شهرداری از اعلام  فهرست ۶۴ خانه تخریبی در بافت تاریخی امتناع کرد
با وجود نگرانی اهالی میراث فرهنگی؛
شهرداری از اعلام فهرست ۶۴ خانه تخریبی در بافت تاریخی امتناع کرد
در حالی شهردار منطقه 12 از تماس تلفنی با محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کل کشور درباره 64 خانه خبر می دهد و می گوید هماهنگی و همکاری با سازمان میراث فرهنگی در دستور کار ما است که از اعلام فهرست 64 خانه قابل تخریب در منطقه 12 امتناع کرده و تنها نام 9 خانه در خیابان هرندی را می برد این در حالی است که طالبیان خود از طریق اهالی رسانه و فعالان میراث فرهنگی از طرح انضباط اجتماعی مطلع شده است!
 
تاريخ : سه شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۴
به گزارش هنرنیوز، پنجمين نشست "شهر، شهروند و رسانه"با موضوع" اجراي طرح انضباط شهري در منطقه ۱۲؛ تهديدها و فرصت ها" در حالی با حضور عابد ملكي شهردار منطقه۱۲، سردارعزیزالله رجب زاده مسئول اجرايي اين طرح و رئیس قرارگاه انضباط اجتماعی ، علی محمد سعادتی قائم مقام شهردار منطقه ۱۲،مهدی منتظر القائم استاد حوزه ارتباطات دانشگاه تهران ،علی متقيان مدير عامل خبرگزاری ايسنا، مجید ابهری جامعه شناس، آسيب شناس شهري و مشاور شورای شهر تهران و خبرنگاران حوزه شهري عصر دیروز ( دوشنبه ۱۵ تیرماه) برگزار شد که با وجود هشدارهای رسانه نسبت به اجرای این طرح در محدوده‌ی بافت تاریخی و ضرورت حضور کارشناسان حوزه میراث فرهنگی، این بار نیز شهرداری جلسه‌ای را بدون حضور اهالی میراث فرهنگی برگزار کرد.

طرح به شورا ارسال خواهد شد

در بخش پرسش و پاسخ این سوال مطرح شد که طرح انضباط اجتماعی حدود یکسال در حال اجرا است اما چرا در این مدت شهرداری به سراغ رسانه‌ها نیامده‌ و چرا اعضا شورای شهر از این طرح مطلع نیستند.اعضا شورای شهر از زمان اجرای طرح در جلسات علنی و غیر علنی و مصاحبه با اصحاب رسانه از جزئیات طرح اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و هیچ مصوبه‌ای برای این طرح گرفته نشده است؟

عابد ملکی، شهردار منطقه ۱۲
در پاسخ گفت: مطالعات این طرح یکساله در حال انجام است و هنوز این طرح به صورت کامل آغاز نشده است.این مشکل ۴۰ ۵۰- ساله است نه یکساله.ابعاد پیچیده ای و متفاوتی دارد و اگر بتوانیم معضلات را حل کنیم،قطعا می‌توانیم کلیه معضلات شهر را درست کنیم.ن کته بعدی این است که طرح در حال شروع است و ممکن است اتفاقات اولیه طرح نیز آغاز شده باشد ولی اینها مقدمات ساده است.وقتی مشکل قدیمی و پیچیده است، حل آن نیز کار یک روز نیست.این طرح مقطعی نیست و ادامه دار است و فعلا در حد مطالعه بود و از یکسال پیش قسمت های مختلف شهرداری تهران و اساتید به ما کمک کرده اند.

وی افزود: با تعدادی از اعضا شورای شهر همانند خانم دانشور و آقای طلایی حین مطالعات ارتباط برقرار کرده و نظرات آنها را جویا شده‌ایم.قطعا در ادامه کار طرح به صورت کامل به اعضا شورای شهر ارائه می شود و از نظرات آنها استفاده خواهد شد.طبیعتاً اگر نیازمند مصوبه و بودجه بودیم، منطبق با آن مصوبه پیش خواهیم رفت.

همچنین در این جلسه مطرح شد که در این طرح قرار است کف سازی خیابان لاله زار و همچنین کف‌سازی بهارستان تا حسن آباد اجرایی شود، با توجه به تجربه ۱۷ شهریور ضمانت اجرایی تکرار تجربه پیاده راه ۱۷ شهریور در این دو نقطه جدید چیست؟ از سویی به تملک بخش مسکونی ۱۷ شهریور در این طرح اشاره شده است که این شبهه به وجود می آید که شهرداری با علم به اینکه چه بلایی سر کاسبان این پیاده راه می آورد، این اقدام را کرده است؟

علی محمد سعادتی - قائم مقام شهردار منطقه ۱۲ - در پاسخ اظهار کرد: موضوع پیاده راه ها در شهرها موضوع جدی و اثرگذاری در احیاء و حفظ میراث هویتی شهر هاست. در محدوده تاریخی تهران هم حتما یک راه کار جدی و اساسی شهرداری تهران برای حفظ و ارتقا میراث شهری، توسعه برنامه محور و هدفمند پیاده راه هاست و ارتباط پیاده راه و انسجام حداکثری، قطعاً کمک می کند. در این محدوده؛ در واقع فرآیند تدوین اولویت پیاده راهی، چک و کنترل نهایی می‌شود و لزوماً در دستور کار قرار نخواهد گرفت.

بی‌اطلاعی از طرح خانه ظهیرالسلام!

از سویی عنوان شد که در این طرح خانه ظهیرالسلام قرار است به یک پارک تبدیل شود.این خانه ثبت در فهرست آثار ملی کشور شده و بدون اجازه میراث فرهنگی اجازه دخل و تصرف در بنا وجود ندارد.میراث فرهنگی می گوید از ما استعلامی گرفته نشده و شهرداری می گوید گرفته شده است،تنها نهادهای نظامی هستند که پس از بی پاسخ ماندن استعلام بعد از یک ماه می توانند اقدامی انجام دهند، اگر پاسخی هم به استعلام داده شده از سوی میراث نبوده، و طبق قانون شهرداری اجازه ورود به یک منطقه تاریخی را ندارد؟

که سعادتی دراین باره گفت: در مورد خانه ظهیرالسلام هم اطلاعی ندارم.قطعا به عنوان مدیر شهری و کارشناس معماری دغدغه املاک تاریخی را داریم. ممکن است با محوطه سازی پیرامون این اماکن، کمک به حفظ حداکثری داشته باشد و در دستور کار قرار گیرد ولی منجر به تخریب نخواهد شد.

تخریب نقطه بی‌دفاع شهری


همچنین خبرنگاران در این نشست به صورتجلسه روز ۲۳ خرداد اعضای طرح انضباط اجتماعی با حضور قالیباف اشاره کردند که در آن بر تخریب ۵۵باب خانه مجردی بلاصاحب و ۹ باب خانه مجردی با صاحب در منطقه ۱۲ تأکید شده بود. آنها در نشست دیروز از مسوولان شهری خواستند که دقیقاً مشخص کنند این ۶۴ خانه در کجای منطقه ۱۲ قرار دارد؟

سعادتی در این باره اظهار کرد: در خصوص خانه های تخریبی و مجردی و خاص در منطقه نیز مطمئن باشید حساسیت از سوی شهرداری تهران وجود دارد و به بهانه برطرف کردن نارسایی‌های اجتماعی لطمه ای به این اماکن نخواهیم زد.

اما عابد ملکی، شهردار منطقه ۱۲ توضیح داد: موضوع تخریب نکته جدی است.اولاً موضوع، شناسایی خانه‌های مجردی بود. ثانیاً محدوده عودلاجان نیست و محله هرندی است و ثالثاً اصلا موضوع تخریب بر این بناها مطرح نیست و صرفاً ۹ باب از این منازل است که نیمه مخروبه است و کارتون خواب‌ها و معتادین در آن ساکن شده و به نقطه بی دفاع شهری تبدیل شده است که این بقایای تخریب شده منازل مسکونی، در دستور کار است. منازل مجردی، یکی از آسیب‌های اجتماعی منطقه است و هدف ما تبدیل آنها به پانسیون ها با هماهنگی مالک است.اساس و هدف ما ساماندهی آسیب‌های اجتماعی است.

تخریب بدون مجوز قوه قضائیه ممنوع

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شهرداری برای تخریب حکم قضایی دارد؟گفت: طبیعتاً یکی از نکات دیگر که باید به آن اشاره کنم، همکاری ما با ناجا و قوه قضائیه است و اگر زمانی نیاز به تخریب بود، قطعاً در دستور کار برای هماهنگی با قوه قضائیه قرار می‌گیرد و بدون حکم قضائی تخریبی صورت نخواهد گرفت.

در مورد ۶۴ خانه با طالبیان تماس تلفنی گرفتم


ملکی اضافه کرد: اخیراً بازدیدی با حضور اعضا کمیسیون ماده ۵ که در آن معاون سازمان میراث فرهنگی کشور نیز آنها را همراهی می‌کرد، از منطقه ۱۲ داشتیم و از نظرات اعضا استفاده کردیم. قطعاً نگاه طرح تفصیلی و جامع برای احیا منطقه ۱۲ و ارتقا کیفی در دستور کار است. در مورد این ۶۴ خانه بنده با آقای طالبیان تماس تلفنی داشتم و هماهنگی و همکاری با سازمان میراث فرهنگی در دستور کار ما است.

در این جلسه همچنین مطرح شد که ۱۰ سال پیش قالیباف و نیروی انتظامی ۶ هکتار از زمین های عودلاجان را تخریب کردند آن هم به بهانه خانه‌های مجردی، منقل خانه‌ها و آسیب های اجتماعی . دقیقاً امروز پس از ده سال شاهد عنوان شدن صورتجلسه ۲۳ خرداد و تخریب ۶۴ خانه به بهانه خانه مجردی هستیم . ۱۰ سال پیش بنیاد تعاون ناجا، خانه‌ها را با قیمت نازل خرید و تخریب کرد تا پیوست بازار تهران شود.تعیین تکلیف این زمین‌ها چیست؟ از سویی اگر این ۵۵ ملک تاریخی نیست، اصحاب رسانه را برای بازدید این املاک ببرید چون در این صورتجلسه به آن اشاره شده است. لطفا این فهرست را اعلام و شفاف سازی کنید.

مصوبه شورای تأمین فرمانداری و سکوت شهرداری

همچنین خبرنگاران بر این موضوع تأکید داشتند که شهرداری از طرحی صحبت می‌کند که باید با همکاری تمام ارگان ها باشد اما زیر بنرها آرم شهرداری تهران و ناجا دیده می‌شود. همچنین شهرداری مطالعاتی که با فرمانداری تهران داشته از زمانی که هوشیار به عنوان مدیرعامل سازمان رفاه و خدمات اجتماعی منصوب شده است، رها کرده این درحالی است که مصوبه شورای تامین فرمانداری؛ شهرداری را مکلف به هماهنگی با میراث فرهنگی کرده است. آیا شهرداری از چنین مصوبه‌ای خبر دارد؟

از ماجرای عودلاجان بی‌اطلاعم!

ملکی شهردارمنطقه ۱۲ با اشاره به این که مطالعات ادامه دارد، گفت: در مورد زمین‌های عودلاجان که در سنوات گذشته به دلیل آسیب های اجتماعی بایر شده اطلاعی ندارم. که خبرنگاران هم مدعی شدند که مسوولان فرمانداری (علی‌اصغر ناصربخت)از رها شدن مطالعات خبر داده‌اند!

همچنین خبرنگاران حاضر درجلسه به مقایسه طرح نگین پایتخت با طرح انضباط اجتماعی پرداختند و اظهار کردند که هردو اینها یک طرح است اما با دو نام متفاوت که ملکی در این باره گفت: طرح دیگری در دست مطالعه و اجرا است که اسم آن نگین پایتخت است. طرح دیگری است.موضوعی مطرح است در منطقه ۱۲ با عنوان طرح« ارتقا کیفیت زندگی در مرکز تاریخی تهران با رویکرد توسعه گردشگری و زیست مومنانه». یکی از پازل های این طرح، انضباط شهری است. ما برای بازگشت زندگی، ارتقا کیفی و توسعه گردشگری که جزو اهداف ما است، طرح کلانی را در دستور کار داریم که در آن برای این اراضی نیز مطالعاتی در حال انجام است تا مشخص شود کاربری این اراضی به چه نحوی باشد که این مطالعات در حال انجام است.

مدیرانی که دربافت تاریخی زندگی نمی‌کنند


شهردار منطقه ۱۲ همچنین در پاسخ به این پرسش که یکسال است مقرر شده مدیران ارشد شهرداری محل سکونتان را به بافت تاریخی تهران منتقل کنند.این موضوع به کجا رسید و چندنفر از مدیران شهردرای به بافت تاریخی تهران آمده اند؟ اظهار کرد: در اجرای این طرح ما حضور همه مدیران شهرداری تهران را داریم به این معنی که بازدیدهای روزانه و شبانه، حضور و همفکری و دغدغه مند بودن برای حل معضلات و مشکلات بافت تاریخی تهران را شاهد هستیم اما اطلاع دقیقی از زندگی مدیران در بافت تاریخی، ندارم.
کد خبر: 81834
Share/Save/Bookmark