به گزارش هنرنیوز به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری ، محمد رجبی در نشست علمی هنر در بستر تشیع كه با حضور كارشناسان و مدرسان دانشگاه ادیان و مذهب قم برگزار شد ، با بیان این مطلب افزود: پرسش اولی كه در این بحث به وجود می آید این است كه باید به پاسخ این سوال دست پیدا كنیم كه ماهیت هنر شیعی را باید در چه مسائلی جستجو كرد ؟ كه به اعتقاد من قران كریم به عنوان بزرگ ترین مرجع عالم اسلام منبع ارزشمندی برای تحقیقات ما در این زمینه است .این روش تحقیق اسلامی با سایر روش های تحقیق جدید در دنیای امروز تفاوت های بسیاری دارد چرا كه بنیادی مستقل داشته و همه عناصر به كلام خدا بازمی گردد .
وی در ادامه با اشاره به تاكید مذهب تشیع درباره محوریت داشتن ولایت درامور خاطر نشان كرد : مهم ترین بحث عالم شیعه كه به التزام آن تاكید فراوانی شده است بحث ولایت فقیه است كه اگر خوب مطرح شود و همه تحقیقات پیرامون آن مبتنی و مقبول قرآن كریم باشد حاصلی مهم و ارزشمند به نام تمدن دینی خواهد داشت .
این نگارگر در بخش دیگری از صحبتهای خود ضمن تحلیل مساله ولایت در اسلام و علم و معرفت خداوند در این حوزه به ارتباط هنر و مبانی اعتقادی پرورگار پرداخت و گفت : وقتی هنرمند مظهراسم عدل شد عالم غیب را پیدا می كند . این عالم غیب همان عالم غیبی است كه در فرهنگ اسلامی برای ظهور مقرركرده است .
رجبی با اشاره به اهمیت كلمه هنر قدسی و مقام آن در نزد ائمه اطهار (ع) تاكید كرد : كلمه هنر قدسی كه به كارمی بریم همواره از زبان امامان ما صادر شده و ایشان درفرمایشات خود به این موضوع اشاره داشتند ، تا زمانی كه زبان هنر در منقبت ما باشد این هنر هنر الهی است . در هنر پاك هیچ نوع غرب زدگی نیست و همه چیز پاك است چرا كه روح خداوند در ان تجلی پیدا می كند .
این كارشناس هنرهای دینی در ادامه سخنرانی خود به تشریح مبانی ظهور هنرهای اسلامی و ظهور و بروز آن در مذهب شیعه پرداخت و گفت : هنر شیعه به معنای خاص كلمه باید هنری باشد كه نسبت نزدیكی انسان به درگاه معبود را به ظهور برساند و از این رو اگر غیراز این باشد به طورحتم شیطان وارد مساله می شود كه این ورود به خودی خود باعث گمراهی است.
وی افزود: هنر شیعه تجلی گاه حقایق قرانی است كه می توانیم به آن هنر ولایی هم بگویی چرا كه در ولایت حق ، هنر الهی شكل می گیرد . از سویی دیگر وقتی سخن از حقایق قرآنی می شود هنر هم ابزاری برای برای بیان حقیت خواهد شد و با تكیه بر سخنان پیامبر (ص) در تجلی هنر می توان گفت كه هنر زیبایی و حقیقت را آشكار تر می كند.
رجبی در این نشست علمی با بیان اینكه هنرمندان اهل سنت هم درمسیر هنر شیعی حركت كردند ، تصریح كرد : هر حقیقت آشكار شده ای از طریق ولایت امیر المومنین بوده است . و هنر اسلامی جز هنر شیعی نیست . هنر شیعی هنری است كه راضی به رضایت الهی است .
این هنرمند و مدرس دانشگاه تاكید كرد : از آنجایی كه هنر شیعی در عصر غیبت امام ( عج) ظاهر می شود چاره ای جز اینكه استادان این هنر التزام پیدا كنیم ، نیست . و اگر قرار باشد استاد واسط بین ولی الله وشاگرد نباشد ، به طور حتم شاگرد راه دیگری می رود .
وی گفت : هنر شیعی هنری اسلامی است كه از هرگونه ناپاكی دوراست بنابراین هر مسلمانی وظیفه دارد كه برای تحكیم جامعه اسلامی از این هنر حمایت كند و از این حمایت به عنوان وظیفه اصلی یاد كند . البته هنرمندان هم باید بپذیرند كه این هنر تركیب با هنرهای دیگر را نمی پذیرد. هنر شیعی هنری است كه هنرمند به وجود آن افتخار می كند و از خود چیزی نمی گوید . شیعه فقط پیرو نیست . شیعه رستگاری پایانی برای هنرمند و جامعه اسلامی است .
رجبی در بخش دیگری از صحبتهای خود اظهار داشت : اگر هنر به معنای واقعی هنر باشد به طور قطع تجلی گاه واقعی خداوند است و انسانی كه در این مسیر حركت كند انسان جامع است و به اعتقاد من هنرهای سنتی ایران كه دارای چنین ویژگی هایی است ناگفته های از خود به جا خواهد گذاشته كه آیندگان به نتایج آن دست پیدا می كنند.
این مدرس دانشگاه با انتقاد از رویه تدریس رشته های هنری در دانشگاه گفت : تدریس هنر در دانشگاههای هنری آنچنان كه باید به سمت الهی هدایت نمی شوذد و متاسفانه آنچه در نظام آموزشی وجود دارد گویی قرار نیست برای رضای خدا كاری را انجام بدهد . از این رو بار دیگر تاكید می كنم كه تطهیر نفس از طریق علمی و عملی باید حاصل شود .