حضور ذهن ندارم کدام کتاب‌ها حذف شدند!
توضیح شهرام‌نیا درباره کتاب‌های حذفی نمایشگاه فرانکفورت؛
حضور ذهن ندارم کدام کتاب‌ها حذف شدند!
با گذشت حدود سه هفته از اتمام شصت و ششمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت، هنوز این پرسش باقی است که کدام کتاب ها از لیست حضور در غرفه جمهوری اسلامی در این نمایشگاه حذف شدند.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۹

این در حالیست که برخی از اعضای کارگروه انتخاب کتاب به رغم حضور در این جلسات، خود را بی اطلاع از این موضوع دانسته و حاضر نشدند اسامی این کتابها را اعلام نمایند. 

مسعود شهرام نیا، مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در این باره به هنرنیوز گفت: موضوع انتخاب کتابها توسط دوستان اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران صورت گرفت و آنها در جریان این موضوع هستند. 

این در حالیست که چندی پیش سیدرفیع احمد جواهری نایب رئیس اتحادیه ناشران به هنرنیوز اعلام کرد:« من مخالف حذف کتابها بودم و مخالفت خود را نسبت به این عمل نشان دادم و به عنوان یک ناشر، موافق نیستم که کتابی از وزارت فرهنگ و ارشاد مجوز نشر داشته باشد و بعدا به هر اسمی دوباره از بازار کتاب، جمع بشود؛ این کار، کار درستی نیست، چراکه اگر یک کتاب مجوز نشر دارد مجوز فروش هم دارد و اگر مجوز ندارد که تکلیفش فرق می کند. من به عنوان ناشر مخالف این موضوع بودم ولی به هرحال زور نهادهای دولتی همواره بالاتر از نظرات ناشران است.» 

گفته این مقام مسئول حکایت از آن دارد که درباره حذف این کتابها، در کارگروه مربوطه بارها اعلام نظر شده است و این مسئله مخالفان و موافقانی داشته و موضوع مورد بحث در چند جلسه بوده است اما در حال حاضر هیچیک از اعضای این کارگروه، حاضر به اعلام اسامی این کتابها نیستند. 

شهرام‌نیا در توضیح این مسئله به هنرنیوز تصریح کرد: به طور کل کتابهایی که به نمایشگاه فرانکفورت رفت از چند مجموعه شامل اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، مجمع ناشران انقلاب اسلامی، مجمع ناشران دفاع مقدس، مجمع زنان ناشر بود که این مجموعه ها هرکدام حجمی از کتابها را ارائه کردند و نهایتا مورد بازبینی قرار گرفت و در غرفه ایران عرضه شد. 

وی در پاسخ به این پرسش که «شما در کنفرانس مطبوعاتی نمایشگاه کتاب فرانکفورت اعلام کردید کتابهای حذف شده زیبنده جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه فرانکفورت نبودند، آیا این کتابها را به لحاظ محتوایی غیر قابل ارائه می دانید؟» اظهار داشت: در مجموع دو یا سه عنوان کتاب، به دلیل مغایرت با شاخص های مد نظر ما نمی تواستند در این نمایشگاه حضور داشته باشند که با توافق جمعی به این نتیجه رسیدیم که آنها را حذف کنیم. 

گفتنی است مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، به رغم بیان همه این موارد اعلام کرد که نسبت به اسامی کتاب های حذفی حضور ذهن ندارد!!

کد خبر: 76046
Share/Save/Bookmark