دامادي: «يك اشتباه كوچولو» قصد ندارد مردم را با شكلك‌درآوردن بخنداند
دامادي: «يك اشتباه كوچولو» قصد ندارد مردم را با شكلك‌درآوردن بخنداند
 
تاريخ : شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۴۳
محسن دامادي با بيان اين كه در فيلم تازه‌ام با شكلك درآوردن قصد خنداندن مردم را ندارم، گفت: گرچه واژه «سينماي كمدي» قرباني برخي فيلم‌هاي با كيفيت پايين شده اما بهتر است از بيرون كساني با فشار و ايجاد تنفر در مردم، در پي حذف نوعي از سينما نباشند.

به گزارش هنر نیوز به نقل از فارس،‌ با آغاز نمايش عمومي فيلم «يك اشتباه كوچولو»، «محسن دامادي» كارگردان اين فيلم در خصوص موضوع و ميزان جذب مخاطب فيلم، سينماي كمدي حال حاضر و برنامه‌ كاري آينده گفت‌وگويي با فارس انجام داده كه در ادامه مي‌خوانيم:

* مبناي جابجايي در «يك اشتباه كوچولو» بر اساس اختلاف و شبهه است

وي در ابتداي گفت‌وگو درخصوص ايده اين فيلم گفت: ايده فيلم‌ها اغلب معلوم نيست از كجا مي‌آيد. در بيشتر فيلم‌هايي كه بر اساس جابجايي شكل مي‌گيرد، معمولا شباهت دو نفر است كه موجب جابجايي آدم‌ها با يكديگر و خلق موقعيت كمدي مي‌شود.

دامادي با بيان اينكه ايده كار متعلق به خودم بود، ادامه داد: بر اساس عادت و علاقه، دنبال سوژه‌هاي كپي و تكراري نمي‌روم. در اين فيلم يك قرارِ مشترك منجر به عوض شدن جاي دو نفر مي‌شود، كه هيچ‌گونه شباهتي با هم ندارند.

دامادي در خصوص انتخاب بازيگران فيلم گفت: بر اساس ذهنيتي كه داشتم، بازيگراني را نامزد نقش‌ها كردم و آقاي شريفي‌نيا در جذب آن‌ها و انتخاب بازيگران فرعي به من كمك كردند.

* «يك اشتباه كوچولو» فيلمي تجاري ولي خوش‌ساخت است

وي اضافه كرد: ساخته ديگرم «خانواده ‌ارنست» فيلمي است براي مخاطب عام، اما از گونه‌اي ديگر. فيلمي به شدت ملي و براي آن‌ها كه ايران را دوست دارند و به ويژه در حادثه‌ها كه اين مهرورزي، رويكردي جدي‌تر پيدا مي‌كند. نوشتن و ساختن «خانواده ارنست» در زماني كه همه به خاطر ساخت فيلم «يك اشتباه كوچولو» تشويقم مي‌كردند، نوعي احساس وظيفه بود. اميدوارم اين تجربه -كه سخني از دل برآمده است- بر دل‌ها بنشيند.

دامادي ادامه داد: در هنگام جشنواره، با توجه به علاقه و فشار تهيه‌كننده، فيلم «خانواده ‌ارنست» كه نه تدوين آن تمام شده بود و نه صداگذاري مناسبي داشت، شبانه از لابراتوار بديع به دفتر جشنواره فرستاده و در سينماهاي جشنواره توزيع شد تا با پرده‌هاي جابجا پخش شود. اما اكنون فيلم تغيير جدي يافته و اميدوارم بتوانم نسخه تغيير يافته آن را به جشن خانه سينما برسانم تا براي اولين بار در آنجا نمايش داده شود. اما فيلم جديدم «فرش قرمز» برگشت به همان نوع سينماي «يك اشتباه كوچولو» و براي جذب مخاطب بيشتر و البته براي سينماي سالم و متفاوت است. سعي كردم در «يك اشتباه كوچولو»، فيلمي تجاري ولي خوش‌ساخت بسازم.

* بازي‌‌هاي جديدي از بازيگران گرفته شد

دامادي در مورد گرفتن بازي‌‌هاي جديد از بازيگران پركاري مانند «محمدرضا شريفي‌نيا» و «امين حيايي» اظهار داشت: گمان مي‌كنم اين اتفاق در مورد هر دو بازيگر مطرح سينما اتفاق افتاده باشد. ما در زمستان سرد سال 1386 فيلمبرداري كرديم و همه بازيگران با جديت و گرما و علاقه به نقش‌هاي خود بها دادند. هيچ كدام از بازيگران اصلي فيلم، يعني آقايان امين حيايي و محمدرضا شريفي‌نيا و خانم‌ها مريلا زارعي و شيلا خداداد قبلا در نقش‌هاي مشابه اين فيلم بازي نكرده بودند و به نظرم همه در كار خود موفق بودند. فيلم تدويني طولاني مدت را پشت سر گذاشت و بعد گرفتار اختلاف شركا و حوادث پس از انتخابات شد، تا سرانجام نمايش آن به تابستان 89 رسيد.

* انسان در گذاشتن نام كمدي بر فيلم دچار ترديد مي‌شود

دامادي در رابطه با فضاي فيلم بيان داشت: فيلم سينمايي «يك اشتباه كوچولو» يك كمدي اجتماعي است. معمولا وقتي اسم كمدي مي‌آيد، بعضي فيلم‌هاي كمدي روي پرده كه نام‌هاي ناخوشايندي مثل «مبتذل» و «سخيف» روي آن‌ها مي‌گذارند، به ذهن مي‌‌آيد. به نظر مي‌رسد واژه سينماي كمدي قرباني اين نوع فيلم‌ها شده و در نتيجه انسان در گذاشتن نام كمدي بر فيلم خود دچار ترديد مي‌شود ولي به واقع جنس اين كمدي با آنچه كه در سينماي رايج و روي پرده هست، متفاوت است.

* با شكلك درآوردن قصد خنداندن مردم را ندارم

وي در رابطه با صحبت تهيه‌كننده فيلم كه گفته بود «يك اشتباه كوچولو» نشان مي‌دهد كمدي هم مي‌تواند خوب باشد، اضافه كرد: آقاي موثقي تعبير خوبي داشتند. به هر حال قصد ما اين نبود با زور بعضي از واژگان خاص، آواز خواندن و شكلك درآوردن مردم را بخندانيم.

* كساني سعي در جايگزيني واژه براي حذف نوعي از سينما نداشته نباشند

اين كارگردان سينماي ايران در خصوص استفاده از واژه‌هاي سخيف، سطحي و نازل براي برخي فيلم‌هاي كمدي گفت: من موافق استفاده از اين واژه‌ها نيستم. مردم به تدريج در انتخاب فيلم‌ها، تكليف خودشان را با سينماي ايران روشن مي‌كنند. بهتر است از بيرون كساني با فشار، سعي در جايگزيني واژه‌ها و ايجاد تنفر در مردم، در پي حذف نوعي از سينما نداشته نباشند. از سوي ديگر گمان نمي‌كنم هيچ كارگردان و تهيه‌كننده‌اي، تصميم بگيرد فيلم مبتذل و سطحي بسازد. مجموعه عناصري باعث مي‌شود يك فيلم به سمت اين واژگان ميل كنند.

* عنوان «كيفيت خوبي ندارد» مناسب‌تر از كلمات «سخيف» و «مبتذل»

وي در اين رابطه ادامه داد: فكر مي‌كنم نوع ارتباطي كه بعضي از بازيگران در تلويزيون و در مجموعه‌هاي درازمدت با مردم گرفتند، باعث شد بعضي تهيه‌كننده‌هاي سينما كه با سرمايه‌هاي خودشان فيلم مي‌سازند و نگران برگشت سرمايه هستند، تصميم بگيرند از اين جنس بازيگرها و اين نوع داستان‌ها استفاده كنند و از طرف ديگر با توجه به اينكه دستمزد اين بازيگرها بالاست، سعي كردند با استفاده نكردن از عوامل حرفه‌اي سينما، در ديگر بخش‌ها، فيلم را ارزان تمام كنند. نتيجه كار اين است كه فيلم از كيفيت مطلوب برخوردار نباشد.

دامادي در ادامه بيان داشت: فكر مي‌‌كنم عنوان فيلم «كيفيت خوبي ندارد» بهتر از كلماتي مثل «سخيف» و «مبتذل» و «سطحي» است.

* با عنوان مافياي اكران و عناوين اين‌چنيني موافق نيستم

وي در ادامه در خصوص عنوان مافياي اكران در سينما گفت: با عنوان مافياي اكران و عناوين اين‌چنيني موافق نيستم. بالاخره يك بازار عرضه و تقاضاست. در اين بازار اغلب قشر سينمارو به سمت آن نوع سينما ميل مي‌كنند؛‌ در نتيجه سينمادار هم آن نوع فيلم‌ها را اكران مي‌كند.

* كارگردان‌هايي كه فيلم‌هايشان در اكران عمومي مورد اقبال قرار نمي‌گيرد، صبوري كنند

دامادي با بيان اينكه حركت‌هاي فرهنگي كُند پيش مي‌رود، بيان داشت: زمان مي‌برد تا مردم به سمت فيلم‌هاي بهتر تمايل پيدا كنند. من چيزي جز صبوري نمي‌‌توانم به كارگردان‌هايي كه فيلم‌هايشان در اكران عمومي مورد اقبال قرار نمي‌گيرد، بگويم. با پرخاش به اين و آن و استفاده از واژگان غير فرهنگي و رنجاندن سينماداران كشور، چيزي به نفع كسي تغيير نمي‌كند. اما اگر زياني در نمايش اين نوع فيلم‌ها براي سينماگران بوجود مي‌آيد، بايد متوليان فرهنگي جبران هزينه‌هاي آن‌ها را بكنند و از فيلم‌هاي متفاوت پشتيباني كنند تا به تدريج اين نوع سينما هم جاي واقعي و مخاطب واقعي خودش را پيدا كند.

* سينما را جايي مي‌دانم كه خانواده‌هاي ايراني براي تفريح انتخاب مي‌كنند

دامادي در پاسخ به اين سوال كه آيا «يك اشتباه كوچولو» مي‌تواند با تماشاگر ارتباط برقرار كند، افزود: هر كس اين فيلم را ديده، معتقد است داستاني شيرين و ساختاري روان و بازي‌‌هاي خوب و مجموعه‌ عناصري كه مردم از يك سينماي مفرح انتظار دارند، دارد. اساسا در ايران، سينما جايي است كه خانواده‌هاي ايراني، معمولا براي تفريح انتخاب مي‌كنند. «يك اشتباه كوچولو» اين ويژگي را دارد.

* كساني كه وارد سينماي حرفه‌اي مي‌‌شوند، دوره تجربي طي كنند

كارگردان فيلم سينمايي «خانواده ارنست» در ادامه گفت‌وگوي خود با فارس در رابطه با زمان اكران فيلم تصريح كرد: گمان مي‌كنم زمان اكران فيلم مقارن با ماه مبارك رمضان باشد. اكنون كشور با بحران گراني كالاها و كاستي دستمزدها روبروست. ممكن است خانواده‌هايي كه بنيه مالي ضعيف‌تري دارند، رفتن به سينما را از برنامه‌هاي روزمره و هفتگي خود كنار بگذارند. شايد اين موضوع بر اكران فيلم‌ها نيز تاثير بگذارد.

وي در خصوص ميزان فروش فيلم خود گفت: معمولا پخش‌كننده‌ها در اين باره اظهار نظر مي‌كنند. آن‌ها براي فيلم «يك اشتباه كوچولو» پيش‌بيني فروش خوبي كرده‌اند.

محسن دامادي درباره جايگاه «يك اشتباه كوچولو» در كارنامه‌ هنري‌‌اش گفت: اين فيلم، اولين كار من در سينماي 35 ميلي‌متري بود. پيش از آن 5 فيلم سينمايي ويديويي ساختم و تجربيات خوبي كسب كردم. چقدر خوب است تمام كساني كه وارد سينماي حرفه‌اي مي‌‌شوند، اين دوره تجربي را طي كنند.

* بازنويسي نهايي «فري اكازيون» در برنامه كاري آينده‌ام قرار دارد

دامادي در پايان در رابطه با برنامه‌هاي كاري آينده‌اش به فارس گفت: حدود 10 سال پيش فيلمنامه‌اي نوشتم كه يك بار براي آن پروانه ساخت هم گرفتم و بعد كنار گذاشتم. اكنون اين فيلمنامه را با عنوان «فري اكازيون» بازنويسي مي‌كنم و بعد از اتمام كارهاي «فرش قرمز» در اولويت قرار دارد. البته اگر خدا بخواهد و عمري باقي باشد.



کد خبر: 16111
Share/Save/Bookmark