به گزارش هنرنیوز و به نقل از سینما روایت ، نقد و بررسی سریال کیمیا با حضور تهیه کننده ، کارگردان ، مسعود بهبهانی نیا نویسنده اثر ، مهدی پاکدل و سوگل طهماسبی بازیگران این سریال به همراه رسول شادمانی مجری – کارشناس این برنامه در شامگاه یکشنبه شب 29 آذر ماه در سالن اسوه برگزار گردید.
رسول شادمانی در ابتدا با بیان اینکه این اولین باری است که ما در سینما روایت شاهد نقد و بررسی یک سریال هستیم و آن هم به دلیل ویژگی خاص این سریال است گفت: کیمیا محصول مشترک شبکه دو و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس است و هنگامی که ما شاهد پخش دقایقی از پشت صحنه این سریال بودیم به وضوع سختی کار مشاهده می شد. وی عنوان کرد: خوشحالیم که برای اولین بار سریالی با پیش از 100 قسمت در تلویزیون تولید شده است که باید از این اتفاق به عنوان یک اتفاق میمون یاد کرد.
چالش اصلی ما « جذب مخاطب » بود مسعود بهبانی نیا به عنوان نویسنده اثر در این جلسه گفت: چالش اصلی ما در این نوع کارها «جذب مخاطب» است و بستری که من در این کار انتخاب کردم شامل چهار دهه اخیر بود که فکر می کنم این دوران ، ظرفیت کار برای تولید آثار متعددی را خواهد داشت.
وی ادامه داد: بیش از 70 درصد از مردم ما، دیگر خاطره ای از انقلاب ندارند و آنهایی هم که خاطره ای از انقلاب دارند سعی می کنند این خاطره را فراموش کنند مثل برخی از مدیران و مسئولین کشور!
این نویسنده اضافه کرد: هدف ما از بیان دوران انقلاب این بود که می خواستیم این شرایط را برای نسل جدید یاد آوری کنیم. با توجه به اینکه من این تجربه را در سریال خاک سرخ داشتیم که خیلی ها نسبت به دفاع مقدس و تکرار جنگ، یک جور مقاومت از خودشان نشان می دادند لذا ما سعی کردیم در سریال کیمیا با یک قصه ملودرام مردم را به آن سالها و حوادث ببریم و به نوعی ما در این سریال تاریخ را به شکل گلچین شده تکرار کردیم و لزومی نمی دیدم که حوادث را نعل به نعل عنوان کنم و ادعایی نداشتیم که می خواهیم تاریخ را تکرار کنیم ضمن اینکه در این کار سعی کردیم از نگاه تازه تری به شخصیت ها نگاه کنیم البته این نوع کارها ، کارهای سختی است که به منزله حرکت روی لبه تیغ خواهد بود.
اگر حمایت های مالی انجمن نبود کیمیا شروع نمی شد
جواد افشار کارگردان سریال کیمیا نیز در این جلسه با شوخی عنوان کرد : کار آنقدر سخت بود که اگر دوباره به من پیشنهاد ساخت سریال کیمیا را بدهم حتما آن را نخواهم ساخت !
وی با اشاره به شرایط سخت تولید در خصوص سالهای قبل و اولیه انقلاب تصریح کرد: امروزه ما اگر بخواهیم در مورد قصه سالهای اخیر هم فیلم بسازید با مشکل روبرو خواهید بود چه برسد که بخواهیم سالهای قبل و بعد ازانقلاب را در تهران تصویر سازی کنید. الان که کار را به صورت مونتاژ شده می بینم واقعا اگر لطف خدا و همت دوستان نبوده این کار ساخته نمی شد.
این کارگردان تلویزیون با تشکر از مسئولین انجمن سینمای انقلاب ادامه داد: اگر عزیزان انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس حمایت مالی از پروژه نمی کردند قطعا این پروژه استارت نمی خورد و من از همه این عزیزان و هم از مسئولین سابق و جدید تلویزیون بابت ساخت سریال کیمیا تشکر می کنم.
نویسنده معمولا سر صحنه حضور داشت مهدی پاکدل بازیگر نقش پژمان هم در این جلسه گفت: برای من افتخاری بود که درخدمت آقای افشار باشم چرا که یکی از آرزوهای همیشگی من، همکاری با ایشان بود. آقای افشار کارگردان بسته ای نیست و به پیشنهادهای بازیگران توجه دارد. کارگردانی فقط دکوپاژ نیست بلکه باید توانایی نزدیک تر کردن قلب عوامل به همدیگر را هم داشت و آقای افشار این مهارت را داشتند. ضمن اینکه من در تمام کارهایی که کردم واقعا ندیده بودم که نویسنده اثر اینقدر سرصحنه حضور داشته باشد و آقای بهبهانی نیا معمولا هفته ای یک روز را سر صحنه حاضر بودند.
سریال کیمیا سرشار از صمیمیت و دوستی بود سوگل طهماسبی که در سریال کیمیا نقش نرگس را برعهده داشت نیز در این جلسه گفت: پروژه کیمیا سرشار از صمیمیت و دوستی بود و اگر غیر از این بود ما امروز شاهد بازتاب خوب این سریال در میان مردم نبودیم و همه این ها به خاطر داشتن پشت صحنه خوب و هدایت خوب بازیگران توسط کارگردان بوده.است.
سریال های طولانی به صرفه تر است
جواد افشار با اشاره به ساخت سریالهای طولانی مدت و بحث هزینه های مالی آن یادآور شد : تولید سریال های طولانی به لحاظ مالی به صرفه تر است و این سریال که تقریبا معادل چهار سریال 26 قسمتی است به لحاظ هزینه ها کمتر از چهار سریال هزینه برداشته است. اگر هزینه هر سریال 26 قسمتی را حدود 3 الی 4 میلیارد تومان تصور کنیم سریال کیمیا که معادل چهار سریال می شود باید حدود 15 میلیارد تومان هزینه داشته باشد اما ما این سریال را کمتر از این رقم ساختیم ضمن این که بازخورد آن نیز خیلی بیشتر از چند سریال بوده است لذا اگر تلویزیون به سمت تولید سریال های بلند مدت برود بهتر از ساخت سریال های کم تعداد است که معمولا این سریال ها یا دیده نمی شوند و یا کمتر دیده می شوند. هر چند که معتقدم این اتفاق دیرهنگام شروع شده است.
این کارگردان با بیان اینکه ما پارامترهایی را در سریال کیمیا تجربه کردیم که می توانیم تجارب خودمان را در اختیار فیلمسازان دیگری که تمایل به ساخت سریالهای بلند دارند بگذاریم خبر داد که در این سریال 500 لوکیشن ، 600 جلسه فیلمبرداری ، 400 هنرپیشه که حدود 30 الی 40 بازیگر آن بازیگران محبوب و شناخته شده سینما و تلویزیون بودند ، 200 بازیگر تئاتر که سالها پشت درهای بسته مانده بودند حضور داشتند.
امیدواریم تولید سریال های طولانی ادامه داشته باشد افشار گفت: در سریال کیمیا ما شاهد اتفاقاتی مربوط به سالهای 57 تا سال 90 هستیم و این درحالی است که ما همچنان موضوع های بکر و دست نخورده ای در خصوص سالهای اولیه انقلاب و دفاع مقدس داریم و امیدواریم تولید سریال های طولانی بتواند به این موضوعات بپردازد و این رویه همچنان ادامه پیدا کند.
وی با اشاره به نظرسنجی های صدا و سیما در مورد مخاطین این اثر افزود: بر اساس نظر سنجی صدا و سیما؛ ما در هفته اول 27 درصد ، هفته دوم 36 درصد ، هفته سوم 44 درصد ، هفته چهارم بالای 50 درصد و هم اکنون بیشتر از 67 درصد مخاطب داشتیم و این نشان می دهد که تماشاگران سریال به دلیل طولانی بودن این اثر ، رو به افزایش بوده است. در خلق شخصیت و لوکیشن محدودیتی نداشتیم
مسعود بهبهانی نیا نیز در بخش دیگری از این جلسه در مورد ساخت سریال های طولانی مدت اظهار داشت: تجربه ساخت سریال های طولانی مدت را همه کشورهای دنیا دارند اما کیمیا اولین تجربه ما در این زمینه بود البته در دنیا این نوع کارها به درستی مدیریت می شوند یعنی یک تیم تولید، نگارش و کارگردانی وجود دارند و در کنار آنان نیز مدیریتی قرار دارد که همه چیز از جمله زمان و هزینه را مدیریت می کند اما ما این جا همه چیز را به شیوه سنتی انجام می دهیم! و یک نفر به عنوان نویسنده – هر چند که خانم پارسافر نیز به عنوان نویسنده با من همکاری می کردند - می نشیند 3000 سکانس در 2800 صفحه را در طول چهار سال می نویسد و یک کارگردانی، خودش را موظف می کند که این 3000 سکانس را در 600 جلسه کارگردانی کند. این درحالی بود که من به عنوان نویسنده هیچ محدودیتی به لحاظ لوکیشن و خلق شخصیت ها در نگارش نداشتم.
برخی ها به مدد تکنولوژی به دنبال سوتی سریال هستند جواد افشار درخصوص باورپذیری فضاسازی سریال گفت: مردم دوست دارند واقعیت ها را ببینند و اگر تصاویری را ببنند که تصور کنند قدری با واقعیت فرق می کند معترض می شوند در حالی که این تصاویری که شما به صورت مستند از سال 57 می بینید به دلیل کاهش کیفیت نگاتیو است که از رنگ و رو افتاده است یعنی اگر شما آنجا در و دیوار را رنگ رو رفته می بینید به خاطر افت نگاتیو است وگرنه رنگ دیوار مثل همین امروز است. بنابراین همین که مخاطب امروزه به کمک دیجیتال ، صحنه ها را شارپ می بیند احساس می کند که این تصاویر باور پذیر نیست در حالی که ما سعی کردیم از متریال همان زمان استفاده کنیم به همین منظور ، بسیاری از صحنه ها را در خاور شهر که کمترین تغییری نسبت به سالهای اولیه انقلاب داشته است تصویربرداری کردیم.
وی ادامه داد: آرشیو لباسی که دفتر آقای شفیعی در اختیار دارند شاید تلویزیون هم نداشته باشد که همه این سالها متعلق به دهه 50 است ما سعی کردیم از این لباس ها برای باور پذیری بیشتر استفاده کنیم. شما اگر 20 سال قبل سریالی می دیدید تکنولوژی مثل امروز دراختیار نبود که آن را خیلی دقیق تر ببینید اما امروز به مدد تکنولوژی برخی از پلان های کار را ضبط می کنند و آن را جلو و عقب می کنند و در ته تصویر یک موردی را به عنوان سوتی سریال کیمیا پیدا می کنند و در فضای مجازی نشان می دهند.
به گفته افشار سریال کیمیا توانسته است مردم را به سمت تلویزیون جذب کند در حالی که تلویزیون در سالهای اخیر به لحاظ جذب مخاطب ریزش هایی داشته است.
کیمیا توانست شبکه های تلویزیون را احیا کند روح الله سهرابی قائم مقام مدیر انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس که از ابتدای جلسه در میان تماشاگران حضور داشت در این جلسه گفت: من طی گفتگویی که با خبرگزاری فارس در مورد کیمیا داشتم عنوان کردم که این سریال توانسته خیابانها را خلوت کند. اما در مورد نقدهایی که در مورد این سریال در مطبوعات نوشته می شود حرف دارم چرا که می بینم خیلی از دوستان، بیشتر به مسائل جزئی تر مثل اینکه در فلان پلان، ماشین 206 وجود داشت پرداختند! در حالی که یادمان نرود سریال کیمیا توانسته شبکه های تلویزیون را احیا کند. شاید تا قبل از سریال کیمیا، خیلی شبکه دو دیده نمی شد اما این سریال کمک کرد تا این شبکه بیشتر دیده شود. ضمن اینکه درام قصه که به صورت هوشمندانه توسط آقای بهبهانی نیا نوشته شده به سمت خلق یک قصه عاشقانه در کلیت کار رفته و این اثر را با این نگاه به پیش برده است ضمن اینکه نگاه حساب شده آقای افشار را نمی توان نادیده گرفت این درحالی است که ایشان در این کار چند قدم جلوتر از کارهای قبلی خودشان گام برداشتند.
وی ادامه داد: سریال کیمیا ،آزمون خیلی خوبی برای تلویزیون بود و معتقدیم که تلویزیون باید این مسیر را با قوت ادامه دهد. این سریال به بحران مالی تلویزیون برخورد کرد و حتما مشکلات و ضعف هایی دارد اما خدا را شکر که خروجی این سریال موفقیت آمیز بوده است.
زنگ های مداوم پورمحمدی به شفیعی! محمد رضا شفیعی تهیه کننده سریال کیمیا که به گفته خودش به دلیل اینکه باید سریال را برای پخش آماده می کرده قدری دیر به جمع عوامل سریال پیوست در این جلسه یاد آور شد : گرفتاری اول ما برای کیمیا این بود که دوستان تلویزیون را توجیه کنیم « که می شود سریال طولانی مدت ساخت» و مشکل اصلی تلویزیون در این مورد بحث هزینه ها بود. لذا توجیه طرح یک پروسه طولانی مدت بود و بلاخره معاونت سیما وقت کمک کرد تا این طرح تصویب شود. اما بحث بعدی موضوع بودجه بود و ما توضیح دادیم که با رقم های کمتری هم می توان این سریال را تولید کرد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه ما با 85 قسمت آماده فیلمنامه روبرو بودیم لذا این امر موجب شد تا ما شاهد کاهش هزینه های تولید باشیم . ما حتی یکی دوبار پیش تولید را شروع کردیم اما به دلیل نبود بودجه کار متوقف شد اما اگر انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس وارد کار نمی شد این پروژه هرگز راه اندازی نمی شد.
وی که به هنگام صحبت کردن موبابلش یکسره زنگ می خورد به شوخی گفت: نمی دانم آقای پور محمدی چه کاری دارد که چند بار زنگ زده است.
راه اندازی «سیستم گاف گیری» توسط برخی از رسانه ها شفیعی تصریح کرد: مخاطب امروز تلویزیون مثل دوره دهه 60 نیست که حتما انتخاب محدودی داشته باشد در حالی که الان انتخابات او وسیع است و شما اگر ابزار جذب مخاطب عام را نداشته باشید او شما را به راحتی کنار می گذارد و به سراغ برنامه دیگری می رود. لذا باید نگاه سرگرمی در سریال جدی گرفته شود. چرا که مخاطب، اول به دنبال سرگرمی و جذابیت است و بعد محتوا است که برای او ارزشمند می شود.
تهیه کننده سریال کیمیا افزود: سیستم گاف گیری، سیستمی است که رسانه ها راه اندازی کردند تا گاف بگیرند در حالی که رسانه ها بویژه رسانه هایی که درحوزه فرهنگ و هنر تخصص دارند باید نگاه عمیق تری به حوزه سریال و فیلم داشته باشند وگرنه اینکه در فلان پلان یک 206 دیده شد خیلی موضوع سطحی است در حالی که ما باید یاد بگیریم به دنبال مسائل جدی تری سریال کیمیا باشیم چرا که برخی از مسائل جزیی - که بعضی های آن نیز ساختگی است – نباید مورد توجه قرار بگیرد هر چند که می پذیریم ما هم اشتباهاتی داشتیم.
ما هم می توانیم خیابانها را خلوت کنیم مهدی پاکدل در ادامه اضافه کرد: روزگاری که ما در تلویزیون هزار دستان می ساختیم ترکیه تنها یک کارگران معروف داشت و هر 5 سال یکبار یک کار می ساخت درحالی که ما هم می توانیم خیابان ها را خلوت کنیم و می توانیم سریال های پرمخاطب بسازیم به شرطی که به هنرمندانمان اعتماد کنیم.
سید فرهاد حسینی ناظر انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در پروژه کیمیا که در سالن حضور داشت با اشاره به نویسنده اثر در این جلسه گفت: من دست آقای بهبهانی نیا را می بوسم به خاطر اینکه نگاه خاصی به ارزش ها داشته است و این کار با صداقت نوشته شده است.
جواد افشار جانبازی است که به دنبال ارزش هاست وی از جواد افشار به عنوان یک جانبازی که دغدغه ارزش ها را دارد یاد کرد و افزود: مجاهدت آقای افشار که خودشان جانباز جنگ هستند در این کار، فوق العاده است و خوشحالیم کسی این سریال را تولید کرده که خودش در جنگ حضور داشته و سکاندار این کار ارزشی بوده است.
سید مرتضی مصطفوی از فیلمنامه نویسان هم در این جلسه گفت: ما بلاخره شاهد شکستن این تابو بودیم و تلویزیون توانست سریال بیش از 100 قسمتی بسازد و امیدوارم همچنان شاهد سریال های ارزشی در صدا و سیما باشیم.
مراسم پایانی این برنامه نیز ثبت عکس یادگاری با عوامل بود.