ارزیابی و پیشنهاد هنرمندان و مدیران صداوسیما برای دولت سیزدهم
ارزیابی و پیشنهاد هنرمندان و مدیران صداوسیما برای دولت سیزدهم
تعدادی از هنرمندان و مدیران حوزه رادیو و تلویزیون، در نظرسنجی ایسنا، با برشمردن نقاط قوت و ضعف دولت سیزدهم، همچنین به بیان پیشنهادهایی برای بهبود اوضاع عرصه فرهنگ و هنر پرداختند.
 
تاريخ : سه شنبه ۸ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۱۹
به گزارش هنرنیوز و به نقل از ایسنا، نقاط قوت و ضعف عملکرد دولت سیزدهم از نگاه چند نفر از هنرمندان و مدیران حوزه‌های صداوسیما و نیز پیشنهاد این افراد به رییس جمهور و دولت سیزدهم، به شرح زیر است:

* محسن سوهانی ـ مدیر کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش

ارزیابی و پیشنهاد هنرمندان و مدیران صداوسیما برای دولت سیزدهم

نقاط قوت:

ـ مبنای راهبردی گفتمان‌محور، متناسب با هویت ایرانی ـ اسلامی

ـ رویکرد هنجارسازی و قانون‌مداری در عرصه‌ی فرهنگ و هنر

ـ تاکید بر عدالت فرهنگی با توجه به تمام نقاط کشور

نقاط ضعف:

ـ روش‌های نادرست تکنیکی و تاکتیکی در تحقق اهداف راهبردی

ـ فقدان تعامل اثرگذار با طیف‌های مختلف و مرجع بدنه سرمایه انسانی و اجتماعی فرهنگ و هنر

ـ فقدان برنامه‌ریزی جامع و هدفمند برای کشف و پرورش سرمایه انسانی تراز برای آینده که البته نقطه ضعف عمده دولت‌ها نیز بوده است

پیشنهاد:

سرمایه انسانی در حوزه‌ی فرهنگ و هنر کیمیاست و هیچ تحولی جز با تعامل اثرگذار و بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های موجود در این عرصه حاصل نخواهد شد. فلذا لازم است در این مورد و همچنین پرورش سرمایه انسانی برای آینده اقدام جدی صورت گیرد.

محسن یزدی ـ مدیر شبکه مستند

ارزیابی و پیشنهاد هنرمندان و مدیران صداوسیما برای دولت سیزدهم

نقاط قوت:
مردم اگر چه کم اطلاع هستند اما بسیار هوشمندند. وقتی کسی می‌آید کار می‌کند، مردم متوجه می‌شوند. شاید به جهت فشارهای اقتصادی خسته باشند اما متوجه می‌شوند کسی که آمده نیت کار دارد و برای کشور تلاش می‌کند. هرچند برخی انتصاب‌ها و عملکردها در دولت آدم را حیرت‌زده می‌کند اما به طور کلی عده‌ای در دولت جمع شده‌اند که واقعا دلشان برای کشور می‌تپد و دارند تلاش می‌کنند. نباید فراموش کنیم که شرایط امروز خیلی شرایط سخت و پیچیده‌ای است.

نقاط ضعف:
این دولت مثل همه دولت‌های بعد از انقلاب در حوزه اطلاع‌رسانی ضعف و مشکل اساسی دارد.
جالب اینکه قبل از انقلاب هم این مشکل وجود داشته و حاکمیت نمی‌توانسته از طریق رسانه با مردم ارتباط برقرار کند. بعد از انقلاب هم با این همه کاری که صورت گرفته و اتفاقات مهمی که رخ داده ولی دولت‌ها نتوانستند خدماتشان و آنچه باید را برای مردم روشن کنند. برای همین مردم بسیار در این حوزه کم‌اطلاع هستند. کلیشه‌ای در ذهن همه دولت‌ها درباره تبلیغات و اطلاع‌رسانی وجود دارد که پوسیده و ناکارآمد است. دستگاه‌ها فکر می‌کنند اگر بخواهند تبلیغ کارشان را بکنند، پخش یک تیزر و کلیپ مستقیم می‌تواند کمک کند. این کلیشه‌ها چهل سال است دست‌نخوره و چون تخصص رسانه‌ای ندارند، فکر می‌کنند تبلیغ یعنی همین.
البته همه شعار می‌دهند که کار رسانه، کار تخصصی است اما در عمل هیچکدام حاضر نیستند چهارچوب چهل ساله درباره تبلیغات خدشه‌دار شود. دستگاه اطلاع‌رسانی دولت هم مثل دولت‌های گذشته نتوانسته درست فعالیت کند و به نظر من این اشکال به منافع ملی لطمه می‌زند. هر چند ما ممکن است انتقادهایی داشته باشیم اما معتقدیم این دولت شبانه روز کار می‌کند و فقدان اطلاع رسانی درست و روشن درباره کارها و دستاوردهای دولت به منافع ملی لطمه می‌زند.
این فقط مخصوص دولت نیست. در دستگاه‌های دیگر هم بروکراسی‌های دست و پا گیر و تلقی‌های غلط مانع اطلاع‌رسانی خدمات است. سه سال است در تلویزیون مشغول به کارم و می‌خواهم با قوه قضائیه برای معرفی قضات شریف و خدمات قوه همکاری کنم. تصور نادرستی درباره قوه قضائیه میان مردم وجود دارد که ما مایل بودیم با ساخت مستند اصلاحش کنیم اما هیچ همکاری با ما صورت نمی‌گیرد. حتی اگر تمام هزینه‌ها را خودمان تقبل کنیم، باز هم حتی برای معرفی افراد هم با ما همکاری نمی‌کنند و این خیلی غم‌انگیز است.
یکی دیگر از اشکالات در این حوزه هم به نظرم به آقای رییس‌جمهور و تیمشان در دوره انتخابات باز می‌گردد. آسان‌سازی افراطی راه حل مشکلات و وعده حل زود هنگام مشکلات، مخاطب را دچار سرخوردگی می‌کند. درصورتی‌که وعده های اینچنینی در دوره‌ای که کشور مشکلات زیادی دارد درست و کارشناسانه‌ای نیست. این رویکرد از سمت افرادی مثلا آقای رییسی که من می‌دانم دغدغه‌شان قدرت نیست، برایم قابل نقد بوده است. وقتی وعده می‌دهیم که مشکلات زود حل می‌شود، مردم انتظار دارند که این حرف محقق شود و وقتی می‌بینند در سطح وعده‌های داده شده اتفاقی نیفتاده است، ناامید می‌شوند. ضمن اینکه همان کار های انجام شده را هم نمی‌توانیم برای مردم بازگو کنیم.

پیشنهاد:
برای وضع اطلاع‌رسانی چاره‌ای اندیشیده شود. باید نگاه جدیدی به رسانه ایجاد شود. با کلیشه‌های قبلی هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد. منافع ملی به جهت نگاه قدیمی به رسانه دارد لطمه می‌خورد.

حمیدرضا افتخاری ـ مدیر رادیو صبا

ارزیابی و پیشنهاد هنرمندان و مدیران صداوسیما برای دولت سیزدهم

نقاط قوت:

گام اول با حضور به موقع رئیس‌جمهوری و کارگزاران دولتی در صحنه‌ها برداشته شده است.

نقاط ضعف:

دولت باید تلاش کند این حضورها با اقدام به‌موقع و نتیجه‌بخش مؤثر باشد.

پیشنهاد:

دولت مردمی برای مردمی بودن نیازمند اقدامی عملی برای جلب اعتماد عمومی است.

احمد زالی ـ تهیه‌کننده

ارزیابی و پیشنهاد هنرمندان و مدیران صداوسیما برای دولت سیزدهم

نقاط قوت:

انتصاب آقای خزایی که یکی از تهیه‌کنندگان است، به عنوان مسوول سازمان سینمایی، نکته مثبتی بود. ایشان کار را بلد است و به‌شدت انسان سالمی است. این انتصاب، انتصاب ارزشمندی در حوزه سینما است.

نقاط ضعف:

از موضع‌گیری‌های وزارت ارشاد گله‌مندم. وزارت ارشاد باید مدافع هنرمندان باشد. درست است که مشکلاتی هست که باید تذکر داده شود و اصلاح شود ولی اینکه عملا میان هنرمندان و دولت فاصله بیفتد، تقسیم‌بندی خوبی نیست و این موضع‌گیری اخیر معاون هنری مأیوس‌کننده بود. حرف از محدودیت و محرومیت استف در حالی که این زبان اصلا جواب نمی‌دهد و باعث می‌شود همه منتظر باشند مسؤولان دوره شان تمام شود و عوض شوند.

پیشنهاد:

تعامل وزارت ارشاد با هنرمندان باید بهتر شود و از خود هنرمندان به‌عنوان عوامل اجرایی فرهنگ و هنر استفاده شود و پل میان هنرمندان و دولت تقویت شود. جلسات مستمری میان هنرمندان و شخص رییس جمهور و وزیر ارشاد برقرار شود تا این ذهنیت از بین برود.

بیوک میرزایی ـ بازیگر

ارزیابی و پیشنهاد هنرمندان و مدیران صداوسیما برای دولت سیزدهم

نقاط قوت:

باورمان این است که روزنه‌هایی باز شود و نقطه قوتی شکل بگیرد اما فعلاً اتفاقی نیفتاده است.

نقاط ضعف:

این روزها همه حالت سردرگمی داریم. با حضور هر دولتی امیدمان این است که به کار فرهنگی هنری بها داده شود اما به نظر می‌رسد این اتفاق هنوز به شکل درست نیفتاده است و خط قرمزها روز به روز بیشتر می‌شود. به نظرم بزرگترین نقطه ضعف همین جاست. به عنوان مثال بیشتر هنرمندان در حال حاضر برای رسانه‌های دیگر غیر از تلویزیون کار می‌کنند چون متاسفانه خط قرمزهای تلویزیون بسیار زیاد شده است؛ این در حالی است که نباید مقابل اتفاقات واقعی جامعه در فیلم و سریال‌ها گرفته شود و این عملکرد قابل قبول نیست.

پیشنهاد:

هر کشوری بدون فرهنگ و هنرش نمی‌تواند در راستای درستی گام بردارد. مسوولان با بها دادن به حوزه فرهنگ و هنر می‌توانند به رشد برسند و بال و پر بگیرند. هر چه به این قشر بها بدهند خودشان هم موفق‌تر خواهند شد. توقع ما هم فقط این است که محدودیت‌ها برداشته شوند.

رضا فیاضی ـ بازیگر

ارزیابی و پیشنهاد هنرمندان و مدیران صداوسیما برای دولت سیزدهم

نقاط قوت:

تا به حال نقطه قوتی در دولت سیزدهم ندیده‌ایم.

نقاط ضعف:

به نظرم سانسورهای بیش از حد، محدودیت‌ها و توجه نکردن به وعده‌هایی که در حوزه فرهنگ و هنر داده می‌شود، بزرگ‌ترین نقاط ضعف دولت سیزدهم است.

پیشنهاد:

توجه به فرهنگ مملکت، پرهیز از سانسور، توجه به وعده‌هایی که به مردم داده می‌شود و انتظار می‌رود انجام شود، توجه به کودکان و نوجوانان این مملکت در حوزه برنامه‌سازی، توجه به مسائل فرهنگی و معیشتی مملکت که مردم را واقعاً رنج می‌دهد از پیشنهاداتم به دولت است.

خوشبختانه ما مردم شادی هستیم و هنر فراوان داریم اما نباید این شادی‌ها از مردم گرفته شود. بهتر است ابتدا برای مردم کشور خودمان دلسوز باشیم و مشکلات معیشتشان را حل کنیم.

پژمان کریمی ـ مجری‌کارشناس برنامه‌های تلویزیونی

ارزیابی و پیشنهاد هنرمندان و مدیران صداوسیما برای دولت سیزدهم

نقاط قوت:

اول: ایجاد آرامش در محیط تعاملات سیاسی و پرهیز از دامن زدن به اختلافات و تنازعات نازل سیاسی
دوم: تلاش برای بستن منافذ فساد اقتصادی و مبادی قاچاق
سوم: ایجاد سطحی از مدیریت نسبی تورم
چهارم: افزایش حجم مبادلات اقتصادی با همسایگان
پنجم: حضور چشمگیر در میان توده‌های مردم

نقاط ضعف:

بزرگترین ضعف دولت مستقر این است که نبود تشریح مناسب و مستمر فاجعه اقتصادی به میراث مانده، توصیف می‌شود که سایه بر خدمات دولت سیزدهم انداخته است.

پیشنهادات:

پیشنهاد می شود دولت سیزدهم خدمات خود را در عرصه‌های گوناگون بیش از اکنون، در معرض قضاوت عمومی قرار دهد و اقناع عمقی مخاطب را در ایجاد طرح‌های بزرگ اقتصادی در نظر آورد.

ایوب آقاخانی-کارگردان و بازیگر

ارزیابی و پیشنهاد هنرمندان و مدیران صداوسیما برای دولت سیزدهم

نقاط قوت: -

نقاط ضعف: -

پیشنهاد:

بایسته است که دولت سیزدهم کمی بیشتر و با سعه‌ی صدری چشمگیرتر شنونده‌ی مشاوره‌های دلسوزانه باشد و بر تصمیمات خود، بالاخص در حوزه‌ی فرهنگ، سختگیرانه پافشاری نکند. بدیهی است خرد جمعی در شرایط پیچیده ی امروز بیشتر کارگشا خواهد بود.

محمدرضا شفیعی- تهیه‌کننده سینما و تلویزیون

ارزیابی و پیشنهاد هنرمندان و مدیران صداوسیما برای دولت سیزدهم

نقاط قوت:

مهمترین نکته که پیگیری می‌کنند این است که کارها بر مدار قوانین ساخته و نظارت شود. یعنی برای نظارت بر تولید محتواها چه در سینما و چه در تئاتر و موسیقی و نمایش خانگی باید وحدت رویه‌ای وجود داشته باشد؛ چیزی که در سال‌های اخیر با یک به هم ریختگی، بویژه در حوزه نظارت روبه‌رو بوده‌ایم. شما می‌بینید در سینما ظواهر یک نوع رعایت می‌شود، در محتواها جور دیگر، در نمایش خانگی هم نوع دیگر و یا تئاتر که اوضاع دیگری داشت و کاملا متفاوت بود. ممکن است یکی قانون را دوست داشته باشد و یکی دوست نداشته باشد اما وقتی یک قوانین بالادستی برای نظارت بر تولید محتوای فرهنگی وجود و در طول ۶ ماه گذشته وزارت ارشاد سازمان سینمایی و معاونت‌های دیگر اصرار بر این دارند که در حوزه نظارت همه چیز بر مدار قانون جلو برود، یکی از نکات مثبت است. کار سختی است، نظارت‌ها در این چند دهه بر مدار قانون نبوده و برای اینکه ریل را برگردانیم، مقاومت و استقامت و چشم‌پوشی زیادی از نقدها و هجمه‌ها را می‌خواهد. این حرکت اگر شروع شود و همه چیر بر مدار قانون‌مداری اتفاق بیفتد به نظر مشکلات حل می‌شود.

نقاط ضعف: -

پیشنهاد:
باید فکری برای بودجه فرهنگی کشور بشود. با این درصد ناچیز ما در موضوعات مختلف ضربه می‌خوریم. اینکه فیلم خوب، تئاتر خوب و سریال خوب تولید نکنیم و موسیقی خوب تولید نکنیم و حمایت نکنیم، معنایش این نیست که مردم فیلم خوب نمی‌بینند یا موسیقی خوب گوش نمی‌دهند، معنایش این است که نیازی که از حوزه های مختلف فرهنگی دارند را از جاهای دیگر تامین می‌کنند و این اسفبار است.

محمدصادق افراسیابی ـ سرپرست معاونت کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا

ارزیابی و پیشنهاد هنرمندان و مدیران صداوسیما برای دولت سیزدهم

نقاط قوت:
توجه به تقویت ظرفیت‌های فرهنگی و هنری استان ها بویژه مناطق محروم و سرمایهگذاری برای ارتقاء، رشد و توانمندسازی استعدادهای استانی در حوزه‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای بویژه تولید انیمیشن و بازی‌های رایانه‌ای، فعال‌سازی کارگروه استانی هماهنگی، حمایت و توسعه محتوا و خدمات فرهنگی فضای مجازی استان‌ها با هدف همکاری، هماهنگی و هم‌افزایی دستگاه‌های استانی از جمله مراکز استانی صدا و سیما و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها برای حمایت از برنامه‌ها، فعالیت‌ها و ظرفیت‌های بخش خصوصی، تلاش برای تحقق عدالت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در کشور.

نقاط ضعف:
بی‌توجهی برخی مدیران میانی نسبت به اقدامات مناسبی که در گذشته انجام شده بود و فقدان برنامه‌ریزی مناسب برای بهره‌برداری از برخی خروجی‌های حاصل از اقدامات عملیاتی گذشته از جمله برخی سامانه‌ها و پلتفرم‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای و مجامع و اتحادیه‌های ایجاد شده در گذشته.

پیشنهاد:
تقویت شبکه‌سازی فعالان فرهنگی، هنری و رسانه‌ای با تاکید بر اتصال مؤسسه‌ها و مراکز فرهنگی، هنری و رسانه‌ای استان‌ها خصوصا در حوزه انیمیشن، بازی‌های رایانه‌ای و سرگرمی‌های دیجیتال به شرکت‌های دانش‌بنیان فرهنگی در پایتخت کشور. تجربه سفرهای استانی بنده نشان می‌دهد که در استان‌های مختلف کشور ظرفیت‌هایی وجود دارد که اگر به شرکت‌های بزرگ تولید محصولات انیمیشن، بازی‌های رایانه‌ای و سرگرمی‌های دیجیتال پایتخت که دارای درآمدهای خیلی خوبی از محل عرضه محصولات در فروشگاه‌های داخلی و خارجی نظیر فروشگاه پلی هستند، متصل شوندف هم هزینه تولید آثار کاهش پیدا می‌کند و هم معضل مهاجرت تا حدودی حل می‌شود.
کد خبر: 98968
Share/Save/Bookmark