علیرضا مهران در گفتگو با هنرنیوز:
محاسن جشنواره ارتباطی به تغییر مدیران ندارد
علیرضا مهران گفت: تغییر مدیران میتواند جان تازهای به تئاتر بدهد، اما محاسن و معایب این دوره از جشنواره بین المللی تئاتر فجر را نمیتوان به دلیل تغییرات مدیریتی دانست.
تاريخ : شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۵۳
علیرضا مهران در پاسخ به این سوال خبرنگار هنرنیوز مبنی بر اینکه آیا سطح کیفی جشنواره بین المللی تئاتر فجر را در خور یک جشنواره بین المللی میدانید؛ گفت: تا به این لحظه نتوانستم کارهای این دوره از جشنواره تئاتر فجر را ببینم آن هم به این دلیل بوده است که خودم با دو کار در جشنواره حضور دارم و در گیر تمرین آنها هستم و یکی از این نمایشها از شهرستان است و یک بخش زیادی از زمانم را در مشهد سر تمرین بودم. تمرین نمایش ما حدوداً دو ماه طول کشید. اما با توجه به اینکه خیلی از بچهها از دوستانم هستند میدانم که به لحاظ کمی و کیفی آثار در این دوره در چه سطحی قرار دارند.
مهران در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما این جمله درباره جشنواره تئاتر فجر صادق است که بگوییم (هرسال دریغ از پارسال) گفت: هیچ وقت نباید این گونه ببینیم اگر قرار است نگاهمان به این صورت باشد بهتر است که تئاترمان را تخته کنیم. فکر میکنم این دوره از جشنواره مانند سالهای پیش یک سری محاسن و یک سری هم معایب داشته باشد که البته من فکر میکنم امسال یک مقدار محاسن آن به نسبت سالهای گذشته بیشتر باشد.
بازیگرنمایش «من تمامی مردگان بودم» درباره استقبال مردم از کار هایی که در این دوره از جشنواره تئاتر فجرحضور دارند؛ گفت: مطمئناً از برخی کارها استقبال زیادی می شود چون اساتید زیادی مانند دکتر قطب الدین صادقی، محمد رحمانیان، محمد یعقوبی و حمید رضا نعیمی در این دوره از جشنواره حضور دارند که جوان تر ها و دوست داران تئاتر علاقه مند هستند که کار های آن ها را ببینند.
وی با اشاره به تغییرات مدیریتی که در تئاتر رخ داده است؛ گفت: البته نمیتوان گفت که محاسن بیشتر این دوره به این دلیل است که مدیران ما از بالاترین مقام تا پایینترین مقام تغییر کردهاند. امسال یک نگاه جدیدی به وجود آمده است که این نگاه جدید را میتوانیم در بخش بین الملل ببینیم. در بخش بین الملل کارگردانهایی شرکت کردهاند که بیشترشان جزو پیشکسوتان این عرصه هستند و مدتی بود کار نمیکردند مانند محمد رحمانیان این دوستان مایه افتخار تئاتر ما هستند و میتوانند باشند و البته باید شرایطی فراهم شود که این دوستان خیلی بیشتر از اینها کار کنند.
بازیگر مجموعه «زیر هشت» در ادامه تصریح کرد: در بخش چشم انداز هم اگر نگاهی به اسامی بیاندازیم میتوانیم به راحتی متوجه شویم که امسال کیفیت این بخش هم به نسبت گذشته افزایش داشته است. تغیرات مدیریتی که پیش آمده است ممکن است باعث شود که جان تازهای در تئاتر و بچههای تئاتری پیدا بشود، اما تئاتریها در کشور ما افراد سرسخت و تلاشگری هستند و هیچ وقت امیدشان را از دست نخواهند داد اساساً چراغ امید در تئاترمان و در دل بچههای تئاتر ما سو سو میزند و همت آنها نمیگذارد که این سو سو زدنها خاموش شود.
بازیگر مجموعه «بچههای نسبتاً بد» در ارتباط با حضور جوانها در این دوره از جشنواره بین المللی تئاتر فجر گفت: ما جوانهای خوب و فعالی داریم که عطش زیادی برای کار کردن دارند و مدیران و اساتید باید آنها را راهنمایی کنند و به آنها سمت و سو بدهند و با برنامه ریزیهای نادرست باعث دلسردی آنها نشوند. بخش زیادی از این جوانها از دوستان من هستند و من میدانم که شایستگی زیادی دارند. باید شرایطی فراهم شود تا بتوانند داشتههایشان را نشان دهند. ما جوانان خلاق و خوش فکری داریم که باید راه را باز کنیم تا وارد این عرصه شوند و در شرایط آزمون و خطا قرار گیرند تا روندشان رو به رشد باشد.
مهران در بیان این مطلب که آیا ما تئاتر ملی داریم یا خیر؛ گفت: اگر خیلی رُک بخواهم بگویم این است که، خیر ما باید باور کنیم که تئاتر ملی نداریم. البته این آرزوی ما است تا بتوانیم یک روزی بگوییم ما تئاتر ملی داریم. باید برای آن تلاش کنیم و همه واقعاً بخواهیم که این اتفاق بیافتد اما در حال حاضر تئاتر ملی ما مانند همه شعارهای زیبایمان در ویترین قرار دارد. ما نه تنها تئاتر ملی نداریم بلکه در حال حاضر تعریف مشخص و معینی هم از آن نداریم. امیدوارم روزی برسد که این سوال شما جواب مشخصی داشته باشد و آن روز در مورد کیفیت تئاترهای ملی مان با هم صحبت کنیم.