اجرای طرح یکسان سازی بازارچه های موقت نوروزی در سال ۹۵
مدیرکل صادرات معاونت صنایع دستی سازمان خبر داد؛
اجرای طرح یکسان سازی بازارچه های موقت نوروزی در سال ۹۵
شرایط و ضوابط جدید برگزاری هرچه منسجم تر و منظم تر بازارچه های نوروزی در سال ۹۵ در قالب طرح یکسان سازی بازارچه های صنایع دستی در تمامی استان ها در نشست تخصصی هماهنگی برگزاری بازارچه های موقت نوروزی به منظور اجرای کامل در نوروز ۹۵ به مسئولین مرتبط استانی اعلام شد.
 
تاريخ : چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۸
به گزارش هنرنیوز؛نشست تخصصی هماهنگی برگزاری بازارچه های موقت نوروزی سال ۹۵ با حضور بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان، یدالله جعفری مشاور رئیس سازمان و مدیرکل حوزه ریاست، محمودیان مدیرکل صادرات معاونت صنایع دستی ، میرزالو مدیرکل دفتر حمایت از تولید معاونت، مدیران کل استانی و نیز معاونین صنایع دستی استان ها عصر روز گذشته ۴ اسفندماه در سازمان برگزار شد.

پویا محمودیان مدیرکل صادرات و بازرگانی معاونت صنایع دستی سازمان در نشست تخصصی هماهنگی برگزاری بازارچه های نوروزی سال ۹۵ گفت:همانطور که می دانیم بازارچه های نوروزی از سال ۸۷ در کشور تشکیل شدند و اگر ۲۰ خرداد بزرگترین رخداد صنایع دستی است می توان گفت که بازارچه های نوروزی نیز بزرگترین رخداد خردهخ فروشی و فروش صنایع دستی در کشور است.

وی افزود: در بازارچه های نوروزی سلایق بازار را می سنجیم در این فرصت می توان فروشنده و تولید کننده را بدون واسطه در ارتباط با هم قرار داد، این رخداد از بعد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز قابل تامل است.

محمودیان با اشاره بر کمیت و کیفیت بازارچه های نوروزی در سال۹۴ گفت: در سال گذشته در مجموع ۵هزار و ۶۳۳ غرفه در قالب ۵۳۰ بازارچه، رقم فروش بازارچه های نوروزی بر اساس آمار ۲۴۱ میلیارد تومان بود که این رقم فروش برای ما بسیار حائز اهمیت است. این امر باعث شد تا امسال باقدرت و تلاش بیشتری در این زمینه اقدام کنیم.

وی با اشاره بر بالاترین های سال گذشته گفت: در سال گذشته بالاترین میزان فروش صنایع دستی در بازارچه های نوروزی مربوط به استان کرمان بود، بیشترین تعداد محل برگزاری مربوط به گیلان بود، بیشترین تعداد غرفه عرضه محصولات با ۵۸۷ غرفه عرضه محصولات مربوط به کرمانشاه بود.

مدیرکل دفتر صادرات صنایع دستی ادامه داد: در زمینه استان های برتر در کسب بالاترین دصد تغییرات عملکرد بازارچه های نوروزی در میزان فروش استان لرستان با ۱۷۷۴درصد رشد و استان همدان نیز در همین حوزه جزو استان های برتر قرار گرفتند.بطور کلی میزان فروش محصولات صنایع دستی در بازارچه های نوروزی سال ۹۴ نسبت به سال گذشته ۲۶درصد افزایش داشته است.

وی در زمینه میزان و کیفیت افزایش فروش صنایع دستی گفت: تعداد محل های برگزاری ۱۵درصد، تعداد غرفه های عرضه محصولات ۱۲ درصد و در پایان نیز تعداد بازدیدکنندگان ۶۲ درصد افزایش داشت.

وی با اشاره بر این مطلب که میزان فروش به طور قطع از آنچه در حال حاضر وجود دارد بیشتر است گفت: معتقدیم این آمار بیش از میزان فعلی است و این امر گاها به دلیل کمتر اعلام شدن آمار فروش توسط هنرمندان است که بر روی آمار کلی تاثیر می گذارد. به همین منظور در تلاش هستیم تا آمارهای مربوط به این حوزه نیز با دقت بیشتری جمع آوری شود.

محمودیان تاکید کرد: ۵ استان برتر در تعداد محل بازارچه های نوروزی مربوط به استان های گیلان، اصفهان، فارس، کرمانشاه و خراسان رضوی بود، در زمینه بالاترین غرفه های عرضه محصولات نیز استان های کرمانشاه، مازندران، گیلان، خوزستان و کردستان بالاترین رتبه را کسب کردند. همچنین فروش محصولات صنایع دستی نیز در استان های کرمان، مازندران، فارس ، گیلان و یزد نیز به رشد قابل توجهی در سال گذشته رسیده بود.

وی با اشاره بر لزوم یکسان سازی غرفه های فروش نوروزی افزود: معاونت صنایع دستی به عنوان متولی اصلی صنایع دستی در کشور طرح یکسان سازی بازارچه های صنایع دستی را در سال گذشته با همکاری کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به انجام رساند،برای سال ۹۵ نیز در نظر داریم با توجه به عملکرد رضایت بخش استان ها در سال گذشته این امر را به صورتی جدی تر و منسجم تر به اجرا درآوریم که همکاری همه جانبه استان ها را می طلبد.

مدیرکل دفتر صادرات صنایع دستی معاونت صنایع دستی ادامه داد: امیدواریم در راستای ساماندهی فروش و ایجاد نظم و ترتیبی که قرار است در بازارچه های نوروزی انجام شود این طرح با همکاری تمامی بخش ها به طور جدی به انجام برسد.
وی در زمینه قوانین جدی در برپایی بازارچه های نوروزی گفت: امیدواریم بر اساس این امر که تعداد محل های برگزاری بازارچه های نوروزی از هم اکنون اعلام می شود امسال شاهد رشد فزاینده تعداد محل ها و تعداد غرفه های بازارچه های صنایع دستی در استان ها باشیم.

وی با اشاره بر شرایط و ضوابط جدید در برگزاری بازارچه های نوروزی سال ۹۵ تاکید کرد: مواردی چون؛ استفاده از تمامی اماکن قابلیت دار استان برای برگزاری بازارچه های نوروزی، ممانعت از فروش صنایع دستی خارجی و غیر ایرانی در غرفه ها، تفکیک غرفه ای صنایع دستی و غرفه های سوغات خوراکی استان، تنظیم قیمت ها به صورت واقعی، لزوم حضور مسئولان غرفه ها به منظور پاسخگویی به مراجعین و گردشگران، اختصاص دادن اولویت در اختیار گذاری غرفه با هنرمندانی که مهر اصالت یونسکو و نشان ملی مرغوبیت کالا دارند،واگذاری رایگان غرفه هایی که در سال های گذشته نیز به صورت رایگان در اختیار هنرمندان قرار می گرفت به ویژه در رشته های آسیب پذیر تر، نصب چادر های متحدالشکل آبی رنگ با آرم سازمان میراث فرهنگی به منظور تفکیک بازارچه های سازمان از دیگر بازارچه های عرضه محصولات در قالب طرح یکسان سازی بازارچه های صنایع دستی به منظور اجرا به در تمامی استان ها ابلاغ می شود.

محمودیان در پایان سخنانش اضافه کرد: امیدواریم براساس این ضوابط در بازارچه های نوروز۹۵ شاهد رشد و توسعه کمی و کیفی این بازارچه ها در تمامی استان ها باشیم.

در ادامه این نشست فریدون میرزالو مدیرکل حمایت از تولید معاونت صنایع دستی سازمان نیز با اشاره بر لزوم توجه بیشتر به حوزه تولید و حمایت از تولید صنایع دستی ادامه داد: برنامه کارگاه گردی در سال ۹۳ و ۹۴ در استان های مختلف انجام شد که قصد داریم این طرح را در سال ۹۵ نیز به شکلی منسجم تر منظم تر به انجام برسانیم.

وی افزود: برنامه کارگاه گردی در سال ۹۵ با تغییراتی مواجه است تا گردشگران خارجی و حتی داخلی بتوانند در بازدید های خود از آثار تاریخی از کارگاه های تولید صنایع دستی در استان ها نیز بازدید داشته باشند تا از نزدیک در جریان نحوه تولید آثار صنایع دستی قرار گیرند.

میرزالو در پایان تاکید کرد: با هماهنگی استان ها با کارگاه های موجود در استان، تجهیز و آماده سازی برخی از این کارگاه ها، باید تمهیداتی اندیشیده شود تا در قالب تورهای کارگاه گردی در استان ها گردشگران را به سوی کارگاه های تولید صنایع دستی راهنمایی کرد.
کد خبر: 89454
Share/Save/Bookmark