان مجری برنامه کودک به فعالیت پرداختم، ولی از آنجایی که نویسندگی تئاتر را دوست داشتم به این حوزه روی آوردم.
ثمرقندی افزود: در آغاز با توجه به شخصیتی که بابک محمدی به عنوان کارگردان صاحب نام در حوزه تئاتر داشت و در وهله دوم با در نظر گرفتن اینکه اقتصاد و هنر بسیار مهجور واقع شده تصمیم گیرفتم تهیه کنندگی این اثر را به عهده بگیرم و معتقدم بدون هنر اقتصاد می میرد و بدون اقتصاد هنر از بین می رود؛ بنابراین اگر اقتصاددانان و صاحبان صنعت به این موضوع توجه کنند پل ارتباطی برقرار می شود.
وی تصریح کرد: امروزه کارتل های اقتصادی دست نیاز به سوی هنر دراز کرده اند و صنایع و بنگاه های اقتصادی به دنبال محبوبیت بین مردم هستند که این امر تنها از طریق هنر میسر می شود، زیرا هنر جز لاینفک انسان است و در هر کس هنر به عنوان عشق درونی نهفته است و در سال گذشته تهیه کنندگی ۱۰ تله فیلم و دو سریال را برعهده داشتم و با وجود کارهای زیادی که سال گذشته انجام دادم، اما هیچ وقت با انجام کاری روحم به این میزان آزاد نبوده و این احساس را مدیون تهیه کنندگی این کار هستم و در این عرصه فعالیت خود را ادامه خواهم داد و سعی می کنم از این پس پل ارتباطی میان اقتصاد و هنر کشورم باشم.
درادامه این نشست «امیرغفارمنش» بازیگرنقش «دکترفابیو» اظهارداشت: من دیرتر از سایر بازیگران به گروه ملحق شدم و با توجه به اینکه بیشترین دیالوگ به این نقش مربوط بود، کارگردان خیلی نگران بود. اما در اصل زمانی که بابک محمدی بازی در این اثر را به من پیشنهاد داد بسیار مطمئن از کار بودم و با یقین گفتم از پس آن برخواهم آمد و بازی در این نقش باعث آرامش و امنیت من شده و به عقیده من ارتباطی که بازیگران حرفه ای تئاتر در این کار با هم دارند موجب می شود که هنرمندان این شاخه هنری شبیه به یک خانواده شوند.
در ادامه مجید مشیری بایگر دیگر نمایش هم گفت: برای اولین در یک اثر نمایشی به ایفای نقش می پردازم پیش از این در فیلم و سریال با بابک محمدی کار کرده بودم و به همین دلیل آشنایی دیرینه ای با هم داشتیم و در زمانی که بازی این کار به من پیشنهاد شد به خاطر علاقه ای که به تئاتر داشتم این نقش را پذیرفتم و پس از تمرین و مدت یک هفته ای که از اجرای این اثر می گذرد به تجربه متفاوتی نسبت به کارهای سینمایی و تلویزیونی دست پیدا کرده ام.
در ادامه «منیره ملکی» طراح صحنه نمایش پدر خوانده ناپلی هم اظهارداشت: پس از پیشنهاد کار و خواندن متن، مذاکرات با کارگردان برای رسیدن به فضای مشترک آغاز شد. با توجه به مطالبات کارگردان و آنچه که متن ایجاب می کرد، به فضاهای پیشنهاد داده شده در نمایشنامه وفادار ماندیم و سنگینی متن و وجود دیالوگ های طولانی باعث شد که به جذابیت های بصری توجه بیشتری داشته باشم تا تماشاگر بتواند برای مدت دو ساعت به تماشای این اثر بنشیند.
ملکی خاطرنشان کرد: در طراحی صحنه این نمایش وفاداری به دوره ای که نمایشنامه به آن اشاره دارد، معماری و فضای متن را در دستور کار قرار دادم و سعی کردم حداکثر زیبایی شناسی که متن حکم کرده را در صحنه نمایش ایجاد کنم و طبیعتا در اجرایی که توسط ۲۰ بازیگر انجام می شود نباید آنقدر اشیا روی صحنه قرار بگیرد که مانع دیده شدن بازی بازیگران شود.
این طراح صحنه یادآورشد: از آنجایی که متن دو فضای دیداری را مطالبه می کرد و به خاطر خصلت فیلم گونه ای نمایشنامه و اینکه به جزئیات توجه زیادی داشت، باید از طراحی مینی مالیستی، مدرن و پست مدرن به شدت اجتناب می کردم و در صحنه این اثر تم شخصیت صلح طلبی را که علی رغم دیکتاتوری به عنوان معتمد محل می خواهد صلح برقرار کنند را پیاده کردم. این اثر به خاطر اقتضای متن و اینکه تماشا باید مورد خطاب دیالوگ ها واقع شود، طراحی شد.