سعید ابک در گفتگو با خبرنگار تئاتر هنرنیوز در ارتباط با نمایش «گروفالو» که بسیار هم در همدان مورد استقبال قرار گرفت گفت: نمایش «گروفالو» در مورد تخیل بچه ها استچیزی است که در مورد همه بچه ها وجود دارد کودکان در ذهن خودشان همیشه یک موجود خیالی را دارند و با آن زندگی می کنند و ارتباط می گیرند. این تخیل را ما تصمیم گرفتیم که زنده کنیم و به آن حرکت دهیم. در این نمایش موشی در ذهن خود تخیل می کند و به جنگ موجودات بد می رود تا یک چیز بسیار با ارزش را برای خود و خانواده خود بدست آورد و در این مسیر از پدربزرگ خود در ذهنش کمک می گیرد و موشی این نمایش با کمک پدر بزرگش یک مسیر ادیسه ای را طی می کند. ما تلاش کردیم روند نمایش به نحوی باشد که شخصیت اول داستان که موشی است بتواند پیروز شود و تکامل روحی و فکری لازم برای بزرگتر شدن را به دست آورد.
وی با اشاره به ویژگی هایی که این نمایش به کودکان و نوجوانان می دهد گفت: شجاعت و تلاش یکی از ویژگی های مهی است که در این مسیر سخت موشی به آن دست پیدا می کند. اما مهم ترین وجه این نمایش تخیل کردن موشی است این نمایش بچه ها را به رویا می برد و باعث می شود که آن ها هم تخیل کنند اگر انسان ها تخیل نمی کردند خیلی از اختراهاتی که امروز شاهد آن هستیم وجود خارجی نداشتندباید تخیل کودکان مان را جدی بگیریم و با آن ها در مواردی که لازم است همراه شویم.
کارگردان نمایش «نقل کودکانه» در ادامه افزود: ما این نمایش را در تالار هنر اجرا کردیم و با برخورد هایی که با کودکان و نوجوانان داشتیم متوجه شدیم تا حد راضی کننده ای به آنچه که می خواستیم رسیده ایم. بدون اغراق بسیاری از کودکان و نوجوانان با شخصیت نمایش همذات پنداری می کردند و این حس در برخی از بزرگتر ها هم به وجود می آمد. هر کودکی در ذهنش یک شخصیت تخیلی با شکل و شمایل خاصی را دارد حالا آن کاراکتر در نمایش ما اسمش گروفالو بود.
ابک در ادامه فت: در همدان هم در هر سه اجرایی که داشتیم استقبال فوق العاده بود بازخوردهای بسیار خوبی داشتیم. یکی از نقاط قوت این نمایش داشتن قصه آن است و کودک مجبور می شود برای این که شاهد پیروزی موشی باشد نمایش را تا آخرین لحظه دنبال کند.
بازیگر نمایش «گل» در ارتباط با کاراکتری که در این نمایش بازی می کرد و نحوه پرداخت آن گفت: در ارتباط با شخصیت جغدی که من در این نمایش بازی می کردم باید بگویم که اصلاً در نمایشنامه این گونه نبود و در زمان تمرین کلی تغییرات در آن به وجود آمد تلاش شد تا از لباس های عجیب و غریب استفاده نشود و بیشتر متکی به بازی ها و تیپ سازی هایی بودیم که بازیگر ها انجام می دادند برای جغد یک عینک پهن به نظرمان کافی بود اما آن چیزی که برای مان مهم بود نوع پرداخت بازی ها و شخصیت های نمایش بود.
ابک با اشاره به این که از حضورش در بخش مسابقه هیجان خاصی دارد گفت: بنده چندین سال است که در حوزه کودک فعالیت دارم اما این اولین بار است که در بخش مسابقه در این جشنواره در نمایشی بازی می کنم برایم بسیار خوب و هیجان انگیز است و هر کسی از تشویق شدن و دیده شدن در هر شرایطی که باشد لذت می برد.
وی در ادامه افزود: بنده زمانی که متوجه شدم پیام دهکردی دبیر جشنواره شده است به عنوان کسی که تخصصی کار کودک انمجام می دهد بسیار خوشحال شدم چرا که به نظرم خوب اآمد که فرد دیگری از بیرون به عرصه کودک نگاه کند و ما نیز موارد جدیدی را از این نوع نگاه بدست خواهیم آورد. بنده با تمام مخالفت هایی که در ابتدا بود نظره خود را اعلام کردم و موافق دبیری پیام دهکردی بودم.
ابک در نگاهی انتقادی به جشنواره بین المللی کودک و نوجوان همدان گفت: کمی به نظرم به لحاظ برنامه ریزی دچار اشکال شده ایم به نظرم به گونه ای پیش نرفتیم که گروه های نمایشی بتوانند کارهای همدیگر را ببینند و لذت برند و با هم تبادل داشته باشند. خیلی ها پشت در ماندند و برخی هم بلیط نداشتند از طرفی هم زمان بندی ها ما را دچار مشکل کرد. به نظرم می توانیم در انتخاب های مان دقیق تر عمل کنیم و نمایش هایی با کیفیت بیشتری را در جشنواره ای که بین المللی است شرکت دهیم اما در حقیقت مسئله ای که روشن است و باور داریم این است که شاهد تلاش برگزار کنندگان هستیم ولی شاید و یا قطعاً نیاز به زمان داریم تا روند درستی را جشنواره های مان بیابیم.