هیچکس نمی تواند کتاب دارای مجوز ارشاد را از حضور در بازار جهانی منع کند
توضیح مشاور معاون فرهنگی وزیر ارشاد درباره کتابهای ایران در فرانکفورت؛
هیچکس نمی تواند کتاب دارای مجوز ارشاد را از حضور در بازار جهانی منع کند
کتابهایی که به شصت و ششمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت رفتند همه دارای مجوز فرهنگ و ارشاد اسلامی بودند .
 
تاريخ : شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۴
به گزارش هنرنیوز پس از اعلام فراخوان اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران مبنی بر ارسال کتابهای ناشران به این اتحادیه جهت حضور در نمایشگاه فرانکفورت، تعداد زیادی از این کتابها در کارگروهی مرتبط، مورد بررسی و گزینش قرار گرفتند و چند عنوان از این کتابها از لیست خارج شدند.

این کتابها با وجود آنکه دارای مجوز رسمی انتشار از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودند اما مسعود شهرام نیا، مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران اعلام کرد که این کتابها به رغم داشتن مجوز زیبنده جمهوری اسلامی نبودند و به همین دلیل حذف شدند.

حال این پرسش وجود دارد که آیا کتابی که توسط وزارت ارشاد مجوز می گیرد چگونه می تواند زیبنده جمهوری اسلامی نباشد؟! در این صورت آیا اعتبار وزارت ارشاد برای تحویل مجوزها زیر سوال نمی رود و در غیر این صورت چگونه کارگروه مرتبط با انتخاب کتاب نمایشگاه فرانکفورت می تواند چنین برچسبی را به برخی از کتابهای دارای مجوز بزند؟!

همایون امیرزاده مشاور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار گروه کتاب و ادبیات هنرنیوزدر پاسخ به پرسش های فوق و این پرسش که «آیا کتابهای دارای مجوز از وزارت ارشاد قابل ارائه در بازارهای جهانی نشر هستند؟» گفت: طبیعتا هر کتابی که مجوز نشر  و بعد اعلام وصول هم داشته باشد می تواند داخل بازار نشر برود؛ زیرا مرحله اعلام وصول، یک مرحله بعد از مجوز انتشار است که در اختیار اداره کتاب قرار میگیرد و تمامی کتابهایی که توسط ناشران عرضه و به فروش می رسد دارای این ویژگی هستند و اگر مجوز نداشته باشند تخلف محسوب می شود اما به طور کل همه کتابهایی که به فرانکفورت رفتند دارای مجوز بودند.

بر اساس گفته مشاور معاون فرهنگی وزیر ارشاد، همه کتابهایی که ناشران برای نمایشگاه های رسمی می فرستند دارای مجوز نشر و اعلام وصول است اما چگونه است که برخی از این کتابها با برچسب عدم زیبندگی جمهوری اسلامی از حضور در نمایشگاه باز می مانند؟!
کد خبر: 76145
Share/Save/Bookmark