برچیده شدن فضای حلقه ای پیرامون مدیریت سینمای ایران / ایوبی دامنه مشورت هایش را گسترش دهد
سعید الهی تحلیل گر مسائل فرهنگی و سینمایی تاکید کرد
برچیده شدن فضای حلقه ای پیرامون مدیریت سینمای ایران / ایوبی دامنه مشورت هایش را گسترش دهد
یک تحلیل گر مسائل سینمایی معتقد است با توجه به حذف سینماگران ارزشی و دلسوز نظام از حوزه سینما در دولت تدبیرو امید ، رئیس سازمان سینمایی کشور می بایست در باقیمانده عمر دولت یازدهم ، دامنه مشورت هایش را توسعه ببخشد.
 
تاريخ : پنجشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۳۶
به گزارش هنرنیوز ، سعید الهی، فعال رسانه و دستیار ویژه دبیر جشنواره بین المللی فیلم مقاومت و تحلیل گر مسائل فرهنگی و سینمایی کشور در گفتگویی در مورد وضعیت فعلی سینمای ایران گفت: معتقدم در ارزیابی وضعیت سینمای ایران نباید از دو موضوع اساسی غفلت کرد، اولی شناخت "رسانه" و کارکردهای آن در جامعه است و دوم، توجه به موقعیت استراتژیکی جمهوری اسلامی ایران در دنیا و حساسیت هایی است که دنیا نسبت به ایران دارد. لذا باید مدیران سینمایی ما توجه ویژه تری را به سینما داشته باشند.

وی افزود: مدیران سینمایی ما باید برای سینما به جز کارکردهای "اطلاع رسانی" و "سرگرمی" به دو کارکرد اساسی دیگر آن یعنی "آموزش " و "راهبری" که همواره در سیاست گذاریهای کلان سینمایی کشور مغفول واقع می شود نیز توجه افزون تری داشته باشند.

الهی اضافه کرد: سینما به عنوان یک رسانه علاوه بر اطلاع رسانی ، سرگرمی و ارائه پیام های اخلاقی در آثار سینمایی می تواند به عنوان هنرهفتم نیز نقش "راهبری جامعه" را برعهده داشته باشد. یعنی به راحتی می تواند بر افکار توده های عام و خاص جامعه تاثیرگذار باشد و مردم را با خویش همراه سازد.

این کارشناس مسائل سینمایی با بیان اینکه متاسفانه سینما در کشورما متناسب با فضای سیاسی دنیا فعال نبوده است تصریح کرد: هنگامی که جمهوری اسلامی ایران به دلیل نفوذ کلام حضرت امام (ره) و انقلاب اسلامی در مجامع بین المللی به عنوان یک کشور مهم و با اهمیت تلقی می شود به گونه ای که برخی از کشورهای درصدد مقابله با این نفوذ هستند آیا سینمای ایران می تواند سینمایی خنثی، منفعل و بی تفاوت باشد؟

مدیرمسئول سابق خبرگزاری سینماپرس تاکید کرد: باید سینمای ایران طی ۳۷ سالی که از انقلاب اسلامی گذشته به سینمای فعال و هدف مندی تبدیل می شده تا بتواند مفاهیم انقلاب را در سراسر دنیا به مخاطبین ارائه دهد اما آیا ما به جز مقاطع بسیار محدودی ، شاهد چنین سینمایی طی این سالها بویژه در سالهای اخیر بودیم؟!

وی با اشاره به دوران دولت یازدهم اظهار داشت: معتقدم برداشتی که دوستان در این دولت از سینما دارند یک برداشت کاملا غیرحرفه ای وغیراستراتژیک به سینما است که می تواند بسیار آسیب زا باشد.

سعید الهی ، انتصاب مدیران سینمایی بدون تجربه در حوزه سینما و بدور از دغدغه ها و مطالبات سینماگران را اولین مشکل دولت تدبیر و امید درحوزه سینما ذکر کرد و یادآور شد: خیلی از اهالی سینما با نگاهی خوشبینانه سعی کردند در ابتدا از انتصاب چنین مدیرانی حمایت کنند اما ناکارآمدی و نابلدی آنان و آسیب هایی که این انتصابات به حوزه سینمایی وارد کرد حتی به حدی بود که همان دوستانی که از انتصاب این مدیران حمایت می کردند بتدریج به منتقدین این مدیران مبدل شدند.

وی ، مشکل دیگر دولت در حوزه سینما را "کنار نهادن سینماگران ارزشی و دلسوز نظام" عنوان کرد که بنا بر سیاست های سینمایی دولت تدبیروامید، نه تنها از دایره مشورت بلکه از تمامی صحنه های سینما حذف شدند!

سعید الهی تصریح کرد: متاسفانه درحال حاضر، مدیریت سینمای ایران با گذشت سه سال و اندی از عمر دولت یازدهم در یک بلاتکلیفی شدیدی نسبت به سینما روبرو است که نه مدیران بالادستی را درعرصه فرهنگ راضی نگه داشته و نه به انتظارات اصحاب فرهنگ و اهالی سینما که نسبت به این دولت خوشبین بودند پاسخ مثبتی داده است، البته قصد من ارزیابی صرف این دولت با دولت قبلی نیست چرا که معتقدم هر دولتی که کار مفیدی در حوزه سینما انجام داده باشد قابل ستایش و تمجید است، اما آیا مدیریت سینمایی دولت تدبیرو امید، ارمغانی برای سینمای ایران داشته است؟ اینکه ما فقط در شعار خودمان را موفق بپنداریم آیا می تواند مفید به حال فرهنگ و سینمای ایران باشد؟!

دستیار ویژه دبیر جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با اشاره به مشکلات عدیده در حوزه تولید و اکران سینما گفت: هم اکنون همگان شاهد مشکلات سینمای ایران در عرصه جذب سرمایه ، تولید ، پخش و اکران هستند وآثار سینمایی کشور به جز چند فیلم کمدی و سطحی که با فروش های ملیاردی روبرو بودند بقیه فروش های چندانی نداشتند به طوری که بسیاری از تهیه کنندگان با شکست مالی روبرو شدند.

از سوی دیگر، به اعتراف بسیاری از دوستان اصناف سینمایی؛ هم اکنون بخش اعظم اهالی سینما با مشکلات عدیده معیشتی ، رفاهی و صنفی دست به گریبانند و اهالی سینما بعد از گذشت سه سال از روی کار آمدن دولت یازدهم، عملا شاهد هیچ اتفاق خوشایندی در این دولت نبودند به گونه ای که بسیاری از سینماگران که در ابتدا ، حامیان دولت درعرصه سینما بودند امروز به منتقدین جدی آقای ایوبی تبدیل شدند، لذا معتقدم آقای ایوبی می بایست فکری به حال وضعیت بد سینمای ایران بکند و با هوشیاری ، حداقل در ماههای باقیمانده از عمر دولت ، از توان و مشورت سینماگران دلسوز و ارزشی که به ناحق کنار گذاشته شدند بهره مند شود.

به گفته سایت تحریر نو ،این تحلیل گر مسائل سینمایی با بیان اینکه آقای ایوبی باید در باقیمانده عمر مدیریتی خود، دامنه مشورت هایش را توسعه ببخشد افزود: اگر می خواهیم شاهد کارهای مفیدی در عرصه سینما در ماههای پایانی دولت باشیم حتما می بایست فضای محدود و حلقه ای که مدتهاست پیرامون دولت و بویژه در بدنه مدیریت سینمای ایران شکل گرفته شده است برچیده شود.
کد خبر: 92513
Share/Save/Bookmark