جشنواره به معنای ارائه تجربه های نو است
قطب الدین صادقی:
جشنواره به معنای ارائه تجربه های نو است
قطب الدين صادقي معتقد است، در تمام كشورهای دنيا جشنواره به معنای ارائه تجربیاتی نو در عرصه تئاتر است و اگر تمامی بخش های جشنواره تئاتر فجر حذف شود و تنها تمركز و سرمايه بر روی بخش تجربه های نو باشد، كار اشتباهی صورت نگرفته است.
 
تاريخ : پنجشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۶:۱۱

قطب الدين صادقي معتقد است، در تمام كشورهای دنيا جشنواره به معنای ارائه تجرباتی نو در عرصه تئاتر است و اگر تمامی بخش های جشنواره تئاتر فجر حذف شود و تنها تمركز و سرمايه بر روی بخش تجربه های نو باشد، كار اشتباهی صورت نگرفته است.
به گزارش هنرنیوز؛ این نویسنده و کارگردان تئاتر در گفت وگو با پایگاه رسمی اطلاع رسانی سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، درباره توجه به بخش تجربه های نو در این جشنواره گفت: جشنواره به معنی مهمانی و ارائه چند اثر به صورت آماری نيست؛ بلكه در تمام كشورهای دنيا تعريف جشنواره را ارائه تجربيات نو می دانند؛ جايی كه گروه ها فرصتی برای نشان دادن نوآوری های خود دارند. به همين خاطر بخش تجربه های نو جشنواره تئاتر فجر از اهميت ويژه ای برخوردار است تا جايی كه اگر تمامي بخش های جشنواره حذف شود و تنها تمركز و سرمايه روی اين بخش باشد به نظرم كار اشتباهی

اساس تئاتر بر نظم و تعادل است و بايد زبان فرهنگی هنری دوران خودش را توسعه بخشد
صورت نگرفته است.
اين كارگردان تجربی افزود: تئاتر تجربی به اين معنا نيست كه هنرمندان جوان يك گونه از تئاتر را در زمان كوتاه جشنواره تجربه كنند و يك كار سطح پايين به نمايش بگذارند. متاسفانه در بين بسياری از جوان ها اين مساله ديده می شود كه نمايشی گنگ و چند پاره توليد می كنند و نام آن را تئاتر تجربی و نوگرا می گذارند، در صورتی كه اساس تئاتر بر نظم و تعادل است و بايد زبان فرهنگی هنری دوران خودش را توسعه بخشد.
اين پژوهشگر حوزه تئاتر تاكيد كرد: برای داشتن يك تئاتر تجربی و نو انديش نبايد مانع تئاتر روز شد، بايد شرايط را برای رشد آن مهيا كرد. كسانی می توانند در اين گونه از تئاتر فعاليت كنند كه آدم های بزرگی در هنر نمايش باشند و حاصل سال ها تجربه و پژوهش خود را در اثر خود به نمايش بگذارند.
وي درباره معيارهاي توليد يك اثر تجربي و نو توضيح داد: تئاتر تجربی و نوگرا بايد در يكی از عرصه های بازيگری، فضا سازي، درام نويسی، خلق فضا، طراحی صحنه و كارگردانی حرفی برای گفتن داشته باشد.
یادآوری می شود سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از تاریخ ۵ تا ۲۲ بهمن سال جاری به دبیری رحمت امینی برگزار می‌شود.
برای دريافت اطلاعات بيشتر به سايت جشنواره تئاتر فجر www.fitf.ir مراجعه كنيد.

کد خبر: 35518
Share/Save/Bookmark