گزارش هنرنیوز از جلسه نقد و بررسی فیلم «بوسیدن روی ماه»؛
شخصیتهای «بوسیدن روی ماه» شعاری نیستند
دکتر احمد پاکتچی در جلسه نقد و بررسی فیلم سینمایی « بوسیدن روی ماه»گفت: در «بوسیدن روی ماه» جدالی میان مدرنیته و سنت دیده نمی شود و این دو در هم حل شده اند.
تاريخ : چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۲۷
جلسه نقد و بررسی فیلم سینمایی «بوسیدن روی ماه» روز گذشته ۲۳ آبان ماه با حضور دکتر حمیدرضا شعیری عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، دکتر احمد پاکتچی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، دکتر مرتضی بابک معین عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و همایون اسعدیان کارگردان این فیلم در سالن شهید مطهری دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.
دکتر شعیری در ابتدای این جلسه ضمن تقدیر از همایون اسعدیان به خاطر قابلیت های زبانی سینما گفت: سینما خود به تنهایی یک زبان است در میان تمامی زبان ها با این تفاوت که سینما زبانی نشانه ای است چرا علاوه بر تصویر از موسیقی ، بیان و... نیز بهره مند است و این موارد سینما را غنی و البته پیچیده کرده است.
وی ادامه داد: سینما جنبه باز نمودی و قابلیت بازگو کردن اتفاقات دنیای بیرون را دارد و در این باز نمودی برخی عناصر دنیا دخل و تصرف نیز دارد و گاهی این دخل و تصرف آن قدر عمیق است که عناصر واقعی فراموش می شوند از سویی دیگر سینما گاهی موارد پنهانی را بیان می کند، که شاید در دنیا کمتر به آنها توجه می شود و سینما با بیان آنها، فراتر می رود.
دکتر شعیری افزود: «بوسیدن روی ماه» فیلمی در مورد آثار جنگ است که مستقیما به موضوع جنگ نمی پردازد و تنها از این مسئله وام گرفته شده است.
در ادامه این نشست دکتر معین در خصوص این فیلم اظهار داشت: «بوسیدن روی ماه» فیلمی است که شخصیت های آن شعاری نیستند و تقابل ها در آن به چشم می خورد، تقابل میان چند نسل و برقراری ارتباط موثر میان نسل اول و نسل سوم، و ارتباط کم نسل دوم با دو نسل دیگر. همچنین تقابلی که در خصوص انقلاب در این فیلم بود به تقابلی بود که به چشم می خورد.
وی افزود: از تقابل های دیگری که در «بوسیدن روی ماه » به چشم می خورد تقابل فضای خانه با خارج از خانه است، خانه مکانی است که در آن ثبات دیده می شود و فضای بیرون از خانه در حال تغییر است اما از موراد دیگری که در این فیلم می توان به آن اشاره کرد بحث آشنایی زدایی از کلیشه ها است که قهرمانان این فیلم افرادی هستند که انگار آنها را می شناسیم و شخصیت هایی رئال هستند که مطلق گرا به آنها نگاه نشده است.
دکتر مرتضی بابک معین در پایان صحبت هایش عنوان کرد: در «بوسیدن روی ماه» هیچ گسستی میان مدرنیته و سنت دیده نمی شود و این دو در یکدیگر حل شده اند.
دکتر احمد پاکتچی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه این جلسه از جمود و پویایی در این فیلم صحبت کرد و گفت: در فیلم دو نوع نگرانی را می بینیم، نگرانی که خشک و دینامیک است و نگرانی که واقعی است و دغدغه است برای برخی افراد.
وی تاکید داشت: در «بوسیدن روی ماه» جدالی میان مدرنیته و سنت وجود ندارد و تنها نسل دوم دچار زندگی مکانیکی و یکنواخت شده است و از واقعیات دور شده است اما نسل اول که شاید نسلی با عقاید سنتی ونسل سوم که نسلی مدرن است با هم کنار می آیند.