ساحت «فیلم کوتاه» را فقط برای رسیدن به سینمای حرفه ای کم ارزش نکنیم / «فیلم کوتاه» سخت ترین وسیله بیانی تصویری است
اکبر نبوی در گفتگو با هنرنیوز مطرح کرد:
ساحت «فیلم کوتاه» را فقط برای رسیدن به سینمای حرفه ای کم ارزش نکنیم / «فیلم کوتاه» سخت ترین وسیله بیانی تصویری است
یک منتقد سینمای ایران گفت: ساحت و مرتبه فیلم کوتاه را فقط برای رسیدن به سینمای حرفه ای کم ارزش نکنیم چرا که فیلم کوتاه، بسیار ارزشمند است و خودش به صورت مستقل می تواند شانه به شانه ی سینمای بلند حرکت کند.
 
تاريخ : يکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۴۹
اکبر نبوی منتقد سینمایی و فعال رسانه ای در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار هنرنیوز با اشاره به برگزاری سی و سومین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران که هم اینک نیز در سالن چارسو درحال برگزاری است گفت: معتقدم که جشنواره فیلم کوتاه تهران توانسته است در حوزه فیلمسازی جریان ساز باشد اگرچه که بر این باورم این جشنواره همچون جشنواره هایی مثل فیلم فجر و دفاع مقدس نیز فراز و فرودهایی داشته است اما در مجموع این جشنواره، تاثیر و نقش خوبی در تشویق جوانان و حتی فیلمسازان حرفه ای فیلم کوتاه ؛ داشته است.

وی با بیان اینکه «فیلم کوتاه» یک وسیله بیانی است افزود : البته باید تاکید کنم که فیلم کوتاه سخت ترین وسیله بیانی تصویری است، با وجودی که خیلی ها تصور می کنند ساخت فیلم کوتاه ، کار آسانی است در حالی که اینگونه نیست و اتفاقا تولید یک فیلم کوتاه از ساخت یک فیلم بلند 90 دقیقه ای نیز بسیار دشوارتر است بویژه فیلم کوتاه داستانی؛ چرا که ظرف زمانی شما برای آنچه که می خواهید بیان کنید بسیار محدود است - البته فرقی نمی کند که انتقال معنا در یک اثر فرمالیستی یا یک اثر مضمون گرایانه باشد – اما کار، کار دشواری است.

این منتقد سینما ادامه داد: ساخت فیلم کوتاه همچون سرودن دوبیتی یا رباعی است ؛ شاید برخی از شاعران بتوانند قصیده و مثنوی را خیلی راحت طبع آزمایی کنند اما دوبیتی و رباعی اینگونه نیست.

اکبر نبوی با تاکید براینکه باید در«فیلم کوتاه» هر پلانش ضرب داشته باشد یادآور شد: این درحالی است که در یک فیلم 90 دقیقه ای ممکن است برخی پلان ها نسبت به پلان های دیگر از قوت و استحکام مناسبی برخوردار نباشند اما این جمع سکانس هاست که فیلم را می سازد اما در فیلم کوتاه اینگونه نیست. شما اگر در یک فیلم کوتاه ، یک پلان ضعیف داشته باشید فیلم شما فرو می ریزد. به همین دلیل تولید فیلم کوتاه ، کار دشوار اما ارزشمندی است.

وی در خاتمه تصریح کرد: متاسفانه خیلی از فیلمسازان فیلم کوتاه به اشتباه تصور می کنند این حوزه ، سکوی پرتاب برای ورود به سینمای حرفه ای است در حالی که به هیچ عنوان اینگونه نیست. البته منظور من این نیست کسی که فیلم کوتاه می سازد نباید وارد سینمای حرفه ای بشود. بلکه مقصود من این است که ساحت و مرتبه فیلم کوتاه را فقط برای رسیدن به سینمای حرفه ای کم ارزش نکنیم چرا که معتقدم ، فیلم کوتاه، بسیار ارزشمند است و خودش به صورت مستقل می تواند شانه به شانه ی سینمای بلند حرکت کند.

گفتگو از : مجید معافی
کد خبر: 93440
Share/Save/Bookmark