مجموعه تلویزیونی «آب پریا» به کارگردانی «مرضیه برومند» (از کارگردانان قدیمی تلویزیون کشورمان)است که در ایام نوروز امسال روی آنتن شبکه دوم سیما رفت. کارگردانی که در سالهای گذشته با هر اصری که میساخت میتوانست مخاطبان بیشماری را جذب تلویزیون کند. آثار او کمدی و طنز درست، خوب، شریف و اخلاقی بوده و به دور از هر نوع ابتذال و سطحی نگری تلاشی برای مخاطب پسندی تماشاگر ایرانی بوده است.
مرضیه برومند، نویسنده، کارگردان، بازیگر و عروسک گردان سینما وتلویزیون چهره شناخته شدهای در سینما وتلویزیون کشورمان است و تا کنون وی به خصوص در عرصه تلویزیون توانسته با ساخت مجموعههای تلویزیونی چون: «مدرسهٔ موشها»، «قصههای تابهتا»، «خونهٔ مادربزرگه»، «آرایشگاه زیبا»، «خودروی تهران ۱۱»، «ورثهٔ آقای نیکبخت»، «کارآگاه شمسی و دستیارش مادام»، «کتابفروشی هدهد» و «همه فرزندان ما» گواه این نکته مهم است که وی به خوبی با قواعد مخاطبشناسی در مقوله جذب تماشاگر آشنا است و میداند چه فیلم یا سریالی را برای مخاطب بسازد تا بتواند محبوبیت خود را در عرصه رسانه تاثیرگذاری مانند تلویزیون همچنان داشته باشد. در واقع بیشتر کارهایی که این کارگردان شناخته شده تلویزیون تاکنون ساخته، در زمان پخش خیلی زود به اثری دیدنی و پر مخاطب تبدیل شدهاند. چرا که ساخت آثار تلویزیونی آدم کاربلدی میخواهد و کارگردان این گونه آثار باید بداند که چگونه هم مخاطب را سرگرم و هم پیامهای مورد نظر را در لابه لای این سرگرم سازی به مخاطب یادآوری و گوشزد کند.
وی فیلمسازی است که در بیشتر آثار خود به موضوع توجه والدین به فرزندان و روابط بین خانوادگی در بین افراد یک خانواده به شکل غیر مستقیم میپردازد. در آثار وی همیشه یک سری موضعات اجتماعی و معاصر به شکل جدی نقد وبررسی میشود و به مخاطب گوشزد میشود که همیشه بتواند در برابر مشکلات اقتصادی و اجتماعی صبور باشد وتا پیروزی نهایی دست از تلاش و کوشش برندارد.
نوروز امسال مجموعه تلویزیونی «آب پریا» به کارگردانی برومند روی آنتن شبکه دوم سیما با فضایی فانتزی رفت و توانست در برخی از قسمتهای خود با استفاده از ساختار جدید ونو خود در استفاه از روایت داستانهایی معاصر به زبان تصویر و کلام فانتزی مخاطب کودک و نوجوان را به سوی خود جذب کند. این سریال با طراحی صحنههای طبیعت، گریمهای فانتزی بازیگراناش و.... تلاش داشت تا بتواند با استفاده از موضوعات اجتماعی ماتند رعایت بهداشت و مسائل زیست محیطی، صنعتی و تکنولوژی انسان معاصر را به مخاطب خود بیان کند. در واقع هدف اصلی برومند از خلق این سریال یادآوری این نکته مهم است که جامعه چه ما راضی باشیم وچه راضی نباشیم در حال پیشرفت است پیشرفتی که نوید بخش تحقق زندگی بهتربرای آدمهاست. اما این دلیلی بر این نمیشود ما انسانها همه چیز را برای خود بدانند و در صدد نابودی آن برآیند و نباید زندگی صنعتی و شهرنشینی باعث تباهی و ویرانی طبیعت شود و آدمهایی که گذشته را با تمام متعلقات آن مانند هوای پاک، طبیعت تازه و زیبا، دیاچهها، کوها و دریاها و غیره را به ارث بردهاند و باید به نسلهای آینده نیز نسل کنونی به جای نابودی همه چیز این امانتها را سالم تحویل دهند. درواقع مرضیه برومند در این سریال کوشش میکند تا بتواند پیامهای اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی را مخاطب نشان دهد و در این راه از داستانها و موضوعات عامه پسند نیز استفاده کرده است.
اما اشاره به اینکه خالی از لطف نیست که بگوییم این سریال تا حدودی میتوانست برای مخاطب یزرگ سال هم جذاب باشد. به همین خاطر درایام نوروز روی آنتن رفت و پر بیراه نیست که بگوییم این سریال بیشتر از آنکه مناسب مخاطبین کودک و نوجوان باشد، برای بزرگسالان در ایام نوروزمناسب بود. هر چند که کارکترها و شخصیتهای این سریال خاص، کودکانه و فانتزی بودند در برخی از قسمتها این سریال مخاطب شبکه دوم سیما که عموما کودکان و نوجوانان هستند ازاهداف و دیالوگهای شخصیتها چیزی سردرنمی آورد و شاید بتوان گفت دلیل استقبال کم مخاطبین کودک و نوجوان از این مجموعه تلویزیونی هم به این دلیل بود که مشکلات شخصیتها و کارکترهای این سریال بیشتر از آنکه دغدغه کودکان ونوجوانان باشد، دغدغه بزرگترها بوده است. درواقع کارگردان این اثر بیش از هر چیز در این مجموعه تلویزیونی درگیر جلوههای بصری، تصویری و فانتزی بوده که داستان سریال را به سمت پیچیده شدن و گنگی برای مخاطب برده باشد. به هرحال مجموعه تلویزیونی «آب پریا» برای توجه مخاطب با استفاده موضوع مهمی مانند احترام به محیط زیست و نگهداری از طبیعت ساخت و روانه آنتن نوروزی سیما شد،. سریالی که مرضیه برومند به همراه «گیتی مرتضوی» در قالب اسطورهای باستانی طراحی اثراش را طراحی کرده بود در آن به سفر سه خواهر به نامهای «برف پری»، «ابرپری» و «سبزپری» به زمین میپردازد. پریهایی که از آسمان به زمین آمدند تا مخاطب به واسطه آنها نابودی طبیعت جذاب ایران را ببیند، اما همان گونه که گفته شد واقعیت این است که برومند هر چند با هدف بزرگ حفظ محیط زیست به سراغ ساخت سریال آب پریا رفته، اما در رساندن پیام خود به مخاطب موفق عمل نکرده است. تا جایی که حتی قصههای های فرعی بسیار اندک این اثر به دلیل یک خطی بودن قصه مخاطب را خسته میکرد. به هرحال مجموعه تلویزیونی «آب پریا» به انسان روز گار ما این نکته مهم را یادآوری میکند و هشدار به انسانهای روزگار معاصر می دهد که هر روز خواسته یا ناخواسته در حال تخریب و نابوی طبیعت و محیط زیست پیرامون خود هستند و ترسی هم از آینده ندارد. آیندهای که در آن گازهای مخرب زیست محیطی اجازه نفس کشیدن به انسان مغرور روزگار تلخ معاصر را نخواهند داد و انسانها در حسرت هوای پاک و تمیز خواهند پوسید.