در محل حوزه هنري خراسان شمالي برگزار شد؛
كارگاه پژوهش هنر با موضوع مباني عرفاني هنر اسلامي
تاريخ : چهارشنبه ۱ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۶:۴۰
كارگاه پژوهش هنر با موضوع مباني عرفاني هنر اسلامي با حضور دكتر اسماعیل بني اردلان مديرگروه رشته فلسفه هنر دانشگاه هنر تهران ، در محل حوزه هنري خراسان شمالي برگزار شد .
به گزارش هنرنیوز به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری ، بني اردلان در ابتدا به چيستي هنر و ظهور و بروز آن در مكاتب پيش از قرون وسطي اشاره كرد و به مفهوم زيبایي شناسي هنر در ديدگاه هاي مختلف پرداخت ، از آن جمله به اين معني كه زيبایي امري ذهني نيست و اين مفهوم از جانب ما ارائه مي شود و به اشيا وجود مي دهد و آنها را زيبا جلوه مي كند.
وی همچنين به اين نكته نيز اشاره كردد كه به هنر نمي توان با معيار و متر غربي نگاه كرد ، زيرا اين امر پاسخگوي هنر و تمدن ما نيست ، غربي ها كتب بسياري درباره مباحث هنري ما نوشته اند اما از نقطه نظر خود به آنها نگاه كرده اند.
بني اردلان به فهم نگارگري ايراني نيز پرداخت و تاكيد كرد : قبل از هر چيزي ما بايد فرهنگ و تمدن خود را بشناسيم تا بتوانيم درست پيش رويم و آنها را درك كنيم. مولف كتاب "معرفت شناسي آثار صناعي ايران" گفت : در اين كتاب به تناقضاتي كه در نگاه اهل نظر و اهل هنر به يك اثر وجود دارد پرداخته شده و در آن تلاش شده بين اين نظرات اين دو به هم نزديك شود.
مديرگروه رشته فلسفه هنر دانشگاه تهران در ادامه به اهميت چند واژه در ايران پيش از اسلام اشاره كرد و گفت: خرد و خردمندي از واژه هاي كاربردي در سخن آن روز بوده كه با اين سخن ، فرد مي تواند به اوج برسد يا به پایين ترين مراتب نزول كند. در نگاه عميق تر، پند و موعظه در آیين ايراني همان زيستن خردمندانه است . به همين دليل با ورود اسلام توانستند در آن سير كامل كنند.
بني اردلان در تبيين معناي كنوني " ART" گفت: امروزه كار را از هنر تفكيك مي كنند ، در حالي كه هنر به معناي زيستن ، عمل به كار و كار كردن است ، وي معناي عام هنر را جمع بين هنر مفهومي و هنر كاربردي دانست.
مدير گروه فلسفه هنر دانشگاه تهران با بیان موضوع تمدن ايران گفت: نمي توان از هنر و تمدن ايران حرف زد و به حكمت آن توجه نكرد . ايراني ها از نگريستن به طبيعت دنبال كشف معارفي ماوراي يافته هاي فلاسفه و هنرمندان يونان بودند كه آن كشف معناي حقيقي خلقت بود. كار و هنر در تاريخ با هم ديگر ممزوج شده بود و هنرمند به اين مهم كه بايد گنج وجودي خويش را كشف كند قايل بود و اين امر جز با كار كردن محقق نمي شود.
وی به موضع نور و حقيقت پرداخت و گفت : نور يعني تجلي حقيقت كه در امتداد مستقيم با خالق و مخلوق است كه در طبيعت ظهور و بروز مي كند.
بنی اردلان به تاثير گذاري محيط زندگي بر روح و جان و جسم انسان در تاريخ تمدن اسلامي ايراني اشاره كرد و گفت : نوجواني كه در محيطي آن چناني زندگي مي كرد روح و جسمش نيز تربيت مي يافت. عناصر هنر اسلامي حواس ظاهري را تربيت مي كند و ما را به پرسش گري وا مي دارد.
این پژوهشگر به خصلت مردمان خراسان هم اشاره كرد و گفت: اهل ديار خراسان داراي خصايص و روحيات متعالي و عرفاني بودند و نمونه اش در همه جاي استان خراسان يافت مي شود.