طرح شورای فنی استان تهران درباره «سینگر» هنوز بررسی نشده است
معاون میراث فرهنگی در گفت و گو با هنرنیوز:
طرح شورای فنی استان تهران درباره «سینگر» هنوز بررسی نشده است
معاون میراث فرهنگی با تأکید بر این که نهایی شدن طرح «سینگر» نیازمند خردجمعی است، گفت: هنوز جلسه‌ی بررسی طرح شورای فنی استان تهران درباره ساختمان ثبت ملی شده «سینگر» برگزار نشده است.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۲۱
 به گزارش هنرنیوز، در حالی که در دوره معاونت میراث فرهنگی مسعود علویان صدر بحث ساخت و ساز سینگر با مخالفت کارشناسان و حتا تبعید آنها به شهرستان مواجه شد در دولت جدید درخواست تفکیک سند ملک این ساختمان و ساخت و ساز در ضلع غربی عمارت به امضا سید محمد بهشتی، اسکندر مختاری، محیط طباطبایی،رجبعلی خسرو آبادی ،فریبرز دولت آبادی، سپیده سیروس‌نیا، کیانوش تکلو، فرینوش همتی در شورای فنی استان تهران رسیده است البته آنچه در این صورت جلسه قابل توجه است غیبت ناصر پازوکی ـ باستان شناس و عضو شورای فنی اداره کل استان تهران- و درنتیجه عدم امضا وی است. 

این در حالی است که آیین نامه شورای فنی سازمان میراث فرهنگی تأکید کرده است که هر گونه مداخلات ساختاری و اساسی مشمول هرگونه اقدام برگشت ناپذیر در عرصه و اعیان آثار تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی نیست و هیچ کدام از مصوبات نمی‌تواند ناقض یا مغایر با ضوابط حرائم آثار تاریخی، حفظ بافت‌های تاریخی و سایر بخش‌نامه ها و دستورالعمل‌هی ابلاغی از سوی ستاد سازمان باشد. اما امضاکنندگان این سند معتقدند که اگر میراث فرهنگی شرایطی را اعلام کند که مالک در عرصه بتواند با یک‌سری شرایط، ساخت‌وساز کند که بر مبنای آن به بنای اصلی خدشه‌ای وارد نشود و مالک ساختمان «سینگر» این بنا را به طور کامل مرمت و احیا کند‌، می‌تواند در زمین نیمه مخروبه‌ پشت ساختمان تاریخی سینگر تا ارتفاع مجاز ساخت‌وساز داشته باشد. امضا کنندگان تأکید دارند که ما با پلاک ثبتی کاری نداریم و برای پلاک تاریخی و فضای باز رأی صادر شده است! 

از سویی سازمان میراث فرهنگی به عنوان سازمان بالادستی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران با این مصوبه شورای فنی استان مخالفت کرده و آن را مستلزم بررسی کارشناسی بیشتر دانسته است. به عبارتی در این شورای بالادستی پیشنهاداتی مانند امکان تفکیک عرصه باید مورد بررسی قرار گیرد و نظر نهایی از سوی شورای فنی مرکزی اعلام شود. 

حال محمد حسن طالبیان ـ معاون میراث فرهنگی کل کشور ـ با بیان این‌كه بنای تاریخی «سینگر» عرصه وحریم دارد در این باره به هنرنیوز می‌گوید:«طرح نخست برای این ساختمان را با دو پلاک گاراژ و ساختمان اصلی؛ شورای فنی استان تهران تهیه کرد، در حال حاضر قرار است برای بررسی به سازمان میراث فرهنگی فرستاده شود. باید برای اجرایی شدن این طرح، نخست عرصه وحریم موجود در پرونده بررسی شود. همه‌ی گزارش‌ها در این زمینه گرفته شده و منتظرهستیم تا در زمان مناسب آن را در شورای معاونت میراث فرهنگی سازمان مطرح کنیم.»

او ادامه می‌دهد:« براساس قانون، تا زمان گرفته شدن تصمیم نهایی در این زمینه، نظر و اقدام شورای فنی جنبه کمک دارد، با این وجود به معنای این نیست که از آن افراد رفع مسئولیت شده بلکه اعضای شورای فنی با ارائه‌ی راه‌حل به سازمان میراث فرهنگی کمک می‌کنند. البته برای انجام هرگونه عملی درباره‌ی آثار تاریخی، نخست طرح‌های مطرح شده باید در شورایی که حکم ملی شدن آن اثر را ابلاغ کرده بررسی شود، تا درصورتی‌که به تغییری نیاز بود، آن را ارائه کند.»

از سویی این پرسش مطرح می‌شود که آیا مارکوف هنگام طراحی بنا خود نمی‌دانسته که این سازه باید از چهار طرف نما داشته باشد و بی جهت فضای آزادی را طراحی کرده است؟ و آیا اگر در هر بنای ثبتی فضای بازی دیده شد باید رأی برای ساخت و ساز آن صادر کرد؟ مثلاً چون «میدان مشق» دارای حیاط است و فضای آزاد دارد پس اشکالی ندارد که در آن ساخت و ساز صورت بگیرد؟ طالبیان با رد این فرضیه که انجام این اقدام در «سینگر» مانند آن است که در بناهای تاریخی دارای حیاط چنین اتفاقی رخ دهد، می‌افزاید:« ساختمان «سینگر» و حیاط آن با یکدیگر یکی هستند، اما ساختمان پشت که با رعایت برخی ضوابط از سوی شورای فنی استان تهران، ساخت‌وساز در آن مجاز تلقی شده است، متعلق به این پلاک نیست. اما درنهایت تصمیم در این زمینه نیازمند خردجمعی است.» 

او توضیح می‌دهد:« این پرونده باید نخست به سازمان بیاید و پس از بررسی در شورای ثبت، اگر قرار به تغییراتی هست با خردجمعی آن تغییرات انجام شود، به صورت تک نفره نمی‌توان در این زمینه نظر داد. این‌كه «سینگر» را با خرد جمعی در شورای ثبت بررسی كنیم، یك کارقانونی است،‌ ممکن است اعضای شورای ثبت با ارائه‌ی ضوابطی اجازه‌ی این كار را بدهند، یا اصلا اجازه کار ندهند؛ اگر ضابطه‌ی عرصه و حریم متفاوت باشد، باید شورای ثبت نظر دهد. » 

طالبیان در عین حال تأکید می‌کند :« تا زمانی‌كه صورت‌جلسه‌ای دربار‌ه‌ی «سینگر» از سوی معاونت میراث فرهنگی ابلاغ نشود، قانونی نیست. به عبارتی چون هنوز مجوزی در این زمینه صادر نشده، باید صورتجلسه به شورای سیاستگذاری برود و با گذراندن پروسه‌ی قانونی، در این زمینه نخست در شورای فنی مشورت ‌شود و سپس در شورای سیاست‌گذاری مطرح ‌شود. این اقدامات باید روال عادی خود را طی كنند، تا بتوانیم درباره‌ی «سینگر» به یك نتیجه‌ی منطقی و كامل برسیم.»
کد خبر: 77993
Share/Save/Bookmark