حامد عنقا در گفتوگو با هنرنیوز:
کمدیهای پیژامهای در تلویزیون هم کم نیست
تاريخ : شنبه ۸ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۴۳
یک فیلمنامهنویس گفت: تعداد فیلمهای نازل در سینمای جهان کم نیست ولی در کشور ما به دلیل نوع سیستم نظارتی و هدایتی خاصی که در ساخت فیلمها وجود دارد، سطح توقع و انتظارات و به همان نسبت انتقادات را بالا افزایش دادهاست. حامد عنقا، فیلمنامهنویس در گفتوگو با هنرنیوز درباره گزارش صدا و سیما پیرامون به ابتذال کشیده شدن سینمای ایران گفت: سینمای جهان مجموعهای است از فیلمهایی که متناسب با همه سلیقهها ساخته میشوند ولی در کشور ما به دلیل سیستم نظارتی خاصی که وجود دارد، انتظارات و انتقادها بیشتر است. وی افزود: سینمای ما کاملا آزاد نیست بلکه سینمایی نظارتی و هدایتی است و تقریبا هیچ فیلمی بدون کمک بنیاد سینمایی فارابی و مجوز اداره نظارت و ارزشیابی ساخته نمیشود. به همین دلیل حساسیتها و انتقادات زیاد است. عنقا خاطرنشان کرد: در سینمای جهان نیز چند فیلم نخبهگرا تولید میشود و بقیه آثار در رتبههای پائینتر ساخته میشوند ولی در کشور ما با وجود اینکه سیستم نظارتی همه جانبهای نیز وجود دارد، طی سالهای اخیر بدنه اصلی سینمای ما را فیلمهای کمدی مبتذل تشکیل دادهاست و بطور طبیعی، این وضعیت موجب بروز انتقادهایی شدهاست. این فیلمنامهنویس تلویزیون را از این قاعده مستثنی ندانسته و افزود: در تلویزیون نیز همین وضعیت حاکم است بویژه در سریالهای نوروزی امسال که حرفهای غیراخلاقی بازیگران به حد اعلای خود رسیده بود و هر سال شاهد دراینگونه سریالهای طنز، شاهد شوخیهای غیراخلاقیتر هستیم. وی ادامه داد: مخاطب تلویزیون از سینما جدا نیست. کمدیهای پیژامهای در هر دو جا دیده میشوند. معمولا وقتی الگویی در تلویزیون جواب میدهد، سینما هم از آن بهره میبرد و اینکه گفته شود سطح سلیقه مردم همین است و باید به مخاطب خوراکی را که دوست دارد بدهیم درست نیست. عنقا تماشاگران فیلم "شیروعسل" را جدا از "در باره الی..." ندانسته و خاطرنشان کرد: مردم از فیلم خوب استقبال میکنند. فیلم «نیش و زنبور» کمدی شریفی بود و گیشه موفقی هم داشت. «پوپک و مش ماشالله» نیز با رعایت انصاف، طنز خوبی داشت و هجوهای عجیب و غریب در آن وجود نداشت. بنابراین کالای خوب همیشه طرفدار دارد. وی در ادامه به کپی فیلمهای دسته چندم هندی در کشور اشاره کرد و گفت: روزگاری ما سینمای هند را مسخره میکردیم ولی امروز خیلی از فیلمهای دسته چندمی هند را کپی کرده و فیلمی مانند «دو خواهر» می سازیم. بعضی هنرمندان ما مانند خانم نیکی کریمی، از طرفی فیلمهای روشنفکری میسازند و کتاب ترجمه کرده و گالری عکس برپا میکنند ولی از سویی دیگر در فیلمهای سطح پائینی بازی میکنند. عنقا به وجود بیماری مهلکی در این میان اشاره کرد و افزود: متاسفانه تبدیل صنعت تفریحی سینما به مسکنهای زودگذر آفتی که گریبان سینمای ما را گرفته است. شرایط موجود این سوال را به ذهن هر فرد آگاهی متبادر میکند که اهداف نظارتی مجموعهای که پروانه ساخت فیلمها را صادر میکرده چیست؟