از لبوفروشی تا ترانزیت پودر نارگیل در دست جناب خان!
نگاهی به «خندوانه» و «جناب خان»
از لبوفروشی تا ترانزیت پودر نارگیل در دست جناب خان!
چه جامعه‌ای نیاز به خندیدن دارد؟ چه جامعه‌ای نیازمند شادی است؛ حال چه جامعه‌ای خوب است. آدم‌های اطراف‌مان را بررسی کنیم؛ کدام‌شان شادی در زندگیشان جریان دارد؟ میزان رضایتمندی از زندگی در آدم‌های اطراف‌مان چقدر است.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۷
موضوع البته اینجا ختم به مسایل اقتصادی نمی‌شود؛ تامین امنیت اقتصادی آسایش به همراه دارد اما لزوما آرامش را تامین نمی‌کند؛ این شعار کتاب‌های روانشناسی سطح متوسط نیست؛ موضوعی است که بسیار مورد پژوهش و واکاوی قرار گرفته است. آرامش و آسایش کودکان تومان هستند اما یکی عمومی تر از دیگری است. آرامش عمومی تر از آسایش است. برخی آسایش دارند اما آرامش نه!
حالا خندوانه قرار است چه کند؟ خندوانه قرار است بخنداند؛ این خنداندن در راستای آرامش‌آفرینی است. در این میان اما غیر از رامبد جوان که برخی رفتارهایش بیش از حد راحت است و برای مخاطب حالت‌ دافعه ایجاد می‌کند عروسکی در برنامه حضور دارد که نقطه کلیدی برنامه شده است. او کوتاه می‌آید، حرف می‌زند، تاثیر می‌گذارد و می‌رود! شاید اگر انتظار داشته باشیم او مانند کلاه قرمزی از ابتدای یک برنامه تا انتها باشد دلزدگی ایجاد کند اما همان زمان کوتاهی که حضور می‌یابد اینقدر جذاب است که در مدت زمان کوتاهی یکی از چهره‌های مهم عروسکی کشور شده است.


جناب خان هم لهجه خوبی دارد؛ هم خوب خالی می‌بندد؛ هم خوب آواز می‌خواند، هم خوب حرف می‌زند و اصطلاحات ویژه بچه‌های جنوب را می‌داند و به کار می‌گیرد و هم چهرۀ خوبی دارد. او از لبوفروشی تا ترانزیت پودر نارگیل را در برنامه کاری خود قرار داده و به شکل مویرگی در همه جا آشنا دارد!
ما از چند منظر جناب خان را دوست داریم. یکی از این‌ها شاید به دلیل متوازن کردن برنامه «خندوانه» است. رامبد جوان کفۀ برنامه را به سمت خودش و حرکاتش سنگین می‌کند؛ حتی زمانی که میهمان می‌آید بیشتر انگار ما رامبد را می‌بینیم تا مهمان را و این خوب نیست؛ اما جناب خان این کفه را به توازن می‌رساند.
از میان تمام عروسک‌هایی که در برنامه‌های متعدد حضور یافتند اقبال خان به گونه‌ای بود که امروز بخشی از مخاطبان خندوانه؛ مخاطب جناب خان هستند و به عشق او برنامه را دنبال می‌کنند.
جناب خان تلاش دارد شادی را به روح مخاطب تزریق کند؛ حتی کوتاه؛ حتی گذری؛ حتی محدود! او تلاش می‌کند جامعه‌ای را که برای خندیدن لب ندارد! را به خندیدن با دل دعوت کند. جامعۀ ما نه تنها خندیدن را فراموش کرده؛ جایی را که تبلور این خنده در صورت اوست هم فراموش کرده است. جامعۀ ما بی لبخند است. مردم حال‌شان زیاد خوب نیست. اگر یک روز شما حالتان خوب باشد به چه کسی می‌خواهید زنگ بزنید و با او قدم بزنید که او هم حالش خوب باشد؛ ما گروهی حال‌مان خوب نیست. گروهی افسرده شده‌ایم و باید برای این درد؛ دوایی طلب کنیم.
تلویزیون الا چند برنامه که یکی از آن‌ها همین خندوانه است چقدر به شادابی روح ما کمک می‌کند؟ این پرسش را باید پژوهشگران سازمان صدا و سیما جواب دهند.


درباره جناب خان
جناب خان شخصیتی عروسکی است که ابتدا در مجموعه نمایش خانگی کوچه مروارید در نقش لبو فروش جنوبی و سپس در سری دوم مجموعه خندوانه به عنوان یک استندآپ کمدین ظاهر شد. صدا پیشگی این عروسک به عهده محمد بحرانی و عروسک گردانی بر عهده مهدی برقعی و حامد ذبیحی است. او علاقه زیادی به خواندن ترانه‌های محلی جنوب ایران دارد. ترانه‌هایی نظیر اشکله جونم، سلام ای ناخدا و... او از بیست سالگی عاشق دختری به نام احلام شده است و طی این مدت هر هفته با خانواده به خواستگاری احلام می‌رود و هربار به دلیلی جواب منفی می‌گیرد. او با فروش لبو توانسته ثروت زیادی به به دست آورد. بیش‌ترین فروش وی در نمایشگاه کتاب تهران بوده که مردم بیش تر از کتاب به لبوهای او علاقه داشته‌اند.


یادداشت سردبیر
کد خبر: 81803
Share/Save/Bookmark