به گزارش خبرنگار سینمایی هنرنیوز؛ نشست مطبوعاتی فیلم سینمایی«بی خود و بی جهت» با حضور «عبدالرضا کاهانی» کارگردان و تهیه کننده فیلم، «مهران احمدی» مدیر تولید،« کارن همایونفر» آهنگساز، ، «پانته آ بهرام»، «رضا عطاران»،«نگار جواهریان»، «احمد مهران فر» بازیگران فیلم ،«مهرزاد دانش» منتقد سینما و«محمودگبرلو» مجری ومنتقد سینما دربرج میلاد برگزار شد.
دراین نشست کاهانی کارگردان فیلم اظهارداشت: من فکر می کنم هر چقدر فرم در کارهایم دیده نشود بهتر است من بعد از ساخت فیلم «هیچ» که خیلی ها آن را دوست دارند و اگریک بار دیگر آن را بسازم جور دیگری خواهم ساخت .
وی افزود: درفیلمهایم دوست دارم دوربین و کرین ها را حذف کنم و حرفهای دوستان را درمورد فیلم یک جور تحسین می دانم. ازطرفی رفته رفته که من در فیلمسازی به جلو حرکت می کنم می خواهم خودم را حذف کنم تا زندگی بهتر دیده شود و بازیگران هم به این
” دانش: متاسانه بسیاری از فیلم های امسال مشکل قصه گویی داشتند و نیم ساعت اول فیلم نمی توانستند حرفی برای گفتن به مخاطب داشته باشند. ادعای زیادی داشتند. “
دلیل در کارهای من بهتر دیده می شوند. از طرفی من در فیلم هایم از الفاضی رکیک استفاده نمی کنم.
کاهانی تصریح کرد: در زمان ساخت فیلم «بی خود بی جهت» به شدت از دیالوگ ها مراقبت می کردیم و مهران احمدی از دیالوگ ها محافظت می کرد و احساس می کردیم که باید نگران باشیم تا فیلم دراکران پروانه نمایش بگیرد هرچند قرار نبود این فیلم را بسازم و اما ساخته شد وبا وجود مراقبتهایی که ما داشتیم گویا بازهم فیلم من مشکل دارد و اگربا درایت آقای خزاعی نبود فیلم در جشنواره نمایش داده نمی شد.
کارگردان «بیست» عنوان داشت: من فیلم نامه را تا جایی که مغزم کار می کند تلاش می کنم با جزئیات بنویسم و بعد در طول تمرینات کار فیلم شکل بهتری می گیرد و بازیگران کار و همه عوامل هم کمک کردند که فیلم «بی خود بی جهت» مشکل کمتری داشته باشد و بازیگران کار و همه عوامل کمک کردند که کار شکل بگیرد و اگر این گروه نبودند فکر می کنم کار ساخته نمی شد.
درادامه این نشست «مهرزاد دانش» منتقد سینما درنقد فیلم گفت: فیلم آقای کاهانی به نظرم نشان داد که این فیلمساز به یک بیان ویژه و منحصر به فردی رسیده است. مسیری که با فیلم «هیچ» و«اسب حیوان نجیبی است» شروع وادامه پیدا کرد و با فیلم کنونی به یک غنای کامل نایل آمد.
وی ادامه داد: الآن که ما به سینمای کاهانی نگاه کنیم. فضای جمع و جور و مختصری از زندگی ویژگی آثارایشان است. به عنوات مثال ما از صبح تا شب که از خوا ب بیدار می شویم، یک سری کارهای تکراری انجام می دهیم و آقای کاهانی از این روزمرگی استفاده کرده و داستان فلم هایش را تعریف می کند.
این منتقد یادآورشد: متاسانه بسیاری از فیلم های امسال
” مهران فر: ما بیشتر سعی کردیم در شرایط و فیلم نامه ای که آقای کاهانی نوشته بود را در فیلم جاری کنیم و خیلی کاری نکردیم . “
مشکل قصه گویی داشتند و نیم ساعت اول فیلم نمی توانستند حرفی برای گفتن به مخاطب داشته باشند. ادعای زیادی داشتند، اما از عهده داستان گویی برنیامده و در ریتم مشکل دارند. اما فیلم کاهانی قرار نیست برای ما نسخه بپیچد و حرفهای عجیب و غریب بزند. امیتاز کاهانی این است که از هیچ یک فضای غیر متعارفی را خلق می کند و تماشاگر را به فضایی می برد که او را جذب کند و موقعیت های کار به جایی می رود که در جایی اوج می گیرد، شخصیت ها در جاهایی فضا را از یک فضای پرتنش یک فضای آرام می برند.
نگار جواهریان بازیگر فیلم هم ابرازداشت: تک تک بازیگران فیلم روی نقشها کار کردند و من درحین ساخت فیلم درتئاتر ایوانف کار می کردم و با آقای کاهانی برای اجرای آن به این نقش رسیدیم و هر روز دیالوگ ها روی کاغذ نوشته می شد و برای جمع می خواندیم و گروه تأیید می کرد.
کاهانی درتکمیل سخنان جواهریان عنوان داشت: تمرین های زیادی انجام شد و روی فیلم نامه کار کردیم و ازنوع راه رفتن ایستادن و حرف زدن و غیره که بیشتر زحمات خود بازیگران است. ازطرفی من معمولاً نقدها را می خواندم و از تماشاگران یاد می گیرم. تا فیلم به فیلم اثری بهتری را بسازم.
درپایان این نشست احمد مهران فربازیگر دیگر این فیلم هم گفت: ما بیشتر سعی کردیم در شرایط و فیلم نامه ای که آقای کاهانی نوشته بود را در فیلم جاری کنیم و خیلی کاری نکردیم و آقای کاهانی پشت مانیتور ما را می دیدند هر ۴ شخصیت را کنترل می کردند و مثل اصغر فرهادی در فیلم درباره الی که هر هفت شخصیت اصلی را می دیدند. آقای کاهانی هم این گونه عمل می کردند.