دومین نشست نقد و بررسی هنرهای تجسمی بیداری اسلامی برگزار شد
با حضور احمد قلی زاده، محسن نوری نجفی و مسعود شجاعی طباطبایی؛
دومین نشست نقد و بررسی هنرهای تجسمی بیداری اسلامی برگزار شد
 
داخلی آرشيو خبر
تاريخ : سه شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۰۶
دومین نشست نقد و بررسی هنرهای تجسمی بیداری اسلامی روز گذشته با حضور احمد قلی زاده، محسن نوری نجفی و مسعود شجاعی طباطبایی برگزار شد.



به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی بنیاد رودکی، در آغاز این نشست نخست احمد قلی زاده در خصوص تاثیر انقلاب بر گرافیك گفت: وقتی زمزمه های انقلاب شروع شد، حكومت تمام رسانه ها تصویری و صوتی كه دست رژیم بود را مسدود كرد و تنها این دانشجویان گرافیست بودند كه در قالب شبنامه برای مردم اطلاع رسانی می كردند.



او ادامه داد: این كارها با سختی و مشقت به صورت تك رنگ و تراكت در سطح مساجد و دانشگاه توزیع می شد.



او گفت: آغاز گر این حركت نیز دانشجویان دانشگاه تهران بودند و بعد از آن مراكز فرهنگی و آموزشی متولی این حركت ها بودند.



این استاد گرافیك معتقد است: همراه شدن گرافیك و كاریكاتوریست در كنار هم سبب حركت عظیمی در آن زمان بود تا جائیكه منجر به عكس العمل شاه شد.



قلی زاده گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی امكانات و تجهیزات به دست انقلابیون افتاد و كارها به صورت حرفه ای تر تولید و توزیع شد.



سخنران بعدی این نشست محسن نوری نجفی بود، او معتقد است: برای بررسی تاثیر انقلاب بر هنر و كاریكاتور یا گرافیك باید گفت كه انقلاب صد در صد تاثیر گذار بود.



او ادامه داد: انقلاب مثل نوری بود كه وقتی در فضایی پخش می شود بر اشیاء اطراف خود تاثیر می گذارد و این تاثیر چیزی است كه امروز شاهد آن هستیم.



او افزود: انقلاب بر مسایل علمی، پزشكی، فلسفی تاثیر گذاشت و بی شك هنر حال چه كاریكاتور و یا گرافیك از این قاعده مستثنی نبود.



این استاد دانشگاه انتقاد پذیری را یكی از شاخه های مهم پیشرفت و توسعه در كار هنری دانست و گفت: انتقاد اگر درست و منطق باشد می تواند باعث پیشرفت در كار شود.



سخنران بعدی این برنامه سید مسعود شجاعی طباطبایی بود كه گفت: تاریخ كاریكاتور و شكل گیری آن با كار رسانه ای آغاز شد كه دو نشریه توفیق و كاریكاتور در پیش از انقلاب فعالیت مستمر داشتند.



او ادامه داد: این دو نشریه تا مدتی توانستند به كار خود ادامه دهند اما انتشار یك كاریكاتور از سوی یكی از هنرمندان در نشریه توفیق سبب توقیف آن توسط حكومت شاه شود.



رئیس خانه كاریكاتور ایران افزود: به خاطر اینكه زبان كاریكاتور نیشدار و تلخ است بیشتر مواقع با عكس العمل های زیادی از سوی تمام دولتمردان دنیا دارد.



او گفت: محدودیتی كه در آن زمان برای كاریكاتوریست ها قائل بودند سبب شد كه كاریكاتوریست ها در محافل روشنفكری دور هم جمع شوند.

کد خبر: 32230
Share/Save/Bookmark