کاخ ورسای ایران از ثبت به عنوان باغ تا تخریب
پرده دیگری از اسناد بزرگ‌ترین خانه تهران برداشته شد؛
کاخ ورسای ایران از ثبت به عنوان باغ تا تخریب
کاخ ورسای ایران که معروف به بزرگ‌ترین خانه تهران است، در سال ۸۷ به عنوان باغ از سوی کمیته باغات (ماده هفت) شناسایی و طی مصوبه در سومین دوره شورای اسلامی شهر تهران تصویب می‌شود و این درحالی است که طرح تفصیلی این بنا را مختلط تجاری، اداری و مسکونی دیده است.
 
تاريخ : چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۱

 به گزارش هنرنیوز، در تازه ترین اخبار به دست آمده از پرونده «کاخ ورسای ایران» براساس اسناد موجود، «علی محمد مختاری» رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در نامه‌ای به شهردار وقت منطقه ۳ تهران در مورخ ۱۵ بهمن ۱۳۸۶ اعلام می‌دارد که «در پلاک ثبتی به شماره ۲۵۷۸۹/۳۴۶۷ قطعه ۲۰ واقع در خیابان آفریقا به مساحت ۱۱۵۴۲ متر مربع، در حال حاضر تعداد ۱۴۱ اصله درخت مثمر و غیر مثمر و یک کنده و یک تنه درخت و ۲۲ اصله درخچه قرار گرفته و با توجه به مندرجات موجود در پرونده باغ محسوب می‌گردد.» و در ذیل نامه مهر «باغ است» و ورود به دبیرخانه شهرداری منطقه ۳ تهران مشهود است. پس از این رای، شورای اسلامی شهر تهران (دوره سوم) نیز در یکصدو بیست و سومین جلسه رسمی – علنی – فوق العاده خود در تاریخ دهم شهریور ۱۳۸۷ در طی مصوبه‌ای با عنوان «تائید و تنفیذ رای کمیسیون بدوی تشخیص باغات (موضوع ماده هفتم (۷) آیین نامه اجرایی) در خصوص باغ بودن پلاک ثبتی به شماره بیست و پنج هزار و هفتصد و هشتاد و نه فرعی از سه هزار و چهارصد و شصت و هفت اصلی (۲۵۷۸۹/۳۶۴۷) واقع در محدوده منطقه شهرداری تهران (مشتمل بر ماده واحد)»، احراز باغ بودن این ملک را با رای ۱۴ نفر از اعضا شورای شهر تهران تصویب می‌کند. 

اسناد موجود نشان می‌دهد تا قبل از تهیه و اجرای طرح تفصیلی جدید، کاربری این پلاک باغ بوده است و شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری تهران و سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران از وجود این باغ مطلع بوده و تاکید بر حفظ و نگهداری آن داشته‌اند.
 
اما سوال اینجاست که سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران و شهرداری منطقه چرا نظارتی بر عملکرد صاحبان و ساکنان باغ (کاخ) نداشته و همانگونه که در تصاویر ماهواره‌ای مشخص است، این درختان به مرور خشکانده شده است.
 
در آخرین بازدید کار‌شناس شهرداری تهران در مورخ ۲۷ آبان سال ۱۳۸۷ از این بنا، حدود ۵۳ اصله درخت غیر مثمر (بدون میوه) در این بنا وجود داشته که ۸ درخت بالای بن ۹۰ سانتی م‌تر، ۶درخت بالای بن ۷۰ سانتی م‌تر، ۱۰درخت بالای بن ۵۰ سانتی متر، ۴ درخت بالای بن ۱۰ سانتی م‌تر، ۵درخت بالای بن ۳۰ سانتی متر و ۲۱ درخت بالای بن ۲۰ سانتی متر است. با توجه به باز بودن فضای این زمین و عدم مسقف بودن آن و همچنین مشاهده وضعیت درختان از طریق تصاویر ماهواره‌ای که برای هر فرد عادی نیز مقدور و ممکن است، این سازمان‌ها به عنوان سازمانهای ناظر، چرا نظارت کافی بر وضعیت موجود این باغ (کاخ) نداشته‌اند؟ و اگر اقدامی صورت گرفته؛ چرا نتیجه بخش نبوده است؟


به گزارش هنرنیوز، پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی این باغ « بزرگترین خانه ایران» با شماره ثبتی ۳۴۶۷/۲۵۷۸۹ به مساحت ۱۱۵۴۲ متر در اختیار یکی از نهاد ها قرار گرفته است. نهاد مذکور  این بنا را به یک شرکت فروخته است و سپس این شرکت هم پس از خرید و تلاش نا موفق برای تغییر کاربری آن باغ، زمین را به فردی واگذار کرده است که وابسته به یکی از بانک‌های خصوصی کشور است.

 از سویی پیش از این واگذاری شرکت مذکور در سال ۱۳۸۸ به دیوان عدالت اداری شکایت کرد که چرا سازمان پارک‌های شهرداری تهران این مکان را به عنوان پهنه باغ در نظر گرفته است. هر چند آن‌ها موفق نشدند شکایت خود را در دیوان عدالت اداری جلو ببرند، چون دیوان شکایت را رد می‌کند. اما اتفاق جدیدی پس از رای دیوان رخ می‌دهد. در طرح تفضیلی جدید که شهرداری تهران تهیه کرده است، کاربری این بنا پهنه M تعریف می‌شود و زیرپهنه‌ی آن را M۱۱۲ قرار می‌دهند؛ در صورتی که شرکت مهندس مشاور که موظف به تهیه طرح تفصیلی بود، باید گزارش می‌داد که موقعیت این پلاک به عنوان یک باغ تعریف شده و شورای شهر هم آن را تایید و به شهرداری تهران و شخص قالیباف ابلاغ کرده است. 

حال این پرسش مطرح است که چگونه این باغ به زیر پهنه M۱۱۲ تبدیل شده و شرکت مشاور آن به‌عنوان مجری طرح تفصیلی منطقه‌ ۳ به این نکته توجه نکرده که اینجا پیش از این باغ تعریف شده و به تأیید رسیده است؟!

کد خبر: 77371
Share/Save/Bookmark