حتي وقتي خودمان را معرفی می كنيم، داريم داستان تعريف مي كنيم
مجتبی راعی در نشت تخصصی اهميت داستان:
حتي وقتي خودمان را معرفی می كنيم، داريم داستان تعريف مي كنيم
مجتبی راعی: تنها با داستان می توان به عميق‌ترين هزارتوهای روح بشری نفوذ كرد و تنها باقدرت داستان است كه ميیتوان ظرايف ناديده اتفاقات مهم را در معرض ديد ديگران قرارداد و البته تنها با داستان می توان مباحثی را به زبانی ساده و قابل‌فهم همگان تعريف كرد و توضيح داد كه با هيچ روش ديگری امكانش ميسر نيست.
 
تاريخ : يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۲
به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومي انجمن سينماي جوانان ايران: نشست تخصصي اهميت داستان صبح امروز در جريان برگزاري آخرين روز سي و يكمين جشنواره‌ي بين‌المللي فيلم كوتاه تهران با حضور مجتبي راعي در محل سالن شماره ۳ پرديس سينما ملت برگزار شد. در اين نشست تخصصي كه آخرين نشست تخصصي از مجموعه‌ي نشست‌هاي سه‌گانه‌ي جشنواره‌ي سي و يكم بود، مجتبي راعي با بحث روي ريشه‌هاي داستان، اهميت اين ريشه‌ها، شناسايي و بررسي كاركرد آن‌ها در دنياي امروز و البته بازتعريف كاركرد داستان در ساختار سينما پرداخت.

وي با تفسير پاره‌اي از آيات قرآن كريم و اشاره به آميختگي كلام خداوند به داستان و البته حضور هميشگي داستان در كلام الهي درس گفتار اين نشست تخصصي را آغاز كرد. وي با طرح اين سؤال كه چرا خداوند همواره اصرار بر تعريف داستان، به‌خصوص داستان پيشينيان دارد افزود: جواب اين سؤال و البته كاركرد آن را با طرح مباحثي از كاركرد داستان طي برگزاري نشست و در پايان صحبت‌هاي خودم خواهم داد.

راعي در ادامه با طرح اين سؤال كه چقدر اطرافيان خود را مي‌شناسيم به بررسي ساختار شناخت ما از اطرافيان خود و سپس شيوه‌اي كه هر فرد خود را در اجتماع معرفي مي‌كند پرداخت. وي بر اين نكته تاكيد كرد كه ما وقتي خودمان را معرفي مي‌كنيم درواقع داريم داستان تعريف مي‌كنيم، داستان خودمان را، داستاني كه به‌دقت روي جزئيات آن فكر كرده‌ايم. چرا كه هر شخصي همواره خودش را به شكلي معرفي مي‌كند كه دوست دارد در نظر ديگران ديده شود.

مجتبي راعي با طرح و گسترش اين موارد به مبحث ايده‌هاي مختلفي كه به ذهن يك فيلم‌ساز مي‌رسد رسيد و به اين نكته تأكيد كرد كه داستان‌هايي براي مخاطب جذاب هست كه در مسير روايت آن‌ها اتفاقي خارج از حدسيات مخاطب رخ بدهد. چراكه بلافاصله بعد از شنيدن موضوع اصلي هر فيلم يا داستاني شروع به فرض كردن يك سري احتمالات مي‌كنيم. احتمالاتي كه اگر فيلم موردنظر نتواند فراتر از آن‌ها برود نه‌تنها توجه مخاطب را به خود جلب نمي‌كند بلكه حسي توأم با نارضايتي را در مخاطب ايجاد مي‌كند.

وي در ادامه به تشريح مثال‌هاي مختلف داستاني و روايت‌هاي گوناگون در ژانرهاي مختلف سينمايي پرداخت. تأكيد روي جزئيات عموماً ناديده گرفته‌شده در ژانرهاي مختلف و تلاش براي ايجاد تنوع در مثال‌هاي موردبحث قرارگرفته در اين بخش از صحبت‌هاي مجتبي راعي ويژگي اصلي مباحث مطرح‌شده بود.

در پايان نشست، راعي با بازگشت به مبحث ابتدايي خود در زمينه‌اي تأكيد خداوند متعال در تعريف داستان‌هاي مختلف در كتب آسماني به اين نكته اشاره كرد كه تنها با داستان مي‌توان به عميق‌ترين هزارتوهاي روح بشري نفوذ كرد و تنها باقدرت داستان است كه مي‌توان ظرايف ناديده اتفاقات مهم را در معرض ديد ديگران قرارداد و البته تنها با داستان مي‌توان مباحثي را به زباني ساده و قابل‌فهم همگان تعريف كرد و توضيح داد كه با هيچ روش ديگري امكانش ميسر نيست.
کد خبر: 75620
Share/Save/Bookmark