حاشیه‌های مالی کنسرت «کیتارو»!
دفتر موسیقی پاسخگو باشد
حاشیه‌های مالی کنسرت «کیتارو»!
دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به عنوان متولی سیاستگذاری‌های کلان حوزه موسیقی کشور دارای وظایف ستادی، هدایتی و حمایتی مشخص در عرصۀ موسیقی کشور است، نگاهی به فعالیت های اخیر این دفتر، نشان می دهد که فعالیت های آن گاهی از حیطۀ خود خارج می شود و این دفتر گاهی با وارد شدن در مسایل اجرایی، نقش یک تهیه کننده را بر عهده می گیرد.
 
داخلی آرشيو خبر
تاريخ : چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۸

از آخرین فعالیت های این دفتر، پذیرفتن مسئولیت مالی و حقوقی مرتبط با نوازندگان ارکستر کیتارو بود و آن طور که پیروز ارجمند، مدیر کل دفتر موسیقی اعلام کرده بود، هماهنگی های لازم بین تهیه کننده و نوازندگان ارکستر، از طریق این دفتر صورت گرفته بود. با وجود این و پس از گذشت یک ماه، نوازندگان ایرانی ارکستر کیتارو هنوز حقوق خود را به طور کامل دریافت نکرده اند. در گزارش زیر، نگاهی به اتفاقات یک ماه اخیر و فعالیت های دفتر موسیقی دربارۀ این مسأله داریم.
روزهای ۲۳ تا ۲۶ مهرماه، تالار کشور میزبان کنسرت کیتارو، نوازنده مشهور ژاپنی بود و کیتارو در چهار شب حضور خود در ایران برای علاقمندان به اجرای برنامه پرداخت. در این کنسرت ۵۰ نوازنده کیتارو را همراهی می کردند که ۳۸ نفر از این نوازندگان، نوازندگان ارکسترسمفونیک ایران بودند.
علی چراغعلی، تهیه کننده کنسرت کیتارو در نشست رسانه ای این کنسرت درباره شیوۀ پرداخت دستمزدهای نوازندگان ایرانی گفته بود: «ما از روز اول با دفتر موسیقی وارد مذاکره شدیم و قرار شد هماهنگی های لازم برای ارکسترها، توسط دفتر موسیقی انجام شود و سیستم کاری و مالی در اختیار دفتر موسیقی است.»
پیروز ارجمند، مدیر کل دفتر موسیقی نیز در تکمیل حرف های علی چراغعلی، با تاکید بر اینکه دفتر موسیقی حمایت معنوی و نظارت فنی بر کار گروه ایرانی را بر عهده دارد، گفته بود: «بنابر تفاهم نامه ای که با تهیه کنندگان بسته شد، قرار شد پرداخت هزینۀ همه نوازندگان از طریق دفتر موسیقی انجام شود و دفتر موسیقی بر کیفیت کاری ارکستر، نظارت داشته باشد و تاکنون هزینه ها پرداخت شده و مشکلی وجود نداشته است.»
او در پاسخ به خبرنگاری دربارۀ اینکه چرا نوازندگان قراردادی ندارند، گفته بود: نوازندگان به دفتر موسیقی اعتماد دارند و این قضیه مشکلی ایجاد نمی کند.
با وجود این، با گذشت یک ماه از اجرای این کنسرت، نوازندگان ارکستر ایرانی می گویند، هنوز دستمزد خود را به طور کامل دریافت نکرده اند.
بردیا کیارس که مایستر ارکستر کنسرت کیتارو را بر عهده داشته است، در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز دربارۀ مبلغ دستمزدها و نحوۀ پرداخت آن می گوید: دستمزد نوازندگان، یکسان نیست. ما تنها دو قسط از دستمزد خود را دریافت کرده ایم و هنوز معلوم نیست باقیِ پول، کی پرداخت شود.
او با تاکید بر اینکه هیچ یک از نوازندگان قراردادی ندارند، می گوید: ما قراردادی نداریم که در آن شرایط پرداخت و زمان پرداخت ذکر شده باشد و تا به حال همه مسایل مربوط به نوازندگان از طریق دفترموسیقی انجام شده است و ما با تهیه کننده به صورت مستقیم در تماس نیستیم.
علی چراغعلی، تهیه کننده کنسرت کیتارو  نیز در این باره می گوید: دو قسط از حقوق نوازندگان تا به حال پرداخت شده است و قسط سوم هم حداکثر تا آخر هفته پرداخت می شود.
چراغعلی دربارۀ قرارداد نداشتن نوازندگان می گوید: ما نسبت به پرداخت ها به دفتر موسیقی تضمین داده ایم و نوازندگان با دفتر موسیقی هماهنگ بودند و این ضمانت اخلاقی است.
تهیه کننده کنسرت کیتارو ادامه می دهد: ما برای برگزاری این کنسرت، هیچ حامیِ مالی ای نداشتیم و قسمتی از هزینه های خود را از طریق بلیت فروشی تأمین کردیم و حدود ۵۰۰ میلیون تومان، متضرر شدیم با این حال، همچنان بر قول خود هستیم و پرداخت دستمزد نوازندگان وظیفۀ ماست.
او می گوید که به دلیل مسایل شخصی از جمله بیماری اش، این پرداخت ها به تاخیر افتاده است و با همکاری دفتر موسیقی پرداخت ها حداکثر تا آخر هفته انجام می شود.
***
برگزاری کنسرت یک نوازندۀ برجستۀ خارجی در ایران، اتفاق خجسته ای است اما وارد شدن دفتر موسیقی در مسایل اجرایی کنسرت ها، اما و اگرهایی به همراه دارد و بخش ِ زیادی از توانِ یک نهادِ مدیریتی را می گیرد. به این ترتیب توانی که باید صرفِ سیاستگذاری و برطرف کردن مشکلات و آسیب های فراوانی که در این حوزه وجود دارد، شود، صرف کارهای خرد می شود. به بیان دیگر ظاهر شدن دفتر موسیقی در نقشِ یک تهیه کننده، به صلاح موسیقی کشور نیست و این کار در دراز مدت، آسیب های جدی برای موسیقی کشور را در پی دارد.

گزارش: اعظم حسن تقی

کد خبر: 76839
Share/Save/Bookmark