تکنولو‍ژی برایمان ایده نیست
فرانسسکو گندی کارگردان ایتالیایی نمایش «پروانه‌ها» در گفتگو با هنرنیوز؛
تکنولو‍ژی برایمان ایده نیست
فرانسسکو گندی گفت: ما از تکنولو‍‍ژی ایده‌ای نگرفتیم بلکه این ایده در فرانسه به ذهنم آمد در آنجا مکانی بود که در ارتباط با پروانه‌ها و شکل گیری آن‌ها می‌توانستید اطلاعات زیادی بگیرید و برایم جالب بود که در این رابطه کاری انجام دهم. البته اول نمایشنامه را تکمیل کردیم و در مرحله بعد به این فکر می‌کنیم که چه چیزی برای اجرای این نمایش احتیاج داریم.
 
تاريخ : چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۵۰
فرانسسکو گندی در گفتگو با خبرنگار تئا‌تر هنرنیوز در ارتباط با نمایش «پروانه‌ها» و اینکه تا به حال اين نمايش در چه کشور‌هایی اجرا شده است، گفت: این نمایش در سال 2007 در کشور ایتالیا اجرا شد و در تمام دنیا و همچنین در تمام ایالات متحده آمریکا به روی صحنه رفته است. البته تماس‌های زیادی هم از کشور‌های آسیایی داشتیم که از ما خواسته شد تا این نمایش را در کشور‌‌هایشان به روی صحنه ببریم. نمایش «پروانه‌ها» به گونه‌ای برای گروه ما تبدیل به یک برند شده است. كه همه ما را با اين نمايش مي شناسند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه آيا گروه‌شان فقط برای کودکان و نوجوانان نمایش‌هایی را خلق می‌کند و به روی صحنه می‌برد، اظهار کرد: گروه ما به طور خاص برای کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کند. به مدت ده سال است که در این راستا فعالیت داریم. بنابر این بر اساس تجربه‌‌هایمان توانستیم به اجرای این نمایش برسیم. یکی از پتانسیل‌هایی که این نمایش صحنه‌ای دارد ؛ تماشاگر و مخاطبان ما که کودکان و نوجوانان هستند با آن ارتباط برقرار می‌کنند و در بخش‌هایی به روی صحنه می‌آیند و خودشان در اجراي اين نمايش دخيل مي شوند.

فرانسسکو گندی در باره تکنولو‍ژي ای که در نمایش «پروانه‌ها » استفاده شده بود به خبرنگار هنرنیوز اظهار کرد: البته تکنولو‍ژي جدیدی که در این نمایش از آن استفاده کردیم در جذابیت آن بی‌تاثیر نبوده است. باید به این نکته اشاره کنم که در این نمایش فقط تکنولو‍ژي نیست که خودنمایی می‌کند مفهوم نمایش و آنچه که در آن به خلقت آفرینش و نحوه شکل گیری پیله ابریشم و پروانه شدن آن‌ها است، خود جذابيتي دارد كه نباید آن ها را نادیده گرفت.
 
وی افزود:درراماتو‍ژي این اثر بسیار تاثیر گذار بوده است. به این جهت نباید توجه‌مان را فقط به تکنولو‍ژي که در این نمایش استفاده شده است جلب کنیم. بلکه تکنولو‍ژي و ابزار خارجی در خدمت نمایش و مفهوم آن است. فناوری نباید جلوی خلاقیت ما را بگیرد و متن و بازیگر را از یاد ببریم.

این کارگردان ایتالیایی در ارتباط با سنی که برای دیدن این نمایش در نظر گرفته شده توضیح داد: در حقیقت گروه ما نمایش‌هایش را برای سنین سه تا دوازده سال پیش بینی می‌کند. اما برای این اجرا تغییراتی دادیم و مخاطب را در سنین سه تا شش سال در نظر گرفتیم به همین دلیل موسیقی را کمی ملایم‌تر کردیم و حرکات فرم نیز به همین مناسبت هم لطیف‌تر اجرا شدند و هم ضرباهنگ مناسبی با درون کودکان پیدا کردند. 

او بیان کرد: تلاش ما این است که کودکان با دیدن این نمایش چیز‌هایی را کشف کنند و خودشان به نحوه شکل گیری پروانه پی ببرند. ما فقط کودکان را در این نمایش هدایت می‌کردیم و همه چیز را حاضر و آماده به آن‌ها نمی‌دادیم این گونه ذهن کودک فعال می‌شود و خودش از این کشف و شهود لذت می‌برد.

وی درباره اینکه آیا ایده را از این تکنولو‍ژي جدید گرفته‌ است، گفت: همیشه کار‌های ما از ایده‌مان شکل می‌گیرد و به هیچ عنوان بر اساس ابزار خارجي و آن چیزی که داریم پیش نمی‌رویم و ابتدا ایده‌مان را تبدیل به متن می‌کنیم و در ‌‌نهایت برای آنچیزی که نیاز داریم ابتکار به خرج می‌دهیم و آن را به وجود می‌آوریم. تکنولو‍ژي برایمان ایده نیست.

گندی در ادامه درباره هدف اصلی که این نمایش می‌خواهد به آن برسد، تصریح کرد: در حقیقت هدف اصلی ما این است که به مخاطبان مان احساس خوبی را از این نمایش منتقل كنيم و آن ها با ديدن آن احساساتی شوند. این فناوری در این نمایش مهم است اما این گونه نباید باشد که ما در کار‌های تئاتری که به روی صحنه می‌بریم خودمان را به ابزار وابسته کنیم و هیچ خلاقیتی را به دست نیاوریم با کمترین ابزار‌ها هم می‌شود خلاقیت داشت و نمایش خوب و جذابی را به روی صحنه برد و تاثير گذاشت. البته قبول دارم كه این نمایش به صورت بصری جذابیت‌های زیادی داشت که حتی بزرگسالان را نیز تحت تاثیر خودش قرار می‌داد.

نمايش «پروانه ها» در اولين روز جشنواره در مجتمع فرهنگي هنري بوعلي ساعت 10:30 دقيقه به روي صحنهنه رفت و با استقبال تماشاگران و اصحاب رسانه روبرو شد.
کد خبر: 75378
Share/Save/Bookmark